Prepredicative knowledge: understandings about the idea of angle
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i2p267-288Keywords:
Geometry, Prepredicative, Phenomenology, Merleau-PontyAbstract
In the most diverse moments, we are immersed in situations in which we can mobilize knowledge that refer to the close relationship between the spatiality experienced by the subject in his daily life and geometry as a deductive science. This article focuses on this relationship by highlighting pre-predicative knowledge, approached by Merleau-Ponty as a temporally and spatially located mode of understanding, which has as its core the meanings that occur in the experience of the life-world and that are constituted spontaneously, when we are with the other experiencing the intersubjective space. For this, this text dialogues with the ideas brought by the philosopher and by other authors who pay attention to pre-predicative knowledge and, in connection with this dialogue, presents an excerpt from research with students of mathematics graduation, about a discussion around the idea of angle. The manifestations and interactions that occurred advanced towards the senses and meanings spontaneously explained by them, without the intention of reaching a mathematically established definition of the concept, but in the perspective of the understandings about a production given in the experiences in a common ground. Inquiring the ideas that permeate the comprehension, are made explicit understandings regarding the geometric production given in the temporality and spatiality of the intersubjective relationships of the lifeworld, historically constituted in its dynamic objectivity, indicating possibilities for pedagogical work.
Metrics
References
Bicudo, M. A. V. (2004). O Pré-Predicativo na construção do conhecimento geométrico. In: M. A. V. Bicudo & M. C. Borba. (orgs.), Educação Matemática - pesquisa em movimento. Cortez Editora.
Bicudo, M. A. V. (2010). Filosofia da Educação Matemática segundo uma perspectiva fenomenológica. In M. A. V. Bicudo (Org.), Filosofia da Educação Matemática: fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas (pp. 23-46). Editora UNESP.
Detoni, A. R. (2000). Investigações acerca do espaço como modo de existência e da Geometria que ocorre no pré-reflexivo. [Tese de doutorado em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista]. https://www2.unesp.br/.
Detoni, A. R. (2012). A geometria se constituindo pré-reflexivamente: propostas. Revista Eletrônica de Educação. 6 (2).
Detoni, A. R.; Paulo R. M. A Organização dos dados da pesquisa em cena: um movimento possível de análise. In: M. A. V. BICUDO (Org.), Pesquisa Qualitativa segundo a visão fenomenológica. Editora Cortez.
Husserl, E. (2012). A Crise das Ciências Europeias e a Fenomenologia Transcendental: uma introdução à filosofia fenomenológica. Forense Universitária.
Kluth, V. S. (2001). O conhecimento geométrico: trama de vivências corpóreo-sócio-culturais. In: M. A. V. Bicudo, R. C. B. Belluzzo (orgs.), Formação humana e educação. Edusc,
Merleau-ponty, M. (1999). Fenomenologia da percepção. Editora Martins Fontes.
Mondini, F., Mocrosky, L. & Santos, M. R. (2010) Compreensões de Geometria expressas por crianças: prelúdio fenomenológico. In M. A. V. Bicudo (Org.), Filosofia da Educação Matemática: fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas. Editora UNESP.
Santos; M. R. (2013) Um estudo fenomenológico sobre conhecimento geométrico. [Tese de doutorado em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista]. https://www2.unesp.br/.
Santos, M. R., Bicudo, M. A. V. (2014) Compreensões pré-predicativas sobre o espaço geométrico. Educação Matemática Pesquisa, 16 (1).
Paulo, R. M. (2001). A compreensão geométrica da criança: um estudo fenomenológico. [Dissertação de mestrado em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista]. https://www2.unesp.br/.
Paulo, R. M. (2006). O significado epistemológico dos diagramas na construção do conhecimento matemático e no ensino de matemática. [Tese de doutorado em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista]. https://www2.unesp.br/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).