Clues for a Pedagogical Model for OnLife Education with a Focus on Personal Learning Environment (PLE)
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e61645Keywords:
personal learning environment; OnLife Education; pedagogical model.Abstract
The objectives of this study involve identifying approximations between the perspectives of OnLife Education and Personal Learning Environment (PLE) and elaborating clues that assist in the search for a pedagogical model (PM) for educational practices mediated by technology. The research, of qualitative and eminently theoretical approach, was carried out in three stages: a) theoretical survey; b) establishment of relationships between the OnLife Education and PLE approaches; c) definitions of the clues for the pedagogical model based on the crossing of the data. It was identified that the clues outlined can expand aspects of the PM (Behar et al., 2019). The clues can be synthesized into: cartographic work for inventive practices (organizational); digital content curation (content); the coupling of the human with digital technologies (methodological); technologies must permeate the enrichment of the ELP (technological).
References
Alves, Gabrielle de Souza; Paladini, João Velasques; Schlemmer, Eliane. Formação permanente para a promoção de uma Educação OnLife. In: Alves, Gabrielle de Souza; Paladini, João Velasques; Schlemmer, Eliane (Orgs.). O habitar do ensinar e do aprender OnLife: vivências na educação contemporânea. São Leopoldo: Casa Leiria, 2021. p. 35-54.
Bassani, Patricia Scherer. Estudos de software e o protagonismo do código. In: XVIII Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação (SBSI 2022), 2022, São Paulo. Anais... São Paulo: Editora X, 2022. p. 100-105.
Bassani, Patricia Scherer; Magnus, Emanuele B. Percursos de autoria em/na rede: o processo de curadoria de conteúdo digital na perspectiva dos ambientes pessoais de aprendizagem. RE@D-Revista de Educação a Distância e Elearning, v. 3, p. 78-99, 2020. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/21954. Acesso em: 12 ago. 2022.
Behar, Patricia Alejandra; Machado, Leticia Rocha; Torrezzan, Cristina Alba Wildt; Longhi, Magalí Teresinha. Recomendação pedagógica em educação a distância: conceitos e elementos. In: Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância, 1., 2019, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ABED, 2019. p. 85-92.
Castañeda, Linda; Adell, Jordi. La Anatomía de los Ples. In: Adell Segura, Jordi; Castañeda Quintero, Linda. Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje. Alcoy: Marfil, 2013.
Castañeda, Linda; Attwell, Graham; Dabbagh, Nada. Entornos personales de aprendizaje como marco de la educación flexible: explorando consensos, enunciando preguntas y marcando desafios. Edutec – Revista Electrónica de Tecnología Educativa, v. 79, p. 80-94, 2022. Disponível em: https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/2347. Acesso em: 12 jul. 2023.
Castañeda, Linda; Marín, Victoria I.; Bassani, Patrícia Scherer; Camacho, Araceli; Forero, Ximena; Pérez, Lucila. Academic tasks for fostering the PLE in Higher Education: International Insights on Learning Design and Agency. Revista de Educación a Distância, v. 23, n. 71, 2023. Disponível em: https://lareferencia.info/vufind/Record/ES_43d1f640e6a7fd0afd460e09ae2c02ad. Acesso em: 12 jan. 2023.
Castañeda, Linda; Tur, Gemma. Resources and Opportunities for Agency in PLERelated Pedagogical Designs: a Literature Exploration. Interaction Design and Architecture(s) Journal – IxD&A, n. 45, p. 50-68, 2020. Disponível em: http://www.mifav.uniroma2.it/inevent/events/idea2010/doc/45_2.pdf. Acesso em: 12 ago. 2022.
Dabbagh, Nada; Castañeda, Linda. The PLE as a framework for developing agency in lifelong learning. Education Technology Research Devlopment, v. 68, p. 3041-3055, 2020. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11423-020-09831-z. Acesso em: 12 jan. 2023.
Deleuze, Gilles. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
Di Felice, Maximo. A cidadania digital: a crise da ideia ocidental de democracia e a participação nas redes digitais. São Paulo: Paulus, 2020.
Di Felice, Maximo; Bonami, Beatrice. Ecologias conectivas: a qualidade transorgânicas das interações nos ambientes-redes. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 23, n. 4, p. 709-724, 2019. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2019.234.07. Acesso em: 12 jan. 2023.
Floridi, Luciano. The OnLife Manifesto: being human in a Hyperconnected Era. London: Springer; Rio de Janeiro: 34, 2015.
Kanter, Beth. Content curation primer. Harold Jarche, 2014. Disponível em: http://jarche.com/2014/02/the-seek-sense-share-framework/. Acesso em: 12 nov. 2022.
Kastrup, Virgínia. A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
Kastrup, Virgínia. A cognição contemporânea e a aprendizagem inventiva. In: Kastrup, Virgínia; Tedesco, Silvia; Passos, Eduardo. Políticas da cognição. Porto Alegre: Sulina, 2015.
Magnus, Emanuele Biolo. Curadoria de conteúdo digital no ensino superior da moda: ampliação do ambiente pessoal de aprendizagem e exercício da autoria na sociedade em rede. 2018. Tese (Doutorado em Diversidade Cultural e Inclusão Social) – Universidade Feevale, Novo Hamburgo, 2018.
Schlemmer, Eliane; Backes, Luciana; Bittencourt, João Ricardo; Palagi, Ana Maria Marques. O habitar do ensinar e do aprender OnLife: vivências na educação contemporânea. São Leopoldo: Casa Leiria, 2021.
Schlemmer, Eliane; Di Felice, Massimo; Serra, Ilka Márcia Ribeiro de Souza. Educação OnLife: a dimensão ecológica das arquiteturas digitais de aprendizagem. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, e76120, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/5kXJycPzpBZn6L8cXHRMRVy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 jul. 2023.
Schlemmer, Eliane; Moreira, José António Marques. Por um novo conceito e paradigma de educação digital OnLife. Revista UFG, v. 20, p. 1-35, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/issue/view/2150. Acesso em: 10 jul. 2023.
Souza, Diogo Bandeira de; Santos, Maria Walburga dos; Doina, Rafael Romeiro. Proposta pedagógica curricular do curso de letras indígena da Universidade Estadual de Ponta Grossa-PR: uma leitura decolonial. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 534-550, abr./jun. 2022. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/52940. Acesso em: 10 jul. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista e-curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.