Comparative analysis of the Pedagogical Coordination curriculum component of the Pedagogy course at the University of Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e65971

Keywords:

pedagogical coordination, curriculum, comparative study

Abstract

The research questions whether the initial training undertaken within the scope of the Pedagogy Degree at the University of Pernambuco (UPE) is capable of stimulating the pedagogical coordinator's actions. In this sense, this article aims to comparatively analyze the programming of the Pedagogical Coordination curricular component of this course, present in the Course Pedagogical Projects (PPC) of 2012 and 2017. For this, an exploratory documentary survey was used, with comparative, descriptive analysis. The analysis allowed us to perceive that the programmatic predictability is similar in the syllabus and bibliographic reference and distinct in the workload, proposed content and skills and abilities. It is concluded, therefore, that there is a relationship between theorizing and reflection that permeates the contents associated with the mandatory internships in School Management that allows an action-reflection of the student of the Pedagogy course.

Author Biographies

Jayrlla Stefane Alves Barros, Universidade de Pernambuco (UPE) campus Petrolina

Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade de Educação Superior de Pernambuco. Professora do Colégio Santa Afra

Michela Caroline Macêdo , Universidade de Pernambuco (UPE)

Doutora em Educação Matemática e Tecnológica pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora Adjunta da Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Petrolina

José Almir do Nascimento, Universidade de Pernambuco (UPE)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Professor Adjunto da Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Petrolina

Amarildo Muniz Malvezzi, Universidade de Pernambuco (UPE)

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco. Professor Adjunto da Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Petrolina

References

ARENDT, Hannah. Entre o Passado e o Futuro. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.

BARROS, Maria do Desterro Melo da Rocha Nogueira; LOPES, Laurielene Cardoso da Silva; CARVALHÊDO, Josania Lima Portela. Apontamentos históricos da trajetória do coordenador pedagógico no brasil. Anais VIII FIPED. Campina Grande: Realize, 2016. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/25006. Acesso em: 11 jun. 2024.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 01 fev. 2021.

FACHIN, Odília. Fundamentos de Metodologia. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2006.

FREIRE, Paulo. Educação: Sonho possível. In: BRANDÃO, Carlos R. (org.). O educador: vida e morte. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1982. p. 91-101.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GARBOSA, Helena Gutoch. O trabalho do coordenador pedagógico (professor-pedagogo) no período de iniciação: dilemas e dificuldades no ensino público estadual de Ponta Grossa. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2019.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LAVAL, Christian. A Escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Editora Planta, 2004.

LIMA, Paulo Gomes; SANTOS, Sandra Mendes. O coordenador pedagógico na educação básica: desafios e perspectivas. Educare ET educare, v. 2, n. 4, p. 77-99, 2007. Disponível em:https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/16655/document%20%287%29.pdf?sequence=4&isAllowed=y. Acesso em: 12 dez. 2023.

OLIVEIRA, Juscilene da Silva; GUIMARÃES, Márcia Campos Moraes. O papel do coordenador pedagógico no cotidiano escolar. Revista Científica do Centro de Ensino Superior Almeida Rodrigues, Rio Verde, p. 95-103, jan. 2013. Disponível em: http://educamoc.com.br/ckfinder/files/6%20-%20O%20PAPEL%20DO%20COORDENADOR%20PEDAG%C3%93GICO%20NO%20COTIDIANO%20ESCOLAR.pdf. Acesso em: 25 nov. 2025.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lucia Trevisan de; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa, v.42, n.147, p.754-771, set./dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WPF5PzGd5zS3QWZPYNhWYDQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 04 set. 2024.

RIBEIRO, Maria Luisa Santos. História da Educação Brasileira: a organização escolar. 12. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

SAVIANI, Demerval. A supervisão educacional em perspectiva histórica: da função à profissão pela mediação da ideia. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.) Supervisão Educacional para uma escola de qualidade. São Paulo: Cortez, 1999. p. 13-38.

SILVA, Ana Paula dos Santos. A coordenação pedagógica no contexto da realidade escolar brasileira. 2013. Monografia (Especialização em Coordenação Pedagógica) - Universidade de Brasília, Brasília, 2013.

SILVA, Genilda Maria da. Reflexões sobre o itinerário formativo de pedagogos: os sentidos atribuídos à interdisciplinaridade. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Pernambuco, Petrolina, 2019.

TEIXEIRA, Cristiane de Souza Moura. Ser ‘o faz-tudo’ na escola: significações produzidas sobre o trabalho do coordenador pedagógico na escola pública. Parnaíba: Acadêmica Editorial, 2020.

UNIVERSIDADE DE PERNAMBUCO. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia. Petrolina, PE, 2012. Disponível em: https://www.upe.br/petrolina/graduacao/cursos/licenciatura-em-pedagogia/. Acesso em: 05 jan. 2024.

UNIVERSIDADE DE PERNAMBUCO. Projeto Pedagógico de Curso: Licenciatura em Pedagogia – campus Petrolina, PE, 2017. Disponível em: https://www.upe.br/petrolina/graduacao/cursos/licenciatura-em-pedagogia/. Acesso em: 05 jan. 2024.

UNIVERSIDADE DE PERNAMBUCO. Universidade de Pernambuco campus Petrolina-PE: História. Disponível em: http://www.upe.br/petrolina/campus/historia. Acesso em: 08 dez. 2023.

VASCONCELOS, Celso dos Santos. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2007.

VENAS, Ronaldo Figueiredo. A transformação da Coordenação Pedagógica ao longo das décadas de 1980 e 1990. VI Colóquio Internacional “Educação e contemporaneidade. São Cristovão-SE. 2012. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/10116/48/47.pdf. Acesso em: 10 jun. 2024.

Published

2025-12-02

How to Cite

Barros, J. S. A., Macêdo , M. C., Nascimento, J. A. do, & Malvezzi, A. M. (2025). Comparative analysis of the Pedagogical Coordination curriculum component of the Pedagogy course at the University of Pernambuco. Revista E-Curriculum, 23, e65971. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e65971