University students’ perception of remote teaching at a public university
impacts on teaching practice and student learning
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e65956Keywords:
Covid-19 pandemic, remote teaching, self-regulated learning, higher educationAbstract
The objective was to evaluate the perception of university students about remote teaching, during social isolation, as a result of the COVID-19 pandemic. A semi-structured questionnaire was applied via Google forms (n=623) to students assisted by the National Student Assistance Plan (PNAES). Data were collected at a new public University in the Midwest region of Brazil during the month of November 2020. Most students pointed out as positive aspects of the Special Supplementary Period (PSE) the opportunity to continue studying (70.6%) and as negative, 59.9% reported not being able to pay attention in class due to distractions. In addition, the students pointed out criticisms of the didactics used by some teachers, however, the tendency of students to attribute to themselves the responsibility for enhancing their own learning is noteworthy, as they consider that the improvement of their learning
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; ASSIS, Maria Paulina de. A apropriação das TIC na perspectiva da emancipação: da exclusão para a inclusão digital na escola. In: COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. (ed.). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação no Brasil: TIC Educação. São Paulo: CGI.BR, 2012. p. 81-88.
AMARAL, Eliana; POLYDORO, Soely. Os desafios da mudança para o ensino remoto emergencial na graduação na Unicamp–Brasil. Linha Mestra, [s. l.], v. 14, n. 41a, p. 52-62, 2020. Disponível em: https://lm.alb.org.br/index.php/lm/article/view/392/0. Acesso em: 10 abr. 2023.
ASSIS, Maria Paulina de. Learning Design – conceitos, métodos e ferramentas. 2011. 231 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/9573. Acesso em: 8 abr. 2023.
ASSIS, Maria Paulina de; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Learning design e tecnologias: criação de ambientes colaborativos para a aprendizagem. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 44, p. 47-56, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5935/2175-3520.20170005. Acesso em: 8 abr. 2023.
ASSIS, Maria Paulina de; LEÃO, Graciele Cristina Silva; COSTA, Elis Regina da; ALMEIDA, Emerson Gervásio de. Percepção do discente em condições de vulnerabilidade socioeconômica sobre o ensino híbrido em tempos de covid-19 em universidade pública. Revista Foco, [s. l.], v. 16, n. 3, p. 1-10, 2023. Disponível em: https://ojs.focopublicacoes.com.br/foco/article/view/1389. Acesso em: 10 abr. 2023.
BOND, Melissa; BEDENLIER, Svenja; MARIN, Victoria; HÄENDEL, Marion. Emergency remote teaching in higher education: mapping the first global online semester. International Journal of Educational Technology in Higher Education, [s. l.], v. 18, n. 50, p. 1-24, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s41239-021-00282-x. Acesso em: 10 abr. 2023.
BOZKURT, Aras; JUNG, Insung; XIAO, Junhong; VLADIMIRSCHI, Viviane; SCHUWER, Robert; EGOROV, Gennady; LAMBERT, Sarah; AL-FREIH, Maha; PETE, Judith; OLCOTT, Don; RODES, Virginia; ARANCIAGA, Ignacio; BALI, Maha; ALVAREZ, Abel; ROBERTS, Jennifer; PAZUREK, Angelica; RAFFAGHELLI, Juliana Elisa; PANAGIOTOU, Nikos; DE COËTLOGON, Perrine; SHAHADU, Sadik; BROWN, Mark; ASINO, Tutaleni; TUMWESIGE, Josephine; RAMÍREZ REYES, Tzint; BARRIOS IPENZA, Emma; OSSIANNILSSON, Ebba; BOND, Melissa; BELHAMEL, Kamel; IRVINE, Valerie; SHARMA, Ramesh; ADAM, Taskeen; JANSSEN, Ben; SKLYAROVA, Tatiana; OLCOTT, Nicoleta; AMBROSINO, Alejandra; LAZOU, Chrysoula; MOCQUET, Bertrand; MANO, Mattias; PASKEVICIUS, Michael. A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education, [s. l.], v. 15, n. 1, 1-126, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.3878572. Acesso em: 10 abr. 2023.
BRANDÃO, Gisllayne Cristina de Araújo. Desenvolvimento de um modelo híbrido de aprendizagem autorregulada para a educação mediada por tecnologias. 2021. 109 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Inovação em Tecnologias Educacionais) – Instituto Metrópole Digital, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/items/baaf5566-13bb-47ec-8bea-868ab42e0df0. Acesso em: 20 out. 2025.
