Language labyrinths: language games as means of action in mathematical modelling activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i2p219-243

Keywords:

Philosophy of Mathematics Education, Mathematical Modelling, Language Games, Wittgenstein

Abstract

The purpose of this paper is to reflect on the functioning of language expressed in language games in mathematical modelling activities. The reflection is guided by a theoretical framework related to the considerations of Ludwig Wittgenstein’s philosophy and the students’ referrals in a modelling activity developed in a Mathematical Modelling discipline by students in the seventh period of a mathematics degree. The data comes from students’ reports and teacher’s class notes. The analysis of the activity, following a therapeutic attitude, as we read in philosophy according to Wittgenstein, on the one hand, leads us to consider that modelling activities free us from the imposition of language games often practiced in mathematics classes, enabling language games that act as a way of organizing our experiences with the world through mathematics. On the other hand, mathematical modelling in the classroom can be organized by language games that do little to free us from fundamentalist mathematics, imprisoning us in a set of rules in which we follow steps associated with a modelling activity, but we deviate little from the symbolic language admittedly accepted in a way of life, not letting the knowledge and unpredictability of language games flow, as mentioned by Wittgenstein.

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Author Biographies

Lourdes Maria Werle Almeida, UEL

Professora da Universidade Estadual de Londrina desde 1985, estando atualmente na categoria de professor associado e atuando no curso de graduação em matemática e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, programa no qual já ocupou a função de coordenadora e de vice-coordenadora.Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: modelagem matemática, formação de professores de matemática sendo coordenadora do GRUPEMAT Grupo de Pesquisas sobre Modelagem e Educação Matemática. Como membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, compõe também a Comissão Editorial da SBEM Paraná. Atualmente é coordenadora do GT de Modelagem Matemática da SBEM nacional.

Endereço para acessar este CV:  http://lattes.cnpq.br/2660354136462141

 

 

Emerson Tortola, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2016)

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Published

2022-08-31

How to Cite

ALMEIDA, L. M. W.; TORTOLA, E. Language labyrinths: language games as means of action in mathematical modelling activities. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 219–243, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i2p219-243. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/57423. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Especial issue: Filosofia da Educação Matemática 2022