Subjectivities and Subjectivations that (are) (un/re)made (in) the Curriculum
fantasies, affections, identifications
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e72319Keywords:
curriculum, subjectivity, fantasy, affection, identityAbstract
The text discusses the articles that make up the dossier, which focus on the investigation of how subjectivities manifest themselves in contemporary curricular discourses and practices, highlighting the political complexity that permeates the meaning of the curriculum. It points out that in a context marked by neoliberal and neoconservative disputes, the curriculum tends to be seen as a means of transmitting knowledge, defining identity and subjectivities through increased control. It considers that the articles, although they have different interpretative orientations, converge in their attention to the relationships between curriculum, subjectivity, fantasy and affection, emphasizing resistance and reinvention in educational practices in different contexts. It concludes by highlighting that such diversity enriches the understanding of curricular dynamics, reaffirming the urgency of a plural education committed to difference.
References
ALVES, Nilda. Formação de docentes e currículos para além da resistência. Revista Brasileira de Educação, v. 22, p. e227147, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/qcCz9xPVpV5gb6dWSwSfYSg/?format=pdf. Acesso em: 22 jun. 2025.
BALL, Stephen. Educação global SA: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. São Paulo: UEPG, 2014.
BROWN, Wendy. Nas ruínas do neoliberalismo: a ascensão da política antidemocrática no Ocidente. São Paulo: Politeia, 2019.
CLARKE, Matthew. Talkin’ ‘bout a revolution: the social, political, and fantasmatic logics of education policy. Journal of Education Policy, v. 27, n. 2, p. 173–191, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1080/02680939.2011.623244. Acesso em: 22 jun. 2025.
COSTA, Hugo Heleno Camilo. Políticas de currículo para formação de professores: sobre sujeitos via conhecimento. Revista Espaço do Currículo, v. 16, n. 1, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/66177. Acesso em: 22 jun. 2025.
COSTA, Hugo Heleno Camilo; LOPES, Alice Ribeiro Casimiro. O conhecimento como resposta curricular. Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. e270024, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270024. Acesso em: 22 jun. 2025.
FERRAÇO, Carlos Eduardo; ALVES, Nilda. As pesquisas com os cotidianos das escolas: pistas para se pensar a potência das imagens narrativas na invenção dos currículos e da formação. Revista Espaço do Currículo, v. 8, n. 3, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/rec.2015.v8n3.306316. Acesso em: 22 jun. 2025.
GLYNOS, Jason. Critical fantasy studies. Journal of language and politics, v. 20, n. 1, p. 95–111, 2021. Disponível em: https://www.jbe-platform.com/content/journals/10.1075/jlp.20052.gly. Acesso em: 22 jun. 2025.
GLYNOS, Jason; BURITY, Joanildo; OLIVEIRA, Gustavo Gilson. Discourse Theory, Psychoanalysis, and Logics of Critical Explanation. Revista Sul-Americana de Ciência Política, v. 6, n. 1, p. 01–23, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.15210/rsulacp.v6i1.19131. Acesso em: 22 jun. 2025.
GLYNOS, Jason; HOWARTH, David. Logics of critical explanation in social and political theory. London: Routledge, 2007.
GLYNOS, Jason; OLIVEIRA, Gustavo; BURITY, Joanildo. Critical Fantasy Studies: neoliberalism, education and identification. An interview with Jason Glynos. Série-Estudos, v. 24, n. 52, p. 145–170, 2019. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1378. Acesso em: 22 jun. 2025.
GLYNOS, Jason; STAVRAKAKIS, Yannis. Lacan and political subjectivity: Fantasy and enjoyment in psychoanalysis and political theory. Subjectivity, v. 24, p. 256–274, 2008. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1057/sub.2008.23. Acesso em: 22 jun. 2025.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.
LAVAL, Christian; DARDOT, Pierre. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
LOPES, Alice Casimiro. Ensino médio: Criando um projeto moral para gerenciar o futuro dos jovens. Cadernos de Pesquisa, v. 54, p. e11191, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980531411191. Acesso em: 22 jun. 2025.
LOPES, Alice Casimiro; CUNHA, Érika Virgílio Rodrigues da; COSTA, Hugo Heleno Camilo. Como enfrentar o negacionismo e a crítica à educação em tempos de populismo de direita? Sociologias, v. 27, p. e139936, 2025. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-0337/e139936. Acesso em: 22 jun. 2025.
LOPES, Alice; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2021.
OLIVEIRA, Gustavo Gilson. Provocações para aguçar a imaginação/invenção analítica: aproximações entre a Teoria Política do Discurso e Análise do Discurso em Educação. In: LOPES, Alice; OLIVEIRA, Anna; OLIVEIRA, Gustavo. A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: UFPE, 2018. p. 169-216.
OLIVEIRA, Gustavo Gilson; OLIVEIRA, Anna Luiza. Malditos os que têm fome e sede de justiça: discursos cristãos neoconservadores e lógicas neoliberais na educação brasileira. Currículo sem Fronteiras, v. 22, p. e1155, 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v22.1555. Acesso em: 22 jun. 2025.
OLIVEIRA, Gustavo Gilson; OLIVEIRA, Anna Luiza; MESQUITA, Rui Gomes de. A teoria do discurso de Laclau e Mouffe e a pesquisa em educação. Educação & Realidade, v. 38, p. 1327–1349, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/tt3RpF8zjvRZDNwtcQS4Snk/. Acesso em: 22 jun. 2025.
OLIVEIRA, Gustavo Gilson; XAVIER, Rebeca. O currículo como campo discursivo: caminhos e dilemas nas pesquisas sobre educação e movimentos sociais. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; PLETSCH, Marcia Denise; PEREIRA, Talita Vidal; RIBEIRO, Yrlla (orgs.). Didática(s) entre diálogos, insurgências e políticas: tensões e perspectivas na relação com currículo e avaliação. Petrópolis: Dp et Alii, 2020. 1389-1397.
PANOTTO, Nicolás. Religiões, política e pós-colonialidade na América Latina: uma teologia pós-fundacional no espaço público. São Paulo: Recriar, 2020.
PUI-LAN, Kwok. Postcolonial politics and theology: unraveling empire for a global world. First editioned. Louisville, Kentucky: Westminster John Knox Press, 2021.
RANNIERY, Thiago; MEDEIROS, Ricardo Scofano. Uma rede passa pelo currículo: difração e modos de existência na política curricular. Roteiro, v. 46, 2021. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23821. Acesso em: 22 jun. 2025.
RODRIGUES, Adriege; RODRIGUES, Ana Cláudia. O discurso neoliberal no Ensino Médio: o Projeto de Vida e a construção do empreendedor de si. Revista Educação e Emancipação, v. 17, n. 3, p. 15–38, 2024. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/24105. Acesso em: 22 jun. 2025.
SILVA, Silas Veloso; OLIVEIRA, Gustavo. Projeto de vida, empreendedorismo e processos de subjetivação neoliberais na educação pernambucana. Currículo sem Fronteiras, v. 23, p. 1645–1384, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.35786/1645-1384.v23.1139. Acesso em: 22 jun. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






