Studying relationships of technology in curriculum research
a network approach to connections and collaborations
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61618Keywords:
social network analysis, information and communication technologies, scientific collaboration, curriculum, knowledge buildingAbstract
This study aimed to characterize relationships in publications about Information and Communication Technologies (ICT) in the e-Curriculum Journal using Social Network Analysis (SNA) as a theoretical and methodological framework. From the SNA, three networks were constructed: (i) keyword co-occurrence, (ii) Higher Education institutions’ collaborations, and (iii) coauthorship. The analytical results indicated an articulation between keywords, showing that ICT is in a central position with many connections without being isolated in specific niches. In addition, there was a predominance of work from public and private universities in the Brazilian Southeast region and collaboration with institutions geographically nearby. Alternatively, a highly fragmented coauthorship network shows the predominance of authors with doctoral degrees. Lastly, the networks formed are similar to those in other social research areas.
References
AKBARITABAR, Aliakbar; BARBATO, Giovanni. An internationalised Europe and regionally focused Americas: A network analysis of higher education studies. European Journal of Education, v. 56, n. 2, p. 219-234, 2021. DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12446. Accessed on: March 10th, 2023.
ALBINO, Raphael; SOUZA, Cesar Alexandre de. Avaliação do nível de uso das TICs em escolas brasileiras: uma exploração dos dados da pesquisa ‘TIC EDUCAÇÃO’. Revista Economia & Gestão, Belo Horizonte, v. 16, n. 43, p. 101-125, 2016. DOI: https://doi.org/10.5752/P.1984-6606.2016v16n43p101. Accessed on: March 10th, 2023.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; PERRIER, Gerlane Romão Fonseca; GONÇALVES, Lina Maria; MUÑOZ, Cleide Maria dos Santos. Curriculum and technology: systematic literature review within the domain of the e-Curriculum Journal. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 614-635, 2020. Retrieved from: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/48104. Accessed on: March 10th, 2023.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, [s. l.], v. 12, n. 3, p. 57-82, 2012. Retrieved from: https://sgmd.nute.ufsc.br/content/especializacao-cultura-digital/biologia-em2/medias/files/almeida-valente.pdf. Accessed on: March 10th, 2023.
ANSELL, Christopher; LUNDIN, Martin; ÖBERG, Per Ola. Learning networks among Swedish municipalities: is Sweden a small world? In: GLÜCKLER, Johannes; LAZEGA, Emmanuel; HAMMER, Ingmar (ed.). Knowledge and networks. Nova York: Springer, 2017. p. 316-336.
BARROS, Lucas Guimarães. Uma análise cienciométrica da produção acadêmica sobre ensino de ciências em espaços não formais em periódicos e eventos da área (2008-2019). 2020. Dissertation (Doctoral in Education for Science) – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2020.
BITZENBAUER, Philipp. Quantum physics education research over the last two decades: A bibliometric analysis. Education Sciences, n. 11, p. 1-20, 2021. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11110699. Accessed on: March 10th, 2023.
BRAGA, Eduardo dos Santos de Oliveira; PEREIRA, Marcus Vinicius; RÔÇAS, Giselle. Análise de redes sociais dos artigos sobre Educação de Jovens e Adultos publicados nos últimos vinte anos do Boletim de Educação Matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 36, p. 1023-1043, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n74a04. Accessed on: March 10th, 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 248, p. 27833-27841, 23 dez. 1996.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2021. Brasília: Inep, 2022. Retrieved from: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduacao. Accessed on: March 10th, 2023.
CALMA, Angelito; DAVIES, Martin. Studies in Higher Education 1976-2013: a retrospective using citation network analysis. Studies in Higher Education, v. 40, n. 1, p. 4-21, 2015. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2014.977858. Accessed on: March 10th, 2023.
CAMAS, Nuria Pons Vilardell. Revista e-Curriculum: origem e evolução de um periódico científico eletrônico na área de educação e currículo construído na colaboração pedagógica. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 6, n. 1, 2010. Retrieved from: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/6636. Accessed on: March 10th, 2023.
