Knowledge and Beliefs of a Teacher Educator
Analysis of her Teaching Practice when Teaching Algebra in Primary Teacher Pre-Service Education
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i1p249-282Keywords:
Teacher Educators, Pre-service primary teacher education program, Professional knowledge, Beliefs.Abstract
This article aims to identify and map beliefs about mathematics, its teaching and learning, and understand their role in the development of a teacher educator’s professional knowledge in her teaching practice in primary teacher pre-service education. The study results from qualitative-interpretative research, in a case study approach, in which data of three different natures were collected: documents, interview and observation. The results point out the incidence of the teacher educator’s beliefs about instrumentalist mathematics, its teaching and learning constituted during her academic trajectory and indicate a reorganization of these beliefs from her involvement in a collaborative work aimed at her teaching practice. Finally, results also point out the contributions of the reorganization of these beliefs in the development, mobilization and expansion of their professional knowledge for teaching Algebra in primary teacher pre-service education, especially in the domain of pedagogical content knowledge.
Metrics
References
Almeida, M. V. R. de, & Ribeiro, M. (2020). Conhecimento Especializado de um formador de professores de Matemática ao ensinar o Teorema do Algoritmo da Divisão Euclidiana: um foco nos exemplos e explicações. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 3(4), 24–56. DOI: https://doi.org/10.30612/tangram.v3i4.12716.
Ball, D. L., Ben-Peretz, M., & Cohen, R. B. (2014). Records of practice and the development of collective professional knowledge. British Journal of Educational Studies, v. 62, n. 3, p. 317-335. DOI: https://doi.org/10.1080/00071005.2014.959466.
Ball, D., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-407. DOI: https://doi.org/10.1177/0022487108324554.
Barboza, L. C. S. (2019). Conhecimento dos professores dos anos iniciais e o sinal de igualdade: Uma investigação com tarefas de aprendizagem profissional. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do ABC, Brasil.
Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo, 1 ed. São Paulo: Edições 70.
Beswick, K. (2012). Teachers' beliefs about school mathematics and mathematicians' mathematics and their relationship to practice. Educational Studies in Mathematics, v. 79, n. 1, p. 127-147. DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-011-9333-2.
Beswick, K., & Goos, M. (2018) Mathematics teacher educator knowledge: What do we know and where to from here?. Journal of Mathematics Teacher Education, v. 21, n. 5, p. 417-427. DOI: https://doi.org/10.1007/s10857-018-9416-4.
Blanton, M. L., & Kaput, J. J. (2005) Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, v.36, n.5, p.412-446. DOI: https://doi.org/10.2307/30034944.
Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora.
Boni, V., & Quaresma, S. J. (2005). Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em Tese: Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 3, p. 68-80, jan./jul. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x
Borko, H., Jacobs, J., Seago, N., & Mangram, C. (2014). Facilitating video-based professional development: Planning and orchestrating productive discussions. In Transforming mathematics instruction (pp. 259-281). Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3-319-04993-9_16.
Bortolete, J., Guaranha, M. F., & de Oliveira, V. (2022). O Pensamento Algébrico na Base Nacional Comum Curricular: reflexões e alternativas. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, 24(2), 325-352. DOI: http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i2p325-352.
Brasil. Ministério da Educação. (2017). Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF.
Carrillo, J., Montes, M., Codes, M., Contreras, R. C., & Climent, N. (2019). El conocimiento didáctico del contenido del formador de profesores de matemáticas: su construcción a partir del análisis del conocimiento especializado pretendido en el futuro profesor. In: I. Fortunato. Formação permanente de professores: experiências ibero-americanas (org.). São Paulo: Edições Hipótese. 554p.
Carrillo, J., Montes, M., Contreras, L.C., & Climent, N. (2018). El conocimiento del profesor desde una perspectiva basada em su especialización: MTSK. Annales de Didactique et the sciences cognitives, v. 22, p.185-205. DOI: https://doi.org/10.4000/adsc.756.
Castro, F. C, & Fiorentini, D. (2021). Formação Docente em Matemática para os Primeiros Anos da Escolarização: Estudo Comparativo Brasil-Portugal. RIESup,7, e021030. DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v7i0.8658542.
Chimoni, M., Pitta-Pantazi, D., & Christou, C. (2021). The impact of two different types of instructional tasks on students’ development of early algebraic thinking. Journal for the Study of Education and Development, v. 44, n. 3, p. 503-552. DOI: https://doi.org/10.1080/02103702.2020.1778280.
Coura, F. C. F., & Passos, C. L. B. (2021). Conhecimento do formador de professores de matemática que é investigador da docência. Zetetiké, Campinas, SP, v. 29, n. 00, p. e021007. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661842
Coura, F. C. F., & Passos, C. L. B. (2017). Estado do conhecimento sobre o formador de professores de Matemática no Brasil. Zetetiké, Campinas, SP, v. 25, n. 1, p. 7–26. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v25i1.8647556.
Doná, E. G., & Ribeiro, A. J. (2022). Conhecimento Matemático para Ensinar Álgebra: uma análise curricular na Licenciatura em Pedagogia. Zetetiké, Campinas, SP, v. 30, n. 00, p. e022019, 2022. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8668443.
Ferreti, F., Martignone, F., & Rodriguez-Muñiz, L. J. (2021). Modelo de conhecimento especializado para Formadores de Professores de Matemática. Zetetiké, Campinas, SP, v. 29, n. 00, p. e021001. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661966.
Gatti, B. A., Barreto, E. S. de S., André, M. E. D. A. de, & Almeida, P. C. A. de. (2019). Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 351 p. ISBN: 978-85-7652-239-3.
Goodwin, A. L, & Kosnik, C. (2013). Quality Teacher Educators = Quality Teachers? Conceptualizing essential domains of knowledge for those who teach teachers. Teacher Development, 17(3), 334-346. DOI: https://doi.org/10.1080/13664530.2013.813766.
Jaworski, B. (2008). Development of the mathematics teacher educator and its relation to teaching development. In: International Handbook of Mathematics Teacher Education: Volume 4. Brill Sense. p. 333-361.
Jungbluth, A., