Self-regulation of learning
development of a life project and career choice of students in the 9th grade of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61718Keywords:
self-knowledge, motivation, career choiceAbstract
This article aimed to investigate whether an interventional practice, based on the self-regulation of learning, can contribute to the development of a life project and career choice of students in the 9th grade of Elementary School at a state public school in Southern Brazil. A group of 23 students participated in the research. The data, resulting from instruments applied at the beginning and end of the intervention, showed its positive effects. The participants increased their self-awareness, identifying and making deeper reflections about their strengths and weaknesses. They also developed more autonomous motivation, recognizing the need for study and dedication to achieve their professional goals, in addition to revealing greater clarity regarding the life project and the work environment they want to be in.
References
ARÁNEGA, Alba Yela. SÁNCHEZ, Rafael Castaño. PÉREZ, Carmelo García. Mindfulness’ effects on undergraduates perception of self-knowledge and stress levels. Journal of Business Research, 101, p. 441-446, 2019. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296319300268 Acesso em: 30 jan. 2023.
AZZI, Roberta Gurgel; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge. O papel da autoeficácia e autorregulação no processo motivacional. In: BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini (orgs.). Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 126-144.
BOEKAERTS, Monique; PINTRICH, Paul; ZEIDNER, Moshe (orgs.) Handbook of self-regulation. San Diego, Cal. USA: Academic Press, 2000.
BZUNECK, José Aloyseo. As crenças de autoeficácia e o seu papel na motivação do aluno. In: BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo (orgs.). A motivação do aluno: contribuições da Psicologia Contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2009. p.116-133.
BZUNECK, José Aloyseo; BORUCHOVITCH, Evely. Motivação e Autorregulação da Motivação no Contexto Educativo. Psicologia Ensino & Formação, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 73-84, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.21826/2179-58002016727584. Acesso em: 30 jan. 2023.
CAMPOS, Luís Antônio Monteiro; DOMINGOS, Luiz Fábio; SANTANA, Cláudio Manoel Luiz de; ZANATTA, Cléia; CHAGAS, Elaine Machado; LUCENA, Henriette Barqueta Moreira de. Memória, autorregulação e autoeficácia no desempenho da aprendizagem. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, v. 2, n. 3, p. 457-475, 2021. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/230. Acesso em: 28 jan. 2023.
COSTA, Elis Regina; BORUCHOVITCH, Evely. A auto-eficácia e a motivação para aprender: considerações para o desempenho escolar dos alunos. In: AZZI, Roberta Gurgel; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge (orgs.). Auto-eficácia em diferentes contextos. Campinas: Alínea, 2006. p. 87-109.
DECI, Edward; RYAN, Richard. Handbook of self-determination research. Rochester, NY: The University Rochester Press, 2004.
DEL PRETTE, Almir; DEL PRETTE, Zilda. Competência social e habilidades sociais: manual teórico-prático. Petrópolis: Vozes, 2017.
DIAS, Dora Maria Lima Pereira; VEIGA SIMÃO, Ana Margarida. O conhecimento estratégico e a auto-regulação do aprendente. In: VEIGA SIMÃO, Ana Margarida; LOPES DA SILVA, Adelina; SÁ, Isabel (orgs.). A auto-regulação da aprendizagem: das concepções às práticas. Lisboa: Educa/Unidade de I&D de Ciências da Educação, 2007. p. 93-130.
DIAS, Maria Sara de Lima. Planejamento de carreira e o projeto de vida. Curitiba: CRV, 2016.
DUARTE, Maria Eduarda; LASSANCE, Maria Célia; SAVICKAS, Mark; NOTA, Laura; ROSSIER, Jerome; DAUWALDER, Jean-Pierre; GUICHARD, Jean; SORESI, Salvatore; VAN ESBROECK, Raou; VIANEN, Annelies van. A Construção da Vida: Um Novo Paradigma para Entender a Carreira no Século XXI. Revista Interamericana de Psicologia, v. 44, n. 2, p. 392-406, 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/284/28420641020.pdf. Acesso em: 27 jan. 2023.
