Initial Teacher Training in Natural Sciences

configuring alignments and “new” tensions between matrices in teacher education in times of BNC-Formation

Authors

  • Bruno Venancio Universidade Federal Fluminense - UFF
  • Sandra Escovedo Selles Universidade Federal Fluminense - UFF
  • Rodrigo Cerqueira do Nascimento Borba Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Maicon Azevedo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e65227

Keywords:

science teaching, biology teaching, teacher training, curriculum, BNCC

Abstract

The paper analyzes alignments drawn between proposals for Initial Teacher Training (ITT) courses in natural sciences and new curricular policies, discussing intersections and issues for teacher training. In dialogue with the field of curriculum, the research combines analyses of documentary and oral sources to locate disputes between different conceptions of knowledge and training models for teaching in science and biology. The results suggest that the aforementioned courses have appropriated discourses on interdisciplinarity that revive perspectives of curricular integration historically proposed for science education, but epistemologically and pedagogically problematized. The paper concludes that such ITT run the risk of naturalizing elements of neoliberal educational policies that attempt to control and regulate teacher training, associating BNCC with BNC training.

Author Biographies

Bruno Venancio, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutorando em Educação pela Universidader Federal Fluminense (UFF), Mestre em Educação pela Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ) e graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ). Meus interesses de pesquisa são do campo de formação de professores de Ciências e Biologia, Currículo e disciplinas escolares Ciências e Biologia. 

Sandra Escovedo Selles, Universidade Federal Fluminense - UFF

Professora titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense. Doutora em Science Education pela University of East Anglia. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Currículo, Docência e Cultura (CDC/UFF/CNPq).

Rodrigo Cerqueira do Nascimento Borba, Universidade do Estado de Minas Gerais

Doutor em Educação pela UFF. Mestre em Educação, bacharel e licenciado em Ciências Biológicas pela UFRJ. É professor da Licenciatura em Ciências Biológicas na UEMG e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências na UFOP. É líder do Laboratório de Investigações em Narrativas, Currículos e Educação (LINCE/UEMG/CNPq) e Bolsista de Incentivo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Tecnológico da FAPEMIG.

Maicon Azevedo, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ)

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Atualmente é professor Titular do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ). Atua no Programa de Pós-Graduação em Filosofia e Ensino (PPFEN/CEFET-RJ). Pesquisador colaborador do grupo Currículo Docência & Cultura. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Ciências e Currículo (CDC), atuando principalmente nos seguintes temas: movimentos inovadores do ensino de ciências e biologia, políticas curriculares, história das disciplinas escolares, processos de didatização, experimentação didática, formação de professores de biologia e livro didático de ciências e biologia.

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Published

2024-06-28

Issue

Section

Edição Temática ABdC 2024: A BNC-Formação no cenário de reabertura do debate ...