The ongoing construction of adherence to Critical-Liberating Pedagogy

freirean educators' trajectories in focus

Authors

  • Fernanda Quatorze Voltas Universidade Católica de Santos
  • Sérgio Pereira Nogueira Júnior Colégio Liceu Santista
  • Alexandre Saul Universidade Católica de Santos https://orcid.org/0000-0003-0021-8934

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e68667

Keywords:

Paulo Freire, oral history, life and professional journeys of teachers, humanizing education

Abstract

Freirean thought inspires changes in practices, moving towards humanization. This study focused on the life journeys of two educators nationally recognized for their productions and practices based on Paulo Freire's proposal. It centered on the question: What life contexts and decisions favored or hindered the development of a critical-liberating teaching praxis? The theoretical framework integrates Freire (1987), Meihy (2021), Chizzotti (2003), and others. With a qualitative approach, it was inspired by Oral History. The findings show that the conscious adherence to Freirean pedagogy is a life choice that transcends formal education and professional practice, as it involves expanding the ethical-political commitment of individuals who, through praxis, come to understand that the struggle for a more just society overflows the classroom.

Author Biographies

Fernanda Quatorze Voltas, Universidade Católica de Santos

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP) . Professora Permanente do Programa de Pós-Gradauação Stricto Sensu em Educação da Universidade Católica de Santos, Santos/SP.

Sérgio Pereira Nogueira Júnior, Colégio Liceu Santista

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu da Universidade Católica de Santos. É vice-diretor e coordenador de pastoral do Colégio Liceu Santista, Santos/SP.

Alexandre Saul, Universidade Católica de Santos

Doutor em Educação: Currículo pela Pontíficia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professor permanente e Coordenador do Programa de Pós-Graducação Stricto Sensu da Universidade Católica de Santos (UniSantos), Coordenador da Cátedra Paulo Freire da UniSantos, Santos/SP.

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Published

2024-12-23

Issue

Section

Artigos