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. Avaliação e autorregulação da aprendizagem. REGAE - Revista de Gestão e Avaliação Educacional, Santa Maria, v. 1, n. 1, p. 89-104, jan./jun. 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/29221. Acesso em: 28 jan. 2023.
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; VEIGA SIMÃO, Ana Margarida; CIGALES, Juliana Ribeiro. Aprendizagens na docência: Pibid e a formação de professores. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 25-44, mar. 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/24263. Acesso em: 30 jan. 2023.
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; BORUCHOVITCH, Evely. Autorregulação da aprendizagem: modelos teóricos e reflexões para a prática pedagógica. In: FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; BORUCHOVITCH, Evely (orgs). Autorregulação da aprendizagem: cenários, desafios, perspectivas para o contexto educativo. Petrópolis: Vozes, 2020. p. 17-30.
GANDA, Danielle Ribeiro; BORUCHOVITCH, Evely. A autorregulação da aprendizagem: principais conceitos e modelos teóricos. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 46, p. 71-80, jan. 2018. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1414-69752018000100008&script=sci_abstract. Acesso em: 29 jan. 2023.
GEREMIA, Hellen Cristine; LUNA, Iúri Novaes. Formação técnica: escolha e construção do projeto profissional. Revista Psicologia em Pesquisa, v. 16, n. 3, p. 1-26, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/psicologiaempesquisa/article/view/32657. Acesso em: 29 jan. 2023.
GÓES, Natália Moraes; BORUCHOVITCH, Evely. Estratégias de aprendizagem: como promovê-las? Petrópolis: Vozes, 2020.
GÓES, Natália Moraes; BORUCHOVITCH, Evely. Efeitos positivos de um programa de intervenção para o fortalecimento das estratégias de aprendizagem de professores do Ensino Médio brasileiro. Pro-Posições, v. 33, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/qJBYhJwzkrMNsPFFSRyHRrh/. Acesso em: 30 jan. 2023.
GOMES, Maria Aparecida Mezzalira; BORUCHOVITCH, Evely. O modelo de aprendizagem autorregulada de Barry Zimmerman: sugestões práticas para desenvolver a capacidade de planejar, monitorar e regular a própria aprendizagem no contexto da educação básica. In: BORUCHOVITCH, Evely; GOMES, Maria Aparecida Mezzalira. Aprendizagem autorregulada: como promovê-la no contexto educativo? Petrópolis: Vozes, 2019. p. 19-38.
MIRANDA, Lúcia Cerqueira de; ALMEIDA, Leandro da Silva. Aprendizagem autorregulada: o papel das estratégias autoprejudiciais. In: FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; BORUCHOVITCH, Evely (orgs.). Autorregulação da aprendizagem: cenários, desafios, perspectivas para o contexto educativo. Petrópolis: Vozes, 2020. p. 62-84.
MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 jan. 2023.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/abstract/?lang=pt. Acesso em: 30 jan. 2023.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Unijuí, 2007.
NACHTIGALL, Cícero; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. A dimensão narrativa na formação de professores de matemática: reflexões apoiadas nos conceitos de experiência crítica e experiência formadora. Revista e-Curriculum, v. 21, p. e59603-e59603, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e59603. Acesso em: 30 jan. 2023.
NASCIMENTO, Marta Simplício do. As estratégias de autorregulação na aprendizagem da matemática em alunos do ensino básico. 2022. Dissertação (Mestrado em Psicologia) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Lisboa/Portugal, 2022.
PAULINO, Paula; LOPES DA SILVA, Adelina. Promover a regulação da motivação na aprendizagem. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 42, p. 96-118, maio/junho/julho/agosto, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/2150. Acesso em: 30 jan. 2023.
REEVE, Johnmarshall. Self-determination theory applied to educational settings. In: DECI, Edward; RYAN, Richard (orgs.). Handbook of self-determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press, 2004. p. 183-203.
RIBEIRO, Marcelo Afonso. Carreiras: novo olhar socioconstrucionista para um mundo flexibilizado. Curitiba: Juruá, 2014.
RIBEIRO, Marcelo Afonso. Orientação profissional e de carreira em tempos de pandemia: lições para pensar o futuro. São Paulo: Vetor, 2021.
