Initial training of teachers

a comparative analysis of training projects instituted bay Resolutions CNE/CP n.º 2/2015 and n.º 2/2019

Authors

  • Neide de Aquino Noffs Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
  • Cássia Ávila Duarte Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) https://orcid.org/0000-0003-1613-6554

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e64492

Keywords:

teacher training, curriculum, curriculum policies

Abstract

Disputes for protagonism in the development of curricular references for teacher training have intensified. In this scenario, CNE/CP Resolution No. 2/2015 was replaced by No. 2/2019. This research aimed to analyze the consequences of this replacement through comparative analysis of training projects. The methodology used was documentary-based research and bibliographical research. We count on the theoretical contribution of Gimeno Sacristán (1999, 2000, 2011), Freire (2017), Arroyo (2013), Marcelo García (1999), Schön (2000), Imbernón (2011) and Laval (2004). We identified that No. 2/2019 defines a project aimed at the formation of a “global personality” (Laval, 2004) required by the market, resulting in the fragility of teacher training. It is concluded that the integration of competence as a core part of the curriculum requires that education fulfills functions that disregard the essential elements for solid teacher training.

Author Biographies

Neide de Aquino Noffs, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutora pela Universidade de São Paulo (USP). Professora titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação e Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) – linha formação de educadores. Líder do grupo de pesquisa “Educação infantil e o brincar” pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Psicopedagoga formada na Argentina e psicodramatista. Presidente vitalícia da Associação Brasileira de Psicopedagogia (ABPp) e coordenadora da comissão de formação e regulamentação das atividades em Psicopedagogia.

Cássia Ávila Duarte, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutoranda e Mestre em Educação: Currículo pelo Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora nos cursos de pós-graduação de Psicopedagogia, Gestão Escolar e Docência no nível superior do SENAC-SP. Pesquisadora da linha de Formação de Educadores, membro do grupo de pesquisa “Educação infantil e o brincar” da PUC-SP.

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Published

2024-06-28

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