CAMPBELL, Sara E.; SIMBERLOFF, Daniel. Forty years of invasion research: more papers, more collaboration... bigger impact? NeoBiota, v. 75, p. 57-77, 2022. DOI: https://doi.org/10.3897/neobiota.75.86949. Accessed on: March 10th, 2023.
CANTNER, Uwe; HINZMANN, Susanne; WOLF, Tina. The coevolution of innovative ties, proximity, and competencies: Toward a dynamic approach to innovation cooperation. In: GLÜCKLER, Johannes; LAZEGA, Emmanuel; HAMMER, Ingmar (ed.). Knowledge and networks. New York: Springer, 2017. p. 337-372.
CAPUK, Suat. ICT Integration models into Middle and High School Curriculum in the USA. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 191, p. 1218-1224, 2015. DOI: http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.409. Accessed on: March 10th, 2023.
CARVALHO, Tainá; KLEBER, Mendes Pereira Dias; RUSSO, Ana Lúcia Rodrigues Gama; BRAGA, Eduardo dos Santos Oliveira; SANTOS, Amanda Ribeiro dos; SANTOS, Taís Conceição dos; CHRISPINO, Álvaro. A contextualização no ensino CTS: uma análise das redes sociais. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 14, n. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.3895/rbect.v14n1.12594. Accessed on: March 10th, 2023.
CHIZZOTTI, Antonio. Humanismo, educação e tecnologia. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 489-500, 2020. Retrieved from: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/48167. Accessed on: March 10th, 2023.
COSTA, Benedita Marta Gomes; PEDRO, Edilson da Silva; MACEDO, Gorete Ribeiro de. Scientific collaboration in biotechnology: the case of the northeast region in Brazil. Scientometrics, v. 95, p. 571-592, 2013. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-012-0924-1. Accessed on: March 10th, 2023.
DIAS, Thiago Magela Rodrigues; MOITA, Gray Farias; DIAS, Patricia Mascarenhas. Um estudo sobre a rede de colaboração científica dos pesquisadores brasileiros com currículos cadastrados na Plataforma Lattes. Em Questão, Porto Alegre, v. 25, n. 1, p. 63-86, 2019. Retrieved from: https://www.seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/81536. Accessed on: March 10th, 2023.
EVANGELISTA, Gislene Rangel; SALES, Shirlei Rezende. Desajustes contemporâneos: um levantamento bibliográfico sobre currículo e tecnologias digitais. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 1107-1129, 2016. Retrieved from: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/23095. Accessed on: March 10th, 2023.
EVERETT, Martin; BORGATTI, Stephen P. Ego network betweenness. Social Networks, v. 27, n. 1, p. 31-38, 2005. Retrieved from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S037887330400067X. Accessed on: March 10th, 2023.
FIORI, Raquel; GOI, Mara Elisângela Jappe. Revisão da literatura em ambiente virtual de aprendizagem no ensino básico com uso de plataformas digitais. REnCiMa – Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1-18, 2021. Retrieved from: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/509/5092220028/html/. Accessed on: March 10th, 2023.
FONTES, Daniel Trugillo Martins; RODRIGUES, André Machado. Science Education Collaboration Network: the case of the Cultural-Historical Activity Theory. Science & Education, v. 32, 2023a. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-023-00479-8. Accessed on: March 10th, 2023.
FONTES, Daniel Trugillo Martins; RODRIGUES, André Machado. Uma análise de rede para as pesquisas do tipo mapeamento em Ensino de Física. Ensino e Tecnologia em Revista, Londrina, v. 7, n. 1, p. 364-378, 2023b. DOI: https://doi.org/10.3895/etr.v7n1.16709. Accessed on: March 10th, 2023.
FONTES, Daniel Trugillo Martins; BUENO, Rafaela; GHURON, Érick; RODRIGUES, André Machado. Redes de coautoría en la investigación en educación en electromagnetismo. Revista de Enseñanza de la Física, v. 35, n. extra, p. 123–130, 2023. Retrieved from: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/43286. Accessed on December 7th, 2023.
