The use of applications in the teaching of fractions

reflections in the context of initiation to teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p167-201

Keywords:

Teaching fractions, Initial teacher training, Remote learning, Digital tools

Abstract

This study is part of the subproject “Initial education of teachers who teach mathematics through pedagogical residency in numeracy practices in public schools of Belém-PA”, of the Pedagogical Residency Program, Edict No. 01/2020, mathematical curricular component, of the Institute of Mathematical and Scientific Education, linked to the integrated degree course in Sciences, Mathematics and Languages of the Federal University of Pará. It aims to report and analyze the proposition and implementation of a sequence of activities on fractions with classes of the 6th grade of elementary school of the School of Application of UFPA. Methodologically, this is a qualitative study, developed in the following stages: theoretical studies on fractions, diagnosis of learning levels of students of the 6th-grade classes, elaboration of a sequence of activities, implementation of this sequence, availability of electronic forms on the use of applications and learning about fractions by students and analysis of the constituted material. From the answers given to the forms, it is possible to infer that the use of these applications allowed understanding aspects of fraction content in a playful way. From learning, we consider that this practice can be incorporated both in remote and face-to-face teaching to mobilize meaningful learning.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Karen Luana Luana Braga, Universidade Federal do Pará

Graduated in Integrated Licentiate in Science, Mathematics and Languages ​​(Federal University of Pará).

Michelly, Universidade Federal do Pará

Master's student in Education at the State University of Pará. Graduated in Integrated Licentiate in Science, Mathematics and Languages ​​(Federal University of Pará).

Leonardo Carlos Rodrigues Pantoja, Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará

Master in Mathematics from the Federal University of Pará. Degree in Mathematics (Cefet-PA). Professor at the School of Application at UFPA.

Valéria Risuenho Marques, Universidade Federal do Pará

Doutora em Educação em Ciênicas e Matemática. Docente do curso de Licenciatura Integrada em Ciências, Matemática e Lincuagens da Faculdade de Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará.

References

Behar, P. A. (2020). O ensino remoto emergencial e a Educação a Distância. https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/

Bianchini, E. (2018). Matemática 6˚ ano. Moderna.

Brasil. Edital CAPES 06/2018 que dispõe sobre a Residência Pedagógica (2018). https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/01032018-Edital-6-2018-esidencia-pedagogica-pdf.

Brasil. Edital CAPES 01/2020 que dispõe sobre a Residência Pedagógica (2020). https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-residencia-pdf. Acesso em maio de 2021.

Boszko, L (2018). Os jogos digitais como qualificadores da aprendizagem de frações. (Dissertação de Mestrado no Ensino de Ciências e Matemática, Universidade de Passo Fundo). http://tede.upf.br/jspui/handle/tede/1566

Cardoso, V. C., Oliveira, S. R. de, & Kato, L. A. (2013). Percepção de professores sobre o uso de jogos digitais educativos em aulas de matemática. Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba-PR.

Carvalho, E. M. dos S., & Araújo, G. C. de (2020). Ensino remoto, saberes e formação docente: uma reflexão necessária. Revista Cocar, 14(30), 1-19. https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3583.

De Grande, P. B., & Kleiman, A. B. (2007). Desafios da pesquisa qualitativa: um percurso metodológico inicial. Língua, literatura e ensino, II, 1-9. https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/lle/article/view/10

Garcia, M. F., Rabelo, D. F., Silva, D. da, & Amaral, S. F. do (2011). Novas competências docentes frente às tecnologias digitais interativas. Revista Teoria e Prática da Educação, 14(1), 79-87. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/16108

Imbernón, F. (2014). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Cortez.

Kaplan, B., & Duchon, D. (1988). Combining qualitative and quantitative methods in information systems research: a case study. MIS Quarterly, 12(4), 571-586. https://www.jstor.org/stable/249133

Moretti, V. D., & Souza, N. M. M. de (2015). Educação Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: Princípios e Práticas Pedagógicas. Cortez.

Magina, S., & Campos, T. (2008). A Fração nas Perspectivas do Professor e do Aluno dos Dois Primeiros Ciclos do Ensino Fundamental. Bolema, Rio Claro (SP), Ano 21, nº 31, 23-40. https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2104

Moran, J. M, Masetto, M. T, & Behrens, M. A (2013). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Papirus.

Moreira, J. A., & Schlemmer, E (2020). Por um novo conceito e paradigma de educação digital online. Revista UFG, 20, 2-35. https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438

Passos, C. L. B (2009). Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de matemática. In: Lorenzato, S. (Org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. 2. ed. rev. Campinas: Autores Associados.

Pimenta, S. G., & Lima, M. S. L (2012). Estágio e docência. Cortez.

Rodrigues, R. B. (2016). Novas Tecnologias da Informação e da Comunicação. Recife: IFPE.

Silva, L. S. O., Lage, M. R., Gonçalves, S. A. C., Pereira, A. A. de S., Araújo, L. C. (2019). Estudo de frações nos anos finais do Ensino Fundamental I: a utilização de jogos lúdicos no ensino-aprendizagem de frações. Revista Científica Fagoc Multidisciplinar, IV, 73-81. https://revista.unifagoc.edu.br/index.php/multidisciplinar/article/view/507

Souza, S. A. de (2018). Ensinando frações com jogos virtuais e lúdicos: um estudo de caso no 5° ano do Ensino Fundamental. (Dissertação de Mestrado em Ciências, Tecnologia e Educação, Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus - ES) https://repositorio.ivc.br/bitstream/handle/123456789/910/Silas%20Alves%20de%20Souza.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Santos, H. R. dos, & Reck, J. (2020). Investigação e reflexão no 6° ano: A importância do ensino das frações na percepção dos docentes e discentes. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 08, 175-195.

Santos, C. A. dos, & Sales, A. (2017). As Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação no trabalho docente. Appris.

Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação de professores. Vozes.

Tardiff, M. (2020). Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação. Nº 13. http://www.ergonomia.ufpr.br/Metodologia/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf

Tori, R. Tecnologia e metodologia para uma educação sem distância. Em Rede - Revista de Educação a Distância, 2(2), 44-55. https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/64

Vygotsky, L. S. O papel do brinquedo no desenvolvimento (1989). In: A formação social da mente. Martins Fontes.

Witt, C. (2018). O ensino das frações por meio de jogos e aplicativos digitais. 2018. (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Tecnologias, Comunicação e Técnicas de Ensino, Universidade Tecnológica Federal do Paraná). http://riut.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/19910/1/CT_TCTE_I_2017_9.pdf

Zabala, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegra: Artmed, 1998.

Published

2022-12-26

How to Cite

LUANA BRAGA, K. L.; DA SILVA FERNANDES, M.; RODRIGUES PANTOJA, L. C.; RISUENHO MARQUES, V. The use of applications in the teaching of fractions: reflections in the context of initiation to teaching. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 167–201, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i4p167-201. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/57564. Acesso em: 18 sep. 2024.

Issue

Section

Número Temático: Formação de Professores de Matemática na interface com o Programa Residência Pedagógica 2022