Contributions of the TPACK framework in the curriculum and training of natural sciences teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61615

Keywords:

framework TPACK, sciencie teacher, training teacher, curriculum, digital culture

Abstract

This article aims to promote a reflection on the TPACK framework in the curriculum and in the training of natural sciences teachers in a society mediated by TDIC. Methodologically, this is a research with a qualitative approach, with the application of an online collection instrument adapted from the QTPACK model (Rolando et al., 2018). Data were analyzed based on Content Analysis (Bardin, 2011) and show that teachers recognize DICT as potential tools to assist in teaching and learning processes, but there are still challenges to be overcome, in the face of which TPACK emerges as promising theoretical model to integrate new teacher training curricula in a society immersed in digital culture.

Author Biographies

Claudia Escalante Medeiros, Federal University of the Southern Frontier

Graduated in Biological Sciences from the Catholic University of Pelotas (1997) and in Pedagogy from FABRAS (2020). Specialist in Education - Legal and Methodological Aspects (2001) from the University of the Campaign Region, Specialist in Science and Technology (2010), with emphasis on Teaching Chemistry and Physics from the Federal University of Pampa, Specialist in Pedagogical Work Management: Supervision, Guidance, Inspection and School Administration (2019), by Faculdade Venda Nova do Imigrante; Specialist in Neurosciences by FABRAS (2022); Specialist in Special Education, Inclusive, Clinical Psychopedagogy, and Clinical, Hospital and Institutional Neuropsychology, by FAECH (2022) Master in Science and Mathematics Teaching (2014) by the Federal University of Pelotas. PhD in Education from the Federal University of Pelotas (2019). Postdoctoral fellow in the Graduate Program in Science Teaching at the Federal University of Fronteira Sul. Performs teaching activities. in the State Network, working in the area of ​​Natural Sciences and Mathematics-Elementary and Secondary Education at the State College General Hipólito Ribeiro in Pinheiro Machado/RS.

Paula Vanessa Bervian, Universidade Federal da Fronteira do Sul

Graduações em Bacharelado e Licenciatura - Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - Campus Uruguaiana (2007); Especializações em Orientação Educacional (UFFS) e em Gestão Ambiental e Desenvolvimento Sustentável (UNINTER) e Mestrado em Biologia - Diversidade e Manejo de Vida Silvestre pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2010). Doutorado em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Professora da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) - Campus Cerro Largo/RS. Atuação nas Práticas de Ensino e Estágios Curriculares Supervisionados no Curso de Ciências Biológicas - Licenciatura e como docente permanente do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências ? PPGEC na linha de pesquisa Formação de Professores e Práticas Pedagógicas. As atividades de extensão e pesquisa são desenvolvidas nos seguintes temas: formação de professores, práticas pedagógicas, constituição docente, conhecimento tecnológico pedagógico do conteúdo (TPACK), Investigação-formação-ação e tecnologias digitais no Ensino de Ciências e Biologia. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa no Ensino de Ciências e Matemática (GEPECIEM). Coordenou o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência - PIBID/CAPES, Subprojeto Ciências Biológicas de 2016-2017.

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Published

2024-08-01

Issue

Section

Artigos