Online instrumental orchestration

a model designed from remote teaching experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i3p362-398

Keywords:

teachers' education, digital technology, artifacts

Abstract

TThis paper introduces the notion of Online Instrumental Orchestration as an adaptation of the instrumental orchestration model in remote-emergency teaching and for the future of online education. The characteristics already pointed out in Instrumental Orchestration and the differences emanating from this teaching structure, in which the geographic space of the classroom expands, invading the personal space of teachers and students, are taken up. Specific aspects of the online didactic configuration are discussed and indicated from the data collected in a project of six Online Workshops, developed within the scope of the GERE - Study Group on Resources for Education and in the Project GERE on Tuesdays, experienced as an extension project. The analysis brings the evolution of aspects of adaptation of OI online in the workshops. We clarify the flexibility, the change in the classroom geography, the need to understand the articulation between instrumental orchestrations and the protocols of course participants, monitors and trainers. These artefacts help prepare the part of the classroom in the students' place, the asynchronous orchestrations, and the connections that the students must follow at each workshop stage.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Rosilângela Lucena, Doutorado em Educação Matemática

Doutora e mestra em Educação Matemática e Tecnológica (Edumatec/UFPE), com Doutorado Sanduíche PDSE/CAPES (IFÉ/ ENS de Lyon/França). Graduada em Ciências com Habilitação em Matemática (FFPNM/UPE). Possui especialização em Matemática (UFRPE), em Mídias na Educação (UFRPE) e em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica (FGF/POSEAD). Atuou como professora da Ensino Básico (SEE/PE), como Parecerista Especialista em Mídias (PNLD/2015/2016), como Avaliadora (PNLD/2017), na Equipe de Desenvolvimento do Guia Digital (PNLD 2016/2017), na Equipe de Recursistas (PNLD/2019), como Avaliadora de Projetos Integradores (PNLD/2020) e de Obra Didática da Área de Matemática e suas Tecnologias (PNLD/2021). Atuou como professora-formadora e tutora do curso de Lic. em Matemática a Distância (DEaD/IFPE) e como Coordenadora da Especialização em Docência para Educação Profissional e Tecnológica (DEaD/IFPE). Atuou como Professora Substituta nos cursos de Lic. em Matemática e de Pedagogia (CE/UFPE) e na Lic. de Matemática (CAA/UFPE). É membro do Grupo de Estudos em Recursos para a Educação (GERE/UFPE) e do GT 06 - Tecnologias e EaD (SBEM).

References

Albuquerque, R.M. (a publicar) Vídeos com elementos de interação para aprendizagem de geometria analítica: uma orquestração instrumental on-line no ensino remoto. (Dissertação de mestrado), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE.

Araújo Filho, R. M. (2019). Ambiente colaborativo online para o estudo das representações semióticas de funções: elicitação, prototipação e validação. (Tese de Doutorado), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE. Disponível em https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-02616917/document.

Araújo Filho, R.M., Muniz, M., Marinho, R., YYYYYY, R., & XXXXX, V. (2020). Orquestrações Instrumentais Online: Colaboração - Geogebra - Funções. Apresentação. Recife, AAAAA. Disponível em https://drive.google.com/file/d/1gNJulbwrmHvpJy8XCJOke-4haMMYS0M-/view?usp=sharing

Brasil. (2017) [Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (1996)]. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 58 p.

Costa, J., Monteiro, K., Silva, C., Pereira, B., Santos, U. (2020) Educação Básica Pública em Tempos de Pandemia: um ensaio sobre a garantia da igualdade no acesso à educação. Única Cadernos Acadêmicos, Ipatinga-MG, 6(3), 24p.

Dillenburg, P. (1999). Collaborative learning: Cognitive and computational approaches. Advances in learning and instruction series. New York: Elsevier Science.

Drijvers, P., Doorman, M., Boon, P., Reed, H., & Gravmeijer, K. (2010). The teacher and the tool: instrumental orchestrations in the technology-rich mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, 75 (2), 213-234.

