On the sense of beauty in Mathematics and what showed to be beautiful for us in the proof of Gödel's incompleteness theorems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i2p618-646

Keywords:

mathematical proofs, clear evidence, incompleteness theorems, phenomenology

Abstract

In this paper we present a study that had as a guiding question: What is the beauty in mathematics and the beauty in Gödel's incompleteness theorem? We seek to present identifiable content for what we understand as beauty in Gödel's incompleteness theorem. For this, a bibliographic study was made and different notions of beauty in mathematics are brought and articulated. We also present our understanding of beauty in Gödel's theorem. We understand that the meaning of mathematical beauty of a theorem is that of an illumination that evidences the result. Moreover, we understand that this light allows itself to be seen insofar as one is familiar with the theory and with the tools used in the demonstration, to the point of being able to perceive the axioms used, the conciseness of the proof, the originality of the articulation of ideas, the possibilities of generalizing the result and the opening of new research fronts. We also recognize that the knowledge built by Gödel in the elaboration of his completeness theorem was fundamental in the view of the problem of the consistency of arithmetic and in the approach chosen to demonstrate the consistency of arithmetic, which became the demonstration of the incompleteness of the theory of arithmetic.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Rosemeire de Fatima Batistela, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFSFeira de Santana/BA, Brasil

Departamento de Ciências Exatas - Área de Educação Matemática

References

Batistela, R. F., Barbariz, T. A. M., Lazari, H. (2016). Um estudo sobre demonstração matemática por/com computador. Revemat, 11, p. 204-215.

Becker, O. (1965). Os limites do pensamento matemático. In: O. Becker. O pensamento matemático: suas grandezas e seus limites (pp. 114-189). Herder Editorial.

Bicudo, M. A. V., & Klüber, T. E. (2021) Experiências Estéticas em Educação Matemática: um olhar fenomenológico. In: R. S. R. SILVA & R. C. Idem (orgs.). Experiências Estéticas em Educação Matemática (pp. 25-80). Editora Fi.

Bourbaki, N. (1950). The Architecture of Mathematics. The American Mathematical Monthly, 57 (4), p. 221-232.

Brolezzi, A. C., & Ota, I. N. N. (2018). Arte, Educação Matemática e Empatia: algumas reflexões. Revemat, 13 (2), p. 228-249. https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2018v13n2p228

Chaitin, G. J. (2002). Conversations with a Mathematician: Math, Art, Science and the Limits of Reason. Springer-Verlag London.

Da Silva, J. J. (2007). Filosofias da Matemática. Editora UNESP.

Davis, M. (2005). What Did Gödel Believe and When Did He Believe It? The Bulletin of Symbolic Logic, 11(2), p. 194-206.

Ferreira, F. (1995). No paraíso, sem convicção… uma explicação do programa de Hilbert. In J. F. Coelho (org.). Matemática e Cultura II. Lisboa: Centro Nacional de Cultura e SPB Editores.

Ghys, E. (2015). A beleza da matemática. Palestra para Academia Brasileira de Ciências. https://www.abc.org.br/2015/05/15/a-beleza-da-matematica

Gödel, K. (1977). Acerca das Proposições Formalmente Indecidíveis dos Principia Mathematica e Sistemas Correlatos. In M. Lourenço (org.). O Teorema de Gödel e a Hipótese do Contínuo (pp. 245-290). Fundação Calouste Gulberkian.

Goldstein, R. (2008). Incompletude: a prova e o paradoxo de Kurt Gödel. Tradução de I. Koytowski. Companhia das Letras.

Hintikka, J. (2000). On Gödel. Wadsworth/Thomson Learning.

Kant, I. (1995). Crítica da faculdade do juízo. Tradução de Valério Rohden e António Marques. Editora Forense Universitária

Poincaré, J. H. (1946). Ciencia y método. Espasa-Calpe Argentina S. A.

Poincaré, J. H. (1984). A Ciência e a Hipótese. Tradução de Maria Auxiliadora Kneipp. Editora Universidade de Brasília.

Rota, G. C. (1997). The Phenomenology of Mathematical Beauty. Synthese, 11 (2), p. 171-182.

Silva, R. S. R., & Idem, R. C. (2021). Experiências Estéticas em Educação Matemática: Apresentação. In: R. S. R. SILVA & R. C. Idem (orgs.). Experiências Estéticas em Educação Matemática (pp. 25-51). Editora Fi.

Zeki, S., Romaya, J. P., Benincasa, D. M. T., Atiyah, M. F. (2014). The experience of mathematical beauty and its neural correlates. Frontiers in Human Neuroscience. 8 (Artigo 68), p. 1-12.

Published

2022-08-31

Issue

Section

Especial issue: Filosofia da Educação Matemática 2022