FONTES, Daniel Trugillo Martins; RODRIGUES, André Machado. Análise local, pensamento global: estrutura e dinâmica de relações colaborativas na pesquisa em Ensino de Ciências. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 29, n. 1, p. 427-455, 2024. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n1p427. Accessed on December 7th, 2023.
GAZDA, Emmanuel; QUANDT, Carlos Olavo. Colaboração interinstitucional em pesquisa no Brasil: tendências em artigos na área de gestão da inovação. RAE-Eletrônica, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 1-27, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/s1676-56482010000200010. Accessed on December 7th, 2023.
GLÜCKLER, Johannes; LAZEGA, Emmanuel; HAMMER, Ingmar. Exploring the interaction of space and networks in the creation of knowledge: an introduction. In: GLÜCKLER, Johannes; LAZEGA, Emmanuel; HAMMER, Ingmar (ed.). Knowledge and networks. New York: Springer, 2017. p.1-21.
HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini; FERREIRA JR., Amarilio; BITTAR, Marisa; HAYASHI, Carlos Roberto Massao; SILVA, Márcia Regina da. História da educação brasileira: a produção científica na biblioteca eletrônica SCIELO. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, p. 181-211, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000100010. Accessed on December 7th, 2023.
JAMIESON-PROCTOR, Romina M.; BURNETT, Paul C.; FINGER, Glenn; WATSON, Glenice. ICT integration and teachers’ confidence in using ICT for teaching and learning in Queensland state schools. Australasian Journal of Educational Technology, v. 22, n. 4, p. 511-530, 2006. DOI: http://doi.org/10.14742/ajet.1283. Accessed on December 7th, 2023.
MATOS, Jainer Diogo Vieira; SILVA, José Roberto Cruz e; RIBEIRO, Altair Fábio Silvério; GOMES, Roberta Martins Mendonça; FERREIRA, Júlio César; MATOS, Fernando Barbosa. Aprendizagem significativa por meio do uso de TICs: levantamento das produções da área de ensino de 2016 a 2018. RENOTE, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 466-475, 2019. Retrieved from: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/95855. Accessed on: March 10th, 2023.
MELO, Thiago Brañas de; PONTES, Ferrnanda Costa da Cruz de; ALBUQUERQUE, Marcia Bengio de; SILVA, Marco Aurélio Ferreira Brasil da; CHRISPINO, Álvaro. Research issues orbiting the STS Approach: a network analysis of the Brazilian academic production in Education. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 607-626, 2016. Retrieved from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4584. Accessed on: March 10th, 2023.
MENA-CHALCO, Jesús Pascual; DIGIAMPIETRI, Luciano Antonio; LOPES, Fabrício Martins; CESAR JR., Roberto Marcondes. Brazilian bibliometric coauthorship networks. Journal of the Association for Information Science and Technology, v. 65, n. 7, p. 1424-1445, 2014. Retrieved from: https://asistdl.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/asi.23010. Accessed on: March 10th, 2023.
MEZZADRI, André Luis; PEDROSO, Bruno; PILATTI, Luiz Alberto; PINTO, Guilherme Moreira Caetano; PICININ, Claudia Tania. Redes colaborativas brasileiras em qualidade de vida: análise cientométrica das publicações de 2000 a 2011. Revista de Ensino, Ciência e Inovação em Saúde, Petrolina, v. 2, n. 1, p. 88-100, 2021. DOI: https://doi.org/10.51909/recis.v2i1.97. Accessed on December 7th, 2023.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Supporting teachers’ use of ICT in upper secondary classrooms during and after COVID-19 pandemic. Teaching in Focus, v. 41, p. 1-6, 2021. Retrieved from: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/5e5494ac-en.pdf?expires=1680913789&id=id&accname=guest&checksum=6EA61CE4494CFA29C7764A34CD2F7609. Accessed on: March 10th, 2023.
