Pandemic impacts on educational practices

curriculum and digital technologies from a social perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61504

Keywords:

curriculum, digital technologie, educative practices, pandemic, socio-historical psychology

Abstract

With the Covid-19 pandemic, digital technologies began to integrate, with more intensity, the school reality, as they made it possible to implement the curricula remotely. The purpose of this article is to discuss the dialectical relationship in educational practices mediated by the curriculum and digital technologies, considering the impacts of the pandemic period. The reflections are based on the assumptions of the Curriculum and Socio-historical Psychology. For that, a study with a qualitative approach was carried out considering scientific productions on the subject. There was an increase of social and educational inequality. On the other hand, there were transformations in the way of conceiving educational practices since digital technologies became an essential condition for the curriculum to be practiced.

Author Biographies

Jane Mery Richter Voigt, Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE)

Pós-Doutora em Ciências da Educação na especialidade Desenvolvimento Curricular pela Universidade do Minho - UMINHO, Braga, Portugal (2018).Doutora em Educação, área de concentração Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP (2012). Mestre em Educação na linha de pesquisa Educação Matemática pela Universidade Federal do Paraná-UFPR (2004). Licenciada em Matemática pela Fundação Educacional da Região de Joinville - FURJ (1991). É professora titular da Universidade da Região de Joinville-UNIVILLE, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação, em cursos de graduação e como pesquisadora e coordenadora do Grupo de Pesquisa Estudos Curriculares, Docência e Tecnologias - GECDOTE. É vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação. Pesquisadora participante do Observatório do Ensino Médio em Santa Catarina - OEMESC. Tem experiência no ensino de graduação e pós-graduação, na área de ensino de Matemática na educação básica e no ensino superior e na formação de professores. Desenvolve pesquisas envolvendo temas como: currículo, políticas e práticas curriculares, autonomia e flexibilidade curricular, práticas educativas na Educação Básica.

Marly Krüger de Pesce, Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE)

Doutorado em Educação- Psicologia da Educação pela PUC/SP. Professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação e do curso de graduação de Letras- licenciatura da Universidade da Região de Joinville - Univille. Líder do Grupo de Pesquisa GECDOTE e integrante do Observatório de Ensino Médio em Santa Catarina. Investiga temas sobre tecnologias digitais; práticas educativas, ensino médio e letramentos digitais.

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Published

2024-12-13

Issue

Section

Artigos