XXXXX, V. (2020). Orquestrações Instrumentais Online - Conjecturando com o Geogebra - Quadriláteros. Apresentação. Recife, AAAAA. Disponível em https://drive.google.com/file/d/1HN4fSd2yS8RlArZmA9RFDsLQ9SMKhYlg/view?usp=sharing

XXXXX, V., & Bittar, M. (2015) Contextualização e Tecnologia no Ensino da Matemática. Revista Perspectivas da Educação Matemática , v. 6, p. 77 84.

XXXXX, V., & YYYYYY, R. (2020) Modelo para Orquestrações Instrumentais Online. Apresentação, Recife, AAAAA. Disponível em https://drive.google.com/file/d/1OJpBiKCOwOV5IGSlICnyfVbzlCCR1IE_/view?usp=sharing

XXXXX, V., YYYYYY, R., Almeida, M., & Silva, J.C. (2020a). Modelo para Orquestrações Instrumentais Online - uma experiência em probabilidade frequentista. Apresentação, Recife, AAAAA. Disponível em https://drive.google.com/file/d/1ECJWVcr3vf9PSkLjvMPbikZ_8BROfYbO/view?usp=sharing

XXXXX, V., YYYYYY, R., Ignácio, R., Araújo Filho, R., Silva, C., & Morais, C., (2020b) Projeto de Extensão AAAAA às Terças 2020.1. Caruaru, AAAAA-UFPE.

Gonick, L. (2017). Álgebra em Quadrinhos. Rio de Janeiro, Blucher editora.

YYYYYY, R. (2015) Mediações didáticas da tutoria online da geometria analítica: uma análise à luz da orquestração instrumental e das representações semióticas. (Master thesis), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Brasil. Retrieved from https://attena.ufpe.br/handle/123456789/18808

YYYYYY, R. (2018) Metaorquestração instrumental: um modelo para repensar a formação de professores de matemática. (Doctoral thesis), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE. Retrieved from https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/32844.

YYYYYY, R., Nascimento, R., Lima, L.G., Silva, B., Almeida, M., Nery, S. (2020) Quadrinhos no Ensino da Matemática. Apresentação. Recife, AAAAA. Disponível em https://drive.google.com/file/d/1PRNruYvHk2Ffwo78Mc3l3dsJxvis_UQw/view?usp=sharing

YYYYYY, R., Rodrigues, A., Durão, L.F., Tibúrcio, R. (2018) As grandezas e medidas em quadrinhos. Recife, EDUMATEC-UFPE. Disponível em https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01857296/document.

Rabardel, P. (1995). Les hommes et les technologies: Approche cognitive des instruments contemporains. Paris: Armand Colin.

Silva, C.T., YYYYYY, R. & XXXXX, V. (2020) Orquestrações instrumentais on-line - Teoria dos Campos Conceituais. Apresentação, Recife, AAAAA. Disponível em https://drive.google.com/file/d/1EcM4RKmalQgJPpcuhOSzajSkItj7RCdx/view?usp=sharing.

Sousa, M. (2011). Saiba Mais! Sobre a história da Matemática com a turma da Mônica. São Paulo, Maurício de Sousa Editora.

Trouche, L. (2004). Environnements informatisés et mathématiques: quels usages pour quels apprentissages ? Educational Studies in Mathematics, Utrecht, 55, 181-197.

Trouche, L. (2005). Construction et conduite des instruments dans les apprentissages mathématiques : Nécessité des orchestrations. Recherches en Didactique des Mathématiques, 25, 91–138.

Vergnaud, G. (2009). Theory of Conceptual Field. Human Development, 52, 83–94. https://doi.org/10.1159/000202727

Vergnaud, G. (2013). Pourquoi la théorie des champs conceptuels?. Infancia y Aprendizaje, 36(2), p. 131-161, DOI: 10.1174/021037013806196283.

Vergnaud, G. Teoria dos Campos Conceituais - Aula 01 - Vídeo. (2010). Escola de Altos Estudos, São Paulo, Unian-SP. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=vU31uTXe9TU&t=21s

Published

2021-12-27

How to Cite

GITIRANA, V.; LUCENA, R. Online instrumental orchestration: a model designed from remote teaching experience. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 23, n. 3, p. 362–398, 2021. DOI: 10.23925/1983-3156.2021v23i3p362-398. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/56700. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

DOCUMENTAL APPROACH TO TEACHING