Nexuses Between Education and Technology in Emergency Remote Teaching

contradictions in evidence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61477

Keywords:

emergency remote teaching, education, technology

Abstract

This paper aims to analyze the implications of emergency remote teaching on the formative process of children in the public education system, considering the relationship between education and technology in the current historical context. To do so, a case study was conducted through semi-structured interviews with four teachers who taught first and second grade students in the Elementary School throughout 2020. Based on the theoretical-methodological framework of Critical Theory of Society, it is possible to consider that the damages resulting from the Covid-19 pandemic are not characterized as an isolated phenomenon, nor restricted to the context of emergency remote teaching, but constitute a reflection of an immanent movement within the historical and structural framework that underlies the society administered by late capitalism.

Author Biographies

Bianca Stela Luiz e Silveira, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Administradora escolar na Rede Municipal de Ensino de Florianópolis. Integrante do grupo de pesquisa Nexos: Teoria Crítica e Pesquisa Interdisciplinar – Sul e do grupo de pesquisa EDUMIDIA. Mestra em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.

Roselaine Ripa, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Professora Associada na Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC e credenciada no Programa de Pós-graduação em Educação na FAED/UDESC. É líder do Grupo de Pesquisa "Nexos: Teoria Crítica e Pesquisa Interdisciplinar - Sul" (CNPQ/UDESC) e integrante do Laboratório de Cultura Digital (L@bCult/UDESC).

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Published

2024-05-31

Issue

Section

Artigos