PAULA, Helder de Figueiredo. Fundamentos pedagógicos para o uso de simulações e laboratórios virtuais no ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 75-103, 2017. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec201717175. Retrieved from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4476. Accessed on: March 10th, 2023.
PINAR, William Frederick. Introduction. In: PINAR, William Frederick (ed.). International Handbook of Curriculum Research. Londres: Lawrence Erlbaum Associates, 2003. p. 1-34.
POLONI, Maria José; SILVA, Neide Cristina. Educação de Jovens e Adultos: do direito à realidade. In: MONTEIRO, Solange Aparecida de Souza (ed.). A educação em suas dimensões pedagógica, política, social e cultural. Ponta Grossa: Atena, 2020. p. 113-126.
SANTIAGO, Arthur; MATTOS, Cristiano. From classroom education to remote emergency education: transformations in a dialogical pedagogy proposal. Dialogic Pedagogy: An International Online Journal, v. 11, n. 1, p. DT1–DT21, 2023. Retrieved from: https://dpj.pitt.edu/ojs/dpj1/article/view/462. Accessed on: March 10th, 2023.
SCHERER, Ronny; TEO, Timothy. Unpacking teachers’ intentions to integrate technology: A meta-analysis. Educational Research Review, [s. l.], v. 27, p. 90-109, 2019. Retrieved from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1747938X18303622. Accessed on: March 10th, 2023.
SCOTT, John. What is social network analysis? [S. l.]: Bloomsbury Academic, 2012.
SELWYN, Neil. The “new” connectivities of digital education. In: APPLE, Michael W.; BALL, Stephen J.; GANDIN, Luis Armando (ed.). The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. New York: Taylor & Francis, 2010. p. 90-98.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
SIMÕES, Roberta Cristina Moreira; BRAGA, Eduardo dos Santos de Oliveira; RUSSO, Ana Lúcia Rodrigues Gama; RÔÇAS, Giselle. Produção nacional sobre metodologias ativas no ensino de Ciências: uma análise em rede nas revistas Qualis A1 da Área de Ensino. Ensino e Tecnologia em Revista, Londrina, v. 4, n. 2, p. 1-21, 2020. DOI: https://doi.org/10.3895/etr.v4n2.13034. Accessed on December 7th, 2023.
SOUZA, Cristina Gomes de; BARBASTEFANO, Rafael Garcia; LIMA, Leonardo Silva. Redes de colaboração científica na área de química no Brasil: um estudo baseado nas coautorias dos artigos da revista Química Nova. Química Nova, São Paulo, v. 35, p. 671-676, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422012000400003. Accessed on December 7th, 2023.
WASSERMAN, Stanley; FAUST, Katherine. Social Network Analysis: methods and applications. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.
YAN, Erjia; DING, Ying. Applying centrality measures to impact analysis: A coauthorship network analysis. Journal of the American Society for Information Science and Technology, [s. l.], v. 60, n. 10, p. 2107-2118, 2009. Retrieved from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/asi.21128. Accessed on: March 10th, 2023.
YOUNG, Michael. Superando a crise na teoria do currículo: uma abordagem baseada no conhecimento. Cadernos Cenpec, v. 3, n. 2, p. 225-250, 2013. DOI: http://doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v3i2.238. Accessed on December 7th, 2023.
ZHANG, Lei; ZHANG, Hui; WANG, Kai. Media Literacy Education and Curriculum Integration: A Literature Review. International Journal of Contemporary Education, v. 3, n. 1, p. 55-64, 2020. DOI: https://doi.org/10.11114/ijce.v3i1.4769. Accessed on December 7th, 2023.
ZERVAS, Panagiotis; TSITMIDELLI, Asimenia; SAMPSON, Demetrios G.; CHEN, Nian-Shing; KINSHUK. Studying research collaboration patterns via coauthorship analysis in the field of TeL: the case of educational technology & society journal. Journal of Educational Technology & Society, v. 17, n. 4, p. 1-16, 2014. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/pdf/jeductechsoci.17.4.1.pdf. Accessed on: March 10th, 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.