Philosophical hermeneutics as a driver of historical-philosophical research methodology in mathematics education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i3p247-278

Keywords:

Philosophical Hermeneutics, Research Methodology, Research in Mathematics Education

Abstract

This article aims to expose a historical-philosophical investigative path inspired by the philosophical hermeneutics to researchers in the inquiry region of the mathematics education, challenged by questions the scope and depth of which envision an immersion in a cultural tradition that reveals the constitution of knowledge about mathematics or knowledge about mathematics education from the perspective of the temporality and historicity of what the guiding question asks. To achieve our intent, at first, we will describe the philosophical hermeneutics by exposing the fundamental traits, from which the connections that will compose the historical-philosophical support network emerge, together with the resignification of some philosophical concepts already incorporated in this tradition. Presenting the foundation is essential for the conception of philosophical hermeneutics that will be resumed below, as we show their conversion into a historical-philosophical way of researching, already done by mathematics education researchers in hermeneutic research situations. The methodology is presented through examples of research that search for the thinking that appears in the construction of knowledge of algebra structures and through teaching guidelines when working with mathematical demonstrations in basic education..

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Verilda Speridião Kluth, UNIFESP

possui doutorado (2005) e mestrado (1997) em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Rio Claro, graduação em Licenciatura e Bacharelado em Matemática pela Fundação Educacional de Bauru (1973). Professora Associada da Universidade Federal de São Paulo UNIFESP- Campus Diadema. Professora do corpo docente do Programa de Pós-Graduação Prof-Mat - Campus Diadema, Coordenadora do Programa de Formação Continuada de Professores: a prática docente em foco. Presidente do Centro de Formação de Educadores da Escola Básica - Campus Diadema- Unifesp - gestão 2016 - 2018. É líder do Grupo de Pesquisa e Estudos Filosóficos em Educação Matemática e Interfaces com outras Ciências -GPE-FEMIC e membro do Grupo de Pesquisa - FEM - Fenomenologia e Educação Matemática - UNESP desde 1996. Presidente do Centro de Formação de Educadores da Escola Básica - CEFE -Diadema - Unifesp ´gestão 2020 - 2022. Presidente da Sociedade de Estudos e Pesquisa Qualitativos - SE&PQ- gestão 2011 a 2015 e sócia da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Tem experiência em docência com ênfase na Matemática, atuando profissionalmente nos seguintes ramos: ensino de álgebra e de geometria, educação matemática, pesquisa fenomenológica e suas interlocuções com outras abordagens.

References

ALVES, M. A. (2011) Interpretação e compreensão: da hermenêutica metodológica à experiência hermenêutica como crítica e fundamento do saber filosófico. In: Princípios: revista de filosofia, v.18, n. 30, jul./dez. 2011. p.181-198.

BICUDO, M. A. V. (2014) Ciberespaço – possibilidades que abre ao mundo da educação. Livraria da Física.

CRUZ, R. J. B.. (2010) Hermenêutica e educação: o sentido gadameriano de diálogo -ressignificando as relações pedagógicas. In: Revista Espaço Acadêmico, n. 112- setembro, p. 43-50.

DIAS FILHO, C. A. T. (2020) Demonstrações matemáticas e a Educação Básica: um estudo em Hermenêutica Filosófica. Dissertação de Mestrado - Profmat, Unifesp.

GADAMER, Hans-Georg. (1997) Verdade e Método – Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Trad. Ênio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes.

GRANGER, G. G. (2002) O irracional. Tradução Álvaro Lorencini. UNESP,

HUSSERL, E. (1997) Die Urstiftung und das Problem der Dauer, Der Ursprung der Geometrie. In: Steiner, C. Husserl. Diederichs.

____________ Schichten des Weltbewusstsein (13. Juli 1936) Ergänzungsbandtexte aus dem nachlass. In: die Krisis der Europäischen Wissenschaften und die Transzendental Phänomenologie. Band XXIX Husserliana, Kluwer Academic publishers.

KLUTH, V. S. (2005) Estruturas da Álgebra – Investigação fenomenológica sobre a construção dos eu conhecimento. Tese de doutorado. Instituto de Geociências e Ciências Exatas, UNESP, Rio Claro.

KLUTH, V. S. (2020) Metodologia de Pesquisa Fenomenológica em Educação Matemática: A Rede de Significação. In: Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.22, n.3, pp. 84-104. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i3p084-104

PEREIRA, M. B. (2001) O século da hermenêutica filosófica: 1900-2000. In: Revista Filosófica de Coimbra - n.° 19, pp- 3-68

SANTOS, R. B. dos. (2017) A hermenêutica filosófica é filosofia prática? In: Problemata: R. Intern. Fil. v. 8. n. 3, p. 78-102. doi: http://dx.doi.org/10.7443/problemata.v8i3.33782

SILVA, M. L. P. F. (2010) Conceitos Fundamentais de Hermenêutica Filosófica. Universidade de Coimbra.

SILVA, M. L. P. F. (2015) Hermenêutica filosófica – metodologia e apresentação de um percurso temático edição. Imprensa da Universidade de Coimbra.

STEIN, E. (2014) Gadamer e a consumação da hermenêutica. In: Problemata: R. Intern. Fil. v 5 n 1, pp. 204-226 . DOI: https://doi.org/10.7443/problemata.v5i1.20392

Published

2022-10-31

How to Cite

KLUTH, V. S. Philosophical hermeneutics as a driver of historical-philosophical research methodology in mathematics education. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 3, p. 247–278, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i3p247-278. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/56320. Acesso em: 17 jul. 2024.