BODY, “PRODUCTION OF THE COMMON” AND CURRICULUM: ABOUT THE (IM)POSSIBILITY OF A COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i1p301-322

Keywords:

Common National Curricular Base, Curriculum, Body, Common notions, Common production

Abstract

This paper aims to investigate the (im)possibility of a Common National Curricular Base (BNCC), as a guiding document for the construction of curricular/pedagogical proposals for schools throughout Brazil. For this, we call the term “common” from the concept of “common notions” present in the philosophy of Baruch Spinoza and the analysis that Gilles Deleuze makes ofsuch concept. We concluded that, to take to itself the right to speak on behalf of the common, the BNCC needed to deprive the bodies, presenting them as incapable of being themselves producers of knowledge and curriculum developers.

Author Biographies

Elder Silva Correia, Universidade Federal de Sergipe, UFS

Bolsista de Doutoramento da CPES. Doutorando em Educação pela Univerisidade Federal de Sergipe - UFS. Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES. Membro do Grupo de pesquisa "Corpo e política" da UFS.

Fabio Zoboli, Universidade Federal de Sergipe, UFS

Pós doutor em Educação do Corpo pela Universidade Nacional de La Plata - UNLP/Argentina. Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia - UFBA. Professor do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe - UFS. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da UFS. Membro do grupo de pesquisa "corpo e política"

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Published

2021-03-30

Issue

Section

Artigos