The continuing education of public school teachers in Paraná in relation to the Common Core Curriculum – Teachers’ Education
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e65260Keywords:
continuing education, teacher education policies, education at schoolAbstract
The object of this research is the continuing education of public school teachers in Paraná. It aims to discuss how continuing education takes place in the State public schools in relation to the National Core Curriculum for Teacher Education (Brazil, 2019). The qualitative and exploratory research is based on Bourdieu's praxeology (1998). Online questionnaires were applied, and semi-structured synchronous or face-to-face interviews were carried out with education coordinators and teachers from the final years of elementary school, and the data was processed using Content Analysis (Bardin, 2016). We found out that the training provided by the Paraná state government, which focuses on results and improving educational indicators, is rejected by the schools, which prefer to carry out ongoing training related to their reality rather than follow the Department of Education proposal.
References
BALL, Stephen; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Annette. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa: UEPG, 2016.
BARBOSA, Renata; ALVES, Natalia. A Reforma do Ensino Médio e a Plataformização da Educação: expansão da privatização e padronização dos processos pedagógicos. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 21, p. 1-26, 2023. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/45925/30886. Acesso em:12 mar. 2024.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BOURDIEU, Pierre. Contrafogos: táticas para enfrentar a invasão neoliberal. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 8-12, 2015.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 41, 22 de dez. 2017.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019 – Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 87-90, 2019.
BRASIL. Matrizes e Escalas. 2020a. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/SAEB/matrizes-e-escalas . Acesso em: 8 jul. 2021.
BRASIL. Parecer 14/2020, de 10 de julho de 2020. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 57, 26 out. 2020b.
CURADO, Kátia Augusta Pinheiro da Silva. Epistemologia da práxis na formação de professores: perspectiva crítico-emancipadora. Campinas: Mercado de Letras, 2019.
DOURADO, Luiz Fernandes; SIQUEIRA, Romilson Martins. A arte do disfarce: BNCC como gestão e regulação do currículo. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 35, n. 2, p. 291-306, mai./ago., 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/index. Acesso em: 24 out. 2020.
FORMOSINHO, João. Modelos organizacionais de formação contínua de professores. In: FORMOSINHO, João; MACHADO, Joaquim; MESQUITA, Elza. Luzes e sombras da formação contínua: entre a conformação e transformação. Ramada: Edições Pedagogo, 2014. p. 57-81.
FORMOSINHO, João; MACHADO, Joaquim. Diversidade discente e equipas educativas. In: FORMOSINHO, João; ALVES, José; VERDASCA, José. Uma nova organização pedagógica da escola: caminhos de possibilidade. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2016. p.40-58.
FORMOSINHO, João; MACHADO, Joaquim. Escola, trabalho e aprendizagem: entre a retórica da colegialidade e a socialização num padrão de trabalho fragmentado. In: FORMOSINHO, João; MACHADO, Joaquim; MESQUITA, Elza. Formação, trabalho e aprendizagem: tradição e inovação nas práticas docentes. Lisboa: Edições Sílabo, 2015. p. 103-117.
LIMA, Licínio. Produção e reprodução de regras: normatismo e infidelidade normativa na organização escolar. Inovação, v. 4, n. 2-3, p. 141-153, 1991.
MASCARENHAS, Aline; FRANCO, Maria Amélia Santoro. O esvaziamento da didática e da pedagogia na (nova) BNC de Formação Inicial de Professor da Educação Básica. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 1014-1035, jul./set. 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/45925/30886. Acesso em: 14 out. 2023.
POPKEWITZ, Thomas. S. Reforma educacional: uma política sociológica – poder e conhecimento em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