RIBEIRO, Marcelo Afonso; LEHMAN, Yvette Piha. Algumas contribuiões brasileiras para a orientação profissional. Compêndio de orientação profissional e de carreira, volume 2: enfoques teóricos contemporâneos e modelos de intervenção. São Paulo: Vetor, 2011.
ROSÁRIO, Pedro; NÚÑEZ, José; GONZÁLEZ-PIENDA, Júlio Comprometer-se com o estudar na universidade: cartas do Gervásio ao seu umbigo. Coimbra: Edições Almedina, 2006.
SCHUNK, Dale; ZIMMERMAN, Barry. Conclusion and future directions for academic interventions. In: SCHUNK, Dale; ZIMMERMAN, Barry. Self-regulated learning: from teaching to self-reflective practice. New York: The Guilford Press, 1998. p. 225-235.
SILVA, Beatriz Negrelli da; VILELA, Nágila Giovanna Silva. Autorregulação, motivação e qualidade de vida dos discentes de Ciências Contábeis no ensino remoto. Revista Brasileira De Contabilidade E Gestão, v. 11, n. 21, p. 21-37, 2022. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/reavi/article/view/22441. Acesso em: 30 jan. 2023.
SOARES, Dulce Helena Penna. A escolha profissional: do jovem ao adulto. São Paulo: Summus Editorial, 2018.
SOARES, Julia Mendes Pacheco. Autossabotagem, motivação e a influência do ambiente: uma visão evolucionista sobre a procrastinação em tempos de pandemia. 2022. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46903. Acesso em: 30 jan. 2023.
SUNIM, Harmin. As coisas que você só vê quando desacelera. Rio de janeiro: Sextante, 2017.
VANSTEENKISTE, Maarten; NIEMIEC, Christopher; SOENENS, Bart. The development of the five mini theories of self-determination theory: an historical overview, emerging trends, and future directions. In: URDAN, T. C.; KARABENICK, S. A. (orgs.). Advances in motivation and achievement, v. 16A—The decade ahead: theoretical perspectives on motivation and achievement. London, England: Emerald Group Publishing Limited, 2010. p. 105-165.
VAZIRE, Simine; WILSON, Timothy. Handbook of self-knowledge. New York, NY: Guildford Press, 2012.
VEIGA SIMÃO, Ana Margarida. Auto-regulação da Aprendizagem: um desafio para a formação de professores. In: BIZARRO, Rosa; SILVA, Fátima Braga da (orgs.). Formação de Professores de Línguas Estrangeiras: reflexões, estudos e experiências. Porto: Porto, 2006. p. 192-206.
WOLTERS, Christopher. Regulation of Motivation: Evaluating an Underemphasized Aspect of Self-Regulated Learning. Education Psychologist, v. 38, n.4, p.189-205, 2003. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/228907615_Regulation_of_Motivation_Evaluating_an_Underemphasized_Aspect_of_Self-Regulated_Learning. Acesso em: 30 jan. 2023.
WOLTERS, Christopher. Regulation of motivation: contextual and social aspects. Teacher’s College Record, v. 113, n.2, 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/283838531_Regulation_of_Motivation_Contextual_and_Social_Aspects. Acesso em: 30 jan. 2023.
ZIMMERMAN, Barry. Attaining self-regulation: a social cognitive perspective. In: BOEKAERTS, Monique; PINTRICH, Paul; ZEIDNER, Moshe (orgs.). Hanbook of self-regulation. New York: Academic Press, 2000. p. 13-39.
ZIMMERMAN, Barry. Becoming a self-regulated learner: an overview. Theory into Practice, 41, n.2, p. 64-70, 2002. Disponível em: https://www.leiderschapsdomeinen.nl/wp-content/uploads/2016/12/Zimmerman-B.-2002-Becoming-Self-Regulated-Learner.pdf. Acesso em: 30 jan. 2023.
ZIMMERMAN, Barry. From cognitive modeling to self-regulation: a social cognitive career path. Educational Psychologist, New York, v.48, n.3, p.135-147, mai. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1080/00461520.2013.794676. Acesso em: 30 jan. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.