English language teaching in the context of the Implementation of the Brazilian Common Core State Standards in a municipal school network in Southern Bahia
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e65980Keywords:
english language, teaching, teacher discourse, curriculum, education policiesAbstract
This study focused on the implementation of the Brazilian Common Core State Standards (Base Nacional Comum Curricular – BNCC), with an emphasis on the English language component in Elementary Education within a municipal school network in Southern Bahia. The aim was to understand how teachers perceive English language teaching under the implementation of the BNCC during the process of curriculum (re)design. The theoretical and methodological framework is grounded in the Bakhtin Circle. Data were collected through interviews with English language teachers from the network. The participants’ statements addressed normative documents such as the BNCC, the Municipal Curriculum, and the Political-Pedagogical Project (PPP), as well as the status of English within the curriculum and the pursuit of more consistent teaching practices considering curricular demands. The findings reveal the influence of these documents on the discursive constitution of teachers, highlighting the complex relationship between education policies and pedagogical practices.
References
AMORIM, Érica Kelly Nogueira; GOMES, Thiago Eugênio. O ensino de língua inglesa e a BNCC: um estudo de caso. REH – Revista Educação e Humanidades, Humaitá, v. I, n. 2, p. 417-435, jul./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/reh/article/view/7932/5649. Acesso em: 20 jan. 2024.
ANTUNES, André. A quem interessa a BNCC? Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 23 nov. 2017. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/noticias/reportagem/a-quem-interessa-a-bncc. Acesso em: 9 dez. 2023.
ANTUNES-SOUZA, Thiago; PUCCI, Renata Helena Pin. Articulação teórico-metodológica: a entrevista em pesquisas educacionais na abordagem histórico-cultural. Educação, Santa Maria, v. 47, n. 1, p. 1-23, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1984644455259. Acesso em: 9 dez. 2023.
ARAÚJO, Regina Magda Bonifácio de; ESTEVES, Maria Manuela Franco. A Formação Continuada de Professores e a elevação da qualidade da educação básica. EccoS–Revista Científica, São Paulo, n. 51, p. 1-21, out./dez. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5585/eccos.n51.15127. Acesso em: 23 mar. 2023.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 127, p. 2-11, 7 jul. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 nov. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 1998.
BRASIL. Resolução no 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 245, p. 41-44, 22 dez. 2017.
BRASIL. Resolução no 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: Conselho Nacional de Educação; Conselho Pleno, [2019]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 20 nov. 2023.
CALDEIRA, Bruno Luiz Medeiros. O contexto de implementação da BNCC em um município do sul da Bahia: um olhar a partir dos discursos de docentes de língua inglesa. 2024. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2024.
COSTA, Eliane Miranda; MATTOS, Cleide Carvalho de; CAETANO, Vivianne Nunes da Silva. Implicações da BNC- Formação para a universidade pública e formação docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp.1, p. 896–909, 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14924. Acesso em: 20 jan. 2024.
COX, Maria Inês Pagliarini; ASSIS-PETERSON, Ana Antônia de. Inglês em tempos de globalização: para além de bem e mal. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 5, n.1, p. 5-14, jan./abr. 2007. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/5616. Acesso em: 20 out. 2025.
DAVID, Ricardo Santos. Ideologia e dialogismo: Mikhail Bakhtin, história e conceitos que cabem na sala de aula. Letra Magna, Cubatão, ano 13, n. 21, p. 109-126, 2017. Disponível em: https://ojs.ifsp.edu.br/magna/article/view/2278/1351. Acesso em: 20 out. 2025.
DUARTE, Rosália. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar, Curitiba, n. 24, p. 213-225, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/QPr8CLhy4XhdJsChj7YW7jh/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 mar. 2024.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
FARIAS, Priscila Fabiane; SILVA, Leonardo da. “I’m gonna leave you with the backlash blues”: uma análise acerca da concepção do ensino de língua inglesa na Base Nacional Comum Curricular sob o viés da pedagogia crítica. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 137-157, jan./mar. 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/44910. Acesso em: 25 jan. 2024.
FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. A viabilidade dos temas transversais à luz da questão do trabalho docente. PSI – Revista de Psicologia Social e Institucional, Londrina, v. 1, n. 2, p. 17-36, jun. 2000.
FIORIN, José Luiz. Categoria de análise em Bakhtin. In: PAULA, Luciane de; STAFUZZA, Grenissa (orgs.). Círculo de Bakhtin: teoria inclassificável. Campinas: Mercado de Letras, 2011. p. 53-88.
FREITAS, Maria Teresa de Assunção. A abordagem sócio-histórica como orientadora da pesquisa qualitativa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 21-39, jul. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/KnJW3strdps6dvxPyNjmvyq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 out. 2025.
GIMENO SACRISTÁN, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
GONÇALVES, Suzane da Rocha Vieira; MOTA, Maria Renata Alonso; ANADON, Simone Barreto. A Resolução CNE/CP N. 2/2019 e os retrocessos na formação de professores. Formação em Movimento, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, p. 360-379, jul./dez. 2020.
HYPOLITO, Álvaro Moreira. Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 46, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8915. Acesso em: 03 nov. 2023.
LOPES, Alice Casimiro. Apostando na produção contextual do currículo. In: AGUIAR, Márcia Ângela Silva.; DOURADO, Luiz Fernandes (orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018. p. 28-33. Disponível em: https://www.anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf. Acesso em: 3 mar. 2024.
NOGUEIRA, Ana Lucia Horta. Concepções de “trabalho docente”: as condições concretas e os discursos das prescrições oficiais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 121, p. 1237-1254, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000400017. Acesso em: 20 out. 2025.
OLIVEIRA, Carla Pereira de. A BNCC e o componente curricular de língua inglesa: algumas reflexões. Revista Signos, Lajeado, ano 42, n. 2, p. 141-150, 2021. Disponível em: http://univates.br/revistas/index.php/signos/article/view/2895/1870. Acesso em: 15 fev. 2024.
PALHARES, Isabela. Mais de 70% dos alunos brasileiros têm aula de inglês com professor sem formação adequada. Folha de S. Paulo, São Paulo, 22 set. 2021. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2021/09/mais-de-70-dos-alunos-brasileiros-tem-aula-de-ingles-com-professor-sem-formacao-adequada.shtml. Acesso em: 10 nov. 2023.
PUCCI, Renata Helena Pin. O ensino da língua inglesa na escola pública: um olhar para os sentidos construídos por seus professores acerca de onde, para quem, por que e como ensinam. 2017. 146 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2017.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: 34, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






