Initial Teacher Training in Natural Sciences
configuring alignments and “new” tensions between matrices in teacher education in times of BNC-Formation
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e65227Keywords:
science teaching, biology teaching, teacher training, curriculum, BNCCAbstract
The paper analyzes alignments drawn between proposals for Initial Teacher Training (ITT) courses in natural sciences and new curricular policies, discussing intersections and issues for teacher training. In dialogue with the field of curriculum, the research combines analyses of documentary and oral sources to locate disputes between different conceptions of knowledge and training models for teaching in science and biology. The results suggest that the aforementioned courses have appropriated discourses on interdisciplinarity that revive perspectives of curricular integration historically proposed for science education, but epistemologically and pedagogically problematized. The paper concludes that such ITT run the risk of naturalizing elements of neoliberal educational policies that attempt to control and regulate teacher training, associating BNCC with BNC training.
References
AYRES, Ana Cléa Moreira. Tensão entre Matrizes: um estudo a partir do curso de Ciências Biológicas da Faculdade de Formação de Professores/UERJ. Niterói, 2006. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2006.
AYRES, Ana Cléa Moreira; SELLES, Sandra Escovedo. A história da formação de professores: diálogos com a disciplina escolar ciências no ensino fundamental. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 14, n. 02, p. 25-107, maio-ago. 2012. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1983-21172012000200095&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 13 dez. 2023.
AYRES, Ana Cléa Moreira; TAVARES, Daniele Lima; FERREIRA, Marcia Serra; SELLES, Sandra Escovedo. Licenciaturas de Curta Duração (1965 e 1974) e disciplina escolar Ciências: aproximações sócio-históricas. In: SELLES, Sandra Escovedo; CASSAB, Mariana. (orgs.). Currículo, Docência e Cultura. v. 1. Niterói, EDUFF, 2012. p. 53-74.
AYRES, Ana Cléa Moreira.; VILELA, Mariana Lima; SELLES, Sandra Escovedo. Formação de Professores de Ciências e Biologia: legislações e profissionalidade docente. In: VILELA, M. L.; MENDES, R. R. L.; PINHÃO, F. L.; RIOS, N. T. (orgs.). Aqui também tem Currículo! Saberes em diálogo no ensino de Biologia. v. 1. Curitiba: Appris, 2020. p. 101-120.
BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento. O risco de apagamento da biologia dos currículos brasileiros pelas reformas educacionais. Bio-grafía: escritos sobre la Biología y su enseñanza, v. 1, p. 3344-3351, 2022. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9008739. Acesso em: 13 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n.° 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília: MEC/CNE, 2002a. Disponível em: http://portal. mec.gov.br/cne/arquivos/ pdf/rcp01_02.pdf. Acesso: 10 jul. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n.° 2, de 19 de fevereiro de 2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Brasília: MEC/CNE, 2002b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP022002.pdf. Acesso em: 10 jul. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n.02/2015, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, 2 de julho de 2015 – Seção 1 – p. 8-12. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015 pdf/file. Acesso em: 11 jul. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2019, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 2019 - Seção 1, p. 115-119. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=77781%E2%80%9D. Acesso em: 11 jul. 2020.
DOURADO, Luiz Fernandes. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Edu. Soc., Campinas, v. 36, n.131, p. 299-324, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015151909. Acesso em: 13 dez. 2023.
DUARTE, Rosália. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar, Curitiba, n. 24, p. 213-225, jul./dez, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.357. Acesso em: 14 jan. 2024.
FERREIRA, Márcia Serra. A história da disciplina escolar Ciências no Colégio Pedro II (1960-1980). 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
GOODSON, Ivor. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.
GOODSON, Ivor. Narrativas em educação: a vida e a voz dos professores. Porto: Porto, 2015.
GOODSON, Ivor. Currículo: teoria e história. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2019.
GOODSON, Ivor. A vida e o trabalho docente. Petrópolis: Vozes, 2022.
HYPOLITO, Álvaro Moreira. BNCC, agenda global e formação docente. Retratos da Escola, v. 13, n. 25, p. 187-201, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.995. Acesso em: 12 jan. 2024.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa – O neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.
LE GOFF, Jacques. Memória e História. Campinas: Unicamp, 1997.
LIMA-TAVARES, Daniele. A trajetória da formação docente: O caso da licenciatura curta em ciências das décadas de 1960 e 1970. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2006.
LOPES, Alice Cassimiro; MACEDO, Elizabeth Fernandes de. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
LOPES, Alice Casimiro. Currículo e epistemologia. Ijuí: Unijuí, 2007.
LOPES, Alice Cassimiro. Políticas de integração curricular. Rio de Janeiro: UERJ, 2008.
MARANDINO, Martha; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Márcia Serra. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. 2. ed. v. 1. São Paulo: Cortez, 2017.
MARTINS, Erika Moreira. Todos pela educação – Como os empresários estão determinando a política educacional brasileira. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.
PEDROSO, Carla Vargas. A construção sócio-histórica do Curso de Ciências Biológicas da UFSM: da História Natural às Ciências Biológicas (1965-1973). 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2013.
RODRIGUES, Larissa Zancan; PEREIRA, Beatriz.; MOHR, Adriana. Recentes Imposições à Formação de Professores e seus Falsos Pretextos: as BNC Formação Inicial e Continuada para Controle e Padronização da Docência. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u12771315. Acesso em: 03 nov. 2023.
SELLES, Sandra Escovedo; OLIVEIRA, Ana Carolina Pereira de. Ameaças à Disciplina Escolar Biologia no “Novo” Ensino Médio (NEM): Atravessamentos Entre BNCC e BNC-Formação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 22, e.40802, p. 1-34. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u13531386. Acesso em: 03 nov. 2023.
VENANCIO, Bruno; OLIVEIRA, Raisa Mileib Santos; VIANA, Gabriel Menezes. Concepções sobre a prática como Componente Curricular nas atas dos Enpecs (2003-2013). Revista da SBENBio, n. 9, 2016.
VENANCIO, Bruno; SELLES, Sandra Escovedo. As licenciaturas em Ciências Naturais/da Natureza no Brasil: o que dizem as Teses e Dissertações (2006-2020). In: XIV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Caldas Novas: UEG. 2023.
VILELA, Marcos Vinícius Ferreira. licenciatura Interdisciplinar em Ciências Naturais/da Natureza (LCN): um olhar para o seu histórico, concepções e perspectivas atuais. In: LIBÂNEO, José Carlos; ROSA, Sandra Valéria Limonta; ECHALAR, Adda Daniela Lima Figueiredo; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa (orgs.). Didática e formação de professores: embates com as políticas curriculares neoliberais. Goiânia: Cegraf UFG, 2022. p. 38-46. Disponível em: https://publica.ciar.ufg.br/ebooks/edipe2_ebook/artigo_12.html. Acesso em: 14 jan. 2023.
VILELA, Mariana Lima. Finalidade das 'Ciências' no segundo segmento do ensino fundamental. In: AYRES, Ana Cléa Moreira, CASSAB, Mariana; TAVARES, Daniele Lima. (orgs.). Ao longo de toda a vida: conhecer, inventar, compreender o mundo. Curitiba: Prismas, 2014, p. 47-67.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.