Un estúdio de las relaciones de la tecnología en la investigación del currículo

un enfoque de redes para conexiones y colaboraciones

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61618

Palabras clave:

análisis de redes sociales, tecnología de la información y comunicación, colaboración científica, currículo, construcción de conocimiento

Resumen

Este estudio tuvo como objetivo caracterizar las relaciones en las publicaciones sobre Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la Revista e-Curriculum utilizando el Análisis de Redes Sociales (ARS) como marco teórico y metodológico. A partir del ARS, se construyeron tres redes: (i) co-ocurrencia de palabras clave, (ii) colaboraciones de instituciones de educación superior y (iii) coautoría. Los resultados analíticos indicaron una articulación entre palabras clave, mostrando que las TIC se encuentran en una posición central con muchas conexiones sin estar aisladas en nichos específicos. Además, hubo predominio de trabajos de universidades públicas y privadas de la región Sudeste de Brasil y colaboración con instituciones geográficamente cercanas. Alternativamente, una red de coautoría altamente fragmentada muestra un predominio de autores con doctorado. Por fin, las redes formadas son similares a las de otras áreas de investigación de las Ciencias Sociales.

Biografía del autor/a

Daniel Trugillo Martins, Universidade de São Paulo (USP)

Ph.D. Candidate in Science Education at the Inter-unities Graduate Program in Science Teaching, University of São Paulo (USP). My research interests are STEM education, educational data analysis, and cultural-historical psychology. Collaborates in Research Group on Science Education and Complexity (ECCo).

Esdras Viggiano, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Ph.D. Science Education from the University of São Paulo (USP/2018); Adjunct Professor at the Institute of Natural and Exact Sciences and Education of the Federal University of Triângulo Mineiro (UFTM); works in the Preservice Physics Teacher course; professor in Science and Mathematics Education Graduate Program at UFTM and coordinator of the Research Group on Science Education and Educational Police (Pecpe), collaborates in Research Group on Science Education and Complexity (ECCo).

André Machado Rodrigues, Universidade de São Paulo (USP)

Ph.D. Science Education from the University of São Paulo (USP). Assistant professor at the Institute of Physics, University of São Paulo. My research interests are concept formation, STEM education, educational data analysis and cultural-historical psychology. Collaborates in Research Group on Science Education and Complexity (ECCo).

Cristiano Mattos, Universidade de São Paulo (USP)

Ph.D. in Physics from the University of São Paulo (USP/1997); Associate Professor at the Institute of Physics of the University of São Paulo; works in the Physics Teacher Education Degree course; is a member of the Interunit Program in Science Teaching at USP and coordinator of the Research Group on Science Education and Complexity (ECCo).

Citas

AKBARITABAR, Aliakbar; BARBATO, Giovanni. An internationalised Europe and regionally focused Americas: A network analysis of higher education studies. European Journal of Education, v. 56, n. 2, p. 219-234, 2021. DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12446. Accessed on: March 10th, 2023.

ALBINO, Raphael; SOUZA, Cesar Alexandre de. Avaliação do nível de uso das TICs em escolas brasileiras: uma exploração dos dados da pesquisa ‘TIC EDUCAÇÃO’. Revista Economia & Gestão, Belo Horizonte, v. 16, n. 43, p. 101-125, 2016. DOI: https://doi.org/10.5752/P.1984-6606.2016v16n43p101. Accessed on: March 10th, 2023.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; PERRIER, Gerlane Romão Fonseca; GONÇALVES, Lina Maria; MUÑOZ, Cleide Maria dos Santos. Curriculum and technology: systematic literature review within the domain of the e-Curriculum Journal. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 614-635, 2020. Retrieved from: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/48104. Accessed on: March 10th, 2023.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, [s. l.], v. 12, n. 3, p. 57-82, 2012. Retrieved from: https://sgmd.nute.ufsc.br/content/especializacao-cultura-digital/biologia-em2/medias/files/almeida-valente.pdf. Accessed on: March 10th, 2023.

ANSELL, Christopher; LUNDIN, Martin; ÖBERG, Per Ola. Learning networks among Swedish municipalities: is Sweden a small world? In: GLÜCKLER, Johannes; LAZEGA, Emmanuel; HAMMER, Ingmar (ed.). Knowledge and networks. Nova York: Springer, 2017. p. 316-336.

BARROS, Lucas Guimarães. Uma análise cienciométrica da produção acadêmica sobre ensino de ciências em espaços não formais em periódicos e eventos da área (2008-2019). 2020. Dissertation (Doctoral in Education for Science) – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2020.