BRASIL. Decreto nº 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil - PNAES. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 137, p. 5, 20 jul. 2010.
BRYMAN, Alan. Social Research Methods. New York: Oxford University Press, 2008.
COHEN, Louis; MANION, Lawrence; MORRISON, Keith. Research methods in education. [S. l.]: Routledge, 2017.
COSTA, Elis Regina da; ASSIS, Maria Paulina de. Estratégias de aprendizagem de universitários de cinco cursos de formação de professores. Concilium, [s. l.], v. 22, n. 3, p. 740-755, 2022.
COSTA, Elis Regina da; ASSIS, Maria Paulina de; TEIXEIRA, Isabela Victória. Estratégias de autorregulação da aprendizagem e formação de professores: revisão sistemática do período 2014-2019. Pro-Posições, Campinas, v. 33, p. 1-33, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0070. Acesso em: 20 out. 2025.
CUBAN, Larry. Computers meet classroom: Classroom wins. Teachers College Record, [s. l.], v. 95, p. 185-210, 1993.
CUBAN, Larry. Teachers and Machines – The classroom Use of Technology Since 1920. New York: Teachers college Press, 1986.
FÓRUM NACIONAL DE PRÓ-REITORES DE ASSUNTOS COMUNITÁRIOS E ESTUDANTIS. Subsídios para atuação do(a) assistente social na análise socioeconômica no âmbito da Assistência Estudantil das Instituições Federais de Ensino Superior. Goiânia: FONAPRACE, ANDIFES, Cegraf UFG, 2021. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/688/o/Subs%C3%ADdios_para_atua%C3%A7%C3%A3o_do%28a%29_assistente_social_na_an%C3%A1lise_socioecon%C3%B4mica_no_%C3%A2mbito_da_assist%C3%AAncia_estudantil_das_Institui%C3%A7%C3%B5es_Federais_de_Ensino_Superior.pdf. Acesso em: 21 jul. 2021.
GONZÁLEZ, Carlos; PONCE, Daniel; FERNÁNDEZ, Violeta. Teachers’ experiences of teaching online during COVID-19: implications for postpandemic professional development. Educational technology research and development, [s. l.], n. 71, p. 55-78, 2023. Disponível em: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11423-023-10200-9.pdf. Acesso em: 20 out. 2025.
HODGES, Charles; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. The difference between emergency remote teaching and online learning Friday. EDUCAUSE Review, [s. l.], 27 mar. 2020 Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remoteteaching-and-online-learning. Acesso em: 8 abr. 2023.
HUANG, Ronghuai; LIU, Dejian; TLILI, Ahmed; YANG, Junfeng; WANG, Huanhuan (org.). Handbook on facilitating flexible learning during educational disruption: The Chinese experience in maintaining undisrupted learning in COVID-19 Outbreak. Beijing: Smart Learning Institute of Beijing Normal University, 2020. Disponível em: https://iite.unesco.org/wpcontent/uploads/2020/03/Handbook-on-Facilitating-Flexible-Learning-in-COVID-19-OutbreakSLIBNU_V2.0_20200324.pdf. Acesso em: 24 jul. 2020.
KENSKI, Vani Moreira; MEDEIROS, Rosangela Araújo; ORDÉAS, Jean. Ensino superior em tempos mediados pelas tecnologias digitais. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 28, n. 1, p. 141-152, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9872. Acesso em: 8 abr. 2023.
LIMA, Thaynna Sandy Souza; MARTINS, Remerson Russel. Automonitoramento e autorregulação no ensino remoto emergencial. Perspectivas em Psicologia, Uberlândia, v. 25, n. 2, p. 89-106, 2023. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/perspectivasempsicologia/article/view/62045. Acesso em: 8 abr. 2023.
MEANS, Barbara; NEISLER, Julie. Suddenly online: a national survey of undergraduates during the covid-19 pandemic. [S. l.]: Digital Promise; Lander Research, 2020. Disponível em: https://everylearnereverywhere.org/wp-content/uploads/Suddenly-Online_DP_FINAL.pdf. Acesso em: 20 out. 2025.
MOOS, Daniel Charles. Emerging classroom technology: Using self-regulation principles as a guide for effective implementation. In: SCHUNK, Dale H.; GREENE, Jeffrey A. (ed.). Handbook of self-regulation of learning and performance. 2. ed. [S. l.]: Routledge, Taylor & Francis, 2018. p. 243-253.