BITZENBAUER, Philipp. Quantum physics education research over the last two decades: A bibliometric analysis. Education Sciences, n. 11, p. 1-20, 2021. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11110699. Accessed on: March 10th, 2023.

BRAGA, Eduardo dos Santos de Oliveira; PEREIRA, Marcus Vinicius; RÔÇAS, Giselle. Análise de redes sociais dos artigos sobre Educação de Jovens e Adultos publicados nos últimos vinte anos do Boletim de Educação Matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 36, p. 1023-1043, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n74a04. Accessed on: March 10th, 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 248, p. 27833-27841, 23 dez. 1996.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2021. Brasília: Inep, 2022. Retrieved from: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduacao. Accessed on: March 10th, 2023.

CALMA, Angelito; DAVIES, Martin. Studies in Higher Education 1976-2013: a retrospective using citation network analysis. Studies in Higher Education, v. 40, n. 1, p. 4-21, 2015. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2014.977858. Accessed on: March 10th, 2023.

CAMAS, Nuria Pons Vilardell. Revista e-Curriculum: origem e evolução de um periódico científico eletrônico na área de educação e currículo construído na colaboração pedagógica. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 6, n. 1, 2010. Retrieved from: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/6636. Accessed on: March 10th, 2023.

CAMPBELL, Sara E.; SIMBERLOFF, Daniel. Forty years of invasion research: more papers, more collaboration... bigger impact? NeoBiota, v. 75, p. 57-77, 2022. DOI: https://doi.org/10.3897/neobiota.75.86949. Accessed on: March 10th, 2023.

CANTNER, Uwe; HINZMANN, Susanne; WOLF, Tina. The coevolution of innovative ties, proximity, and competencies: Toward a dynamic approach to innovation cooperation. In: GLÜCKLER, Johannes; LAZEGA, Emmanuel; HAMMER, Ingmar (ed.). Knowledge and networks. New York: Springer, 2017. p. 337-372.

CAPUK, Suat. ICT Integration models into Middle and High School Curriculum in the USA. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 191, p. 1218-1224, 2015. DOI: http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.409. Accessed on: March 10th, 2023.

CARVALHO, Tainá; KLEBER, Mendes Pereira Dias; RUSSO, Ana Lúcia Rodrigues Gama; BRAGA, Eduardo dos Santos Oliveira; SANTOS, Amanda Ribeiro dos; SANTOS, Taís Conceição dos; CHRISPINO, Álvaro. A contextualização no ensino CTS: uma análise das redes sociais. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 14, n. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.3895/rbect.v14n1.12594. Accessed on: March 10th, 2023.

CHIZZOTTI, Antonio. Humanismo, educação e tecnologia. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 489-500, 2020. Retrieved from: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/48167. Accessed on: March 10th, 2023.

COSTA, Benedita Marta Gomes; PEDRO, Edilson da Silva; MACEDO, Gorete Ribeiro de. Scientific collaboration in biotechnology: the case of the northeast region in Brazil. Scientometrics, v. 95, p. 571-592, 2013. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-012-0924-1. Accessed on: March 10th, 2023.

DIAS, Thiago Magela Rodrigues; MOITA, Gray Farias; DIAS, Patricia Mascarenhas. Um estudo sobre a rede de colaboração científica dos pesquisadores brasileiros com currículos cadastrados na Plataforma Lattes. Em Questão, Porto Alegre, v. 25, n. 1, p. 63-86, 2019. Retrieved from: https://www.seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/81536. Accessed on: March 10th, 2023.

EVANGELISTA, Gislene Rangel; SALES, Shirlei Rezende. Desajustes contemporâneos: um levantamento bibliográfico sobre currículo e tecnologias digitais. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 1107-1129, 2016. Retrieved from: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/23095. Accessed on: March 10th, 2023.

EVERETT, Martin; BORGATTI, Stephen P. Ego network betweenness. Social Networks, v. 27, n. 1, p. 31-38, 2005. Retrieved from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S037887330400067X. Accessed on: March 10th, 2023.

FIORI, Raquel; GOI, Mara Elisângela Jappe. Revisão da literatura em ambiente virtual de aprendizagem no ensino básico com uso de plataformas digitais. REnCiMa – Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1-18, 2021. Retrieved from: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/509/5092220028/html/. Accessed on: March 10th, 2023.

FONTES, Daniel Trugillo Martins; RODRIGUES, André Machado. Science Education Collaboration Network: the case of the Cultural-Historical Activity Theory. Science & Education, v. 32, 2023a. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-023-00479-8. Accessed on: March 10th, 2023.

FONTES, Daniel Trugillo Martins; RODRIGUES, André Machado. Uma análise de rede para as pesquisas do tipo mapeamento em Ensino de Física. Ensino e Tecnologia em Revista, Londrina, v. 7, n. 1, p. 364-378, 2023b. DOI: https://doi.org/10.3895/etr.v7n1.16709. Accessed on: March 10th, 2023.

FONTES, Daniel Trugillo Martins; BUENO, Rafaela; GHURON, Érick; RODRIGUES, André Machado. Redes de coautoría en la investigación en educación en electromagnetismo. Revista de Enseñanza de la Física, v. 35, n. extra, p. 123–130, 2023. Retrieved from: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/43286. Accessed on December 7th, 2023.

FONTES, Daniel Trugillo Martins; RODRIGUES, André Machado. Análise local, pensamento global: estrutura e dinâmica de relações colaborativas na pesquisa em Ensino de Ciências. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 29, n. 1, p. 427-455, 2024. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n1p427. Accessed on December 7th, 2023.

GAZDA, Emmanuel; QUANDT, Carlos Olavo. Colaboração interinstitucional em pesquisa no Brasil: tendências em artigos na área de gestão da inovação. RAE-Eletrônica, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 1-27, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/s1676-56482010000200010. Accessed on December 7th, 2023.

GLÜCKLER, Johannes; LAZEGA, Emmanuel; HAMMER, Ingmar. Exploring the interaction of space and networks in the creation of knowledge: an introduction. In: GLÜCKLER, Johannes; LAZEGA, Emmanuel; HAMMER, Ingmar (ed.). Knowledge and networks. New York: Springer, 2017. p.1-21.

HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini; FERREIRA JR., Amarilio; BITTAR, Marisa; HAYASHI, Carlos Roberto Massao; SILVA, Márcia Regina da. História da educação brasileira: a produção científica na biblioteca eletrônica SCIELO. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, p. 181-211, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000100010. Accessed on December 7th, 2023.

JAMIESON-PROCTOR, Romina M.; BURNETT, Paul C.; FINGER, Glenn; WATSON, Glenice. ICT integration and teachers’ confidence in using ICT for teaching and learning in Queensland state schools. Australasian Journal of Educational Technology, v. 22, n. 4, p. 511-530, 2006. DOI: http://doi.org/10.14742/ajet.1283. Accessed on December 7th, 2023.

MATOS, Jainer Diogo Vieira; SILVA, José Roberto Cruz e; RIBEIRO, Altair Fábio Silvério; GOMES, Roberta Martins Mendonça; FERREIRA, Júlio César; MATOS, Fernando Barbosa. Aprendizagem significativa por meio do uso de TICs: levantamento das produções da área de ensino de 2016 a 2018. RENOTE, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 466-475, 2019. Retrieved from: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/95855. Accessed on: March 10th, 2023.

MELO, Thiago Brañas de; PONTES, Ferrnanda Costa da Cruz de; ALBUQUERQUE, Marcia Bengio de; SILVA, Marco Aurélio Ferreira Brasil da; CHRISPINO, Álvaro. Research issues orbiting the STS Approach: a network analysis of the Brazilian academic production in Education. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 607-626, 2016. Retrieved from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4584. Accessed on: March 10th, 2023.

MENA-CHALCO, Jesús Pascual; DIGIAMPIETRI, Luciano Antonio; LOPES, Fabrício Martins; CESAR JR., Roberto Marcondes. Brazilian bibliometric coauthorship networks. Journal of the Association for Information Science and Technology, v. 65, n. 7, p. 1424-1445, 2014. Retrieved from: https://asistdl.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/asi.23010. Accessed on: March 10th, 2023.

MEZZADRI, André Luis; PEDROSO, Bruno; PILATTI, Luiz Alberto; PINTO, Guilherme Moreira Caetano; PICININ, Claudia Tania. Redes colaborativas brasileiras em qualidade de vida: análise cientométrica das publicações de 2000 a 2011. Revista de Ensino, Ciência e Inovação em Saúde, Petrolina, v. 2, n. 1, p. 88-100, 2021. DOI: https://doi.org/10.51909/recis.v2i1.97. Accessed on December 7th, 2023.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Supporting teachers’ use of ICT in upper secondary classrooms during and after COVID-19 pandemic. Teaching in Focus, v. 41, p. 1-6, 2021. Retrieved from: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/5e5494ac-en.pdf?expires=1680913789&id=id&accname=guest&checksum=6EA61CE4494CFA29C7764A34CD2F7609. Accessed on: March 10th, 2023.

PAULA, Helder de Figueiredo. Fundamentos pedagógicos para o uso de simulações e laboratórios virtuais no ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 75-103, 2017. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec201717175. Retrieved from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4476. Accessed on: March 10th, 2023.

PINAR, William Frederick. Introduction. In: PINAR, William Frederick (ed.). International Handbook of Curriculum Research. Londres: Lawrence Erlbaum Associates, 2003. p. 1-34.

POLONI, Maria José; SILVA, Neide Cristina. Educação de Jovens e Adultos: do direito à realidade. In: MONTEIRO, Solange Aparecida de Souza (ed.). A educação em suas dimensões pedagógica, política, social e cultural. Ponta Grossa: Atena, 2020. p. 113-126.

SANTIAGO, Arthur; MATTOS, Cristiano. From classroom education to remote emergency education: transformations in a dialogical pedagogy proposal. Dialogic Pedagogy: An International Online Journal, v. 11, n. 1, p. DT1–DT21, 2023. Retrieved from: https://dpj.pitt.edu/ojs/dpj1/article/view/462. Accessed on: March 10th, 2023.

SCHERER, Ronny; TEO, Timothy. Unpacking teachers’ intentions to integrate technology: A meta-analysis. Educational Research Review, [s. l.], v. 27, p. 90-109, 2019. Retrieved from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1747938X18303622. Accessed on: March 10th, 2023.

SCOTT, John. What is social network analysis? [S. l.]: Bloomsbury Academic, 2012.

SELWYN, Neil. The “new” connectivities of digital education. In: APPLE, Michael W.; BALL, Stephen J.; GANDIN, Luis Armando (ed.). The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. New York: Taylor & Francis, 2010. p. 90-98.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SIMÕES, Roberta Cristina Moreira; BRAGA, Eduardo dos Santos de Oliveira; RUSSO, Ana Lúcia Rodrigues Gama; RÔÇAS, Giselle. Produção nacional sobre metodologias ativas no ensino de Ciências: uma análise em rede nas revistas Qualis A1 da Área de Ensino. Ensino e Tecnologia em Revista, Londrina, v. 4, n. 2, p. 1-21, 2020. DOI: https://doi.org/10.3895/etr.v4n2.13034. Accessed on December 7th, 2023.

SOUZA, Cristina Gomes de; BARBASTEFANO, Rafael Garcia; LIMA, Leonardo Silva. Redes de colaboração científica na área de química no Brasil: um estudo baseado nas coautorias dos artigos da revista Química Nova. Química Nova, São Paulo, v. 35, p. 671-676, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422012000400003. Accessed on December 7th, 2023.

WASSERMAN, Stanley; FAUST, Katherine. Social Network Analysis: methods and applications. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.

YAN, Erjia; DING, Ying. Applying centrality measures to impact analysis: A coauthorship network analysis. Journal of the American Society for Information Science and Technology, [s. l.], v. 60, n. 10, p. 2107-2118, 2009. Retrieved from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/asi.21128. Accessed on: March 10th, 2023.

YOUNG, Michael. Superando a crise na teoria do currículo: uma abordagem baseada no conhecimento. Cadernos Cenpec, v. 3, n. 2, p. 225-250, 2013. DOI: http://doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v3i2.238. Accessed on December 7th, 2023.

ZHANG, Lei; ZHANG, Hui; WANG, Kai. Media Literacy Education and Curriculum Integration: A Literature Review. International Journal of Contemporary Education, v. 3, n. 1, p. 55-64, 2020. DOI: https://doi.org/10.11114/ijce.v3i1.4769. Accessed on December 7th, 2023.

ZERVAS, Panagiotis; TSITMIDELLI, Asimenia; SAMPSON, Demetrios G.; CHEN, Nian-Shing; KINSHUK. Studying research collaboration patterns via coauthorship analysis in the field of TeL: the case of educational technology & society journal. Journal of Educational Technology & Society, v. 17, n. 4, p. 1-16, 2014. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/pdf/jeductechsoci.17.4.1.pdf. Accessed on: March 10th, 2023.

Descargas

Publicado

2024-08-01

Número

Sección

Artigos