MORAIS, Felippie Anthonio Fediuk da; BRITO, Glaucia da Silva. Alunos e a reconfiguração da presencialidade em tempos de cibercultura: análise de relatos em redes sociais sobre as dificuldades no ensino remoto em tempos de pandemia. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 6, n. 4, p. 404-427, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.12957/riae.2020.52233. Acesso em: 20 out. 2025.
MUNIZ, Fausto José de Araújo. Inferências do ensino híbrido em processos de autorregulação da aprendizagem entre pós-graduandos do ensino de ciências. 2021. 176 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/42960. Acesso em: 20 out. 2025.
O’KEEFE, Lynette; RAFFERTY, Jennifer; GUNDER, Angela; VIGNARE, Karen. Delivering high-quality instruction online in response to COVID-19: Faculty playbook. [S. l.]: Every Learner Everywhere, 2020. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED605351.pdf. Acesso em: 20 out. 2025.
OLIVEIRA, Gabriella; TEIXEIRA, Jorge Grenha; TORRES, Ana; MORAIS, Carla. An exploratory study on the emergency remote education experience of higher education students and teachers during the COVID‐19 pandemic. British Journal of Educational Technology, [s. l.], v. 52, n. 4, p. 1357-1376, 2021. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34219758/. Acesso em: 20 out. 2025.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Education: From COVID-19 school closures to recovery. UNESCO, [s. l.], 2020. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 10 abr. 2023.
SANDARS, John; CORREIA, Raquel; DANKBAAR, Mary; DE JONG, Peter; GOH, Poh Sun; HEGE, Inga; MASTERS, Ken; OH, So-Young; PATEL, Rakesh; PREMKUMAR, Kalyani; WEBB, Alexandra; PUSIC, Martin. Twelve tips for rapidly migrating to online learning during the COVID-19 pandemic. MedEdPublish, v. 9, n. 82, p. 1-14, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.15694/mep.2020.000082.1. Acesso em: 10 abr. 2023.
SCHUNK, Dale H. Goal setting and self-efficacy during self-regulated learning. Educational Psychologist, [s. l.], v. 25, n. 1, p. 71–86. 1990. Disponível em: https://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_6. Acesso em: 20 out. 2025.
SCHUNK, Dale H.; ZIMMERMAN, Barry J. Self-regulation in education: Retrospect and prospect. In: SCHUNK, Dale H.; ZIMMERMAN, Barry J. (ed.). Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications. New York: Routledge, Taylor & Francis, 1994. p. 305-314.
SILUS, Alan; FONSECA, Angelita Leal de Castro; JESUS, Djanires Lageano Neto de. Desafios do ensino superior brasileiro em tempos de pandemia da Covid-19: repensando a prática docente. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, p. 1-17, dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.18617/liinc.v16i2.5336. Acesso em: 8 abr. 2023.
SILVA, Beatriz Negrelli da; VILELA, Nágila Giovanna Silva. Autorregulação, motivação e qualidade de vida dos discentes de Ciências Contábeis no ensino remoto. Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão, Ibirama, v. 11, n. 21, p. 21-37, dez. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5965/2764747111212022021. Acesso em: 10 abr. 2023.
SINGH, Jitendra; STEELE, Keely; SINGH, Lovely. Combining the best of online and face-to-face learning: Hybrid and blended learning approach for COVID-19, post vaccine, & post-pandemic world. Journal of Educational Technology Systems, [s. l.], v. 50, n. 2, p.140-171, 2021. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/00472395211047865. Acesso em: 20 out. 2025.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE CATALÃO. Resolução UFCAT no 006/2020/. Dispõe sobre a suspensão, por tempo indeterminado, dos calendários acadêmicos 2020 dos cursos de graduação e de pós-graduação da Universidade Federal de Catalão (UFCAT), e dá outras providências. Catalão: UFCAT, [2020]. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/610/o/03.27_-_RESOLU%C3%87%C3%83O_UFCAT_N.%C2%BA_0062020.pdf. Acesso em: 20 out. 2025.
ZIMMERMAN, Barry J. Academic studying and the development of personal skill: a self-regulatory perspective. Educational Psychologist, v. 33, n. 2/3, p. 73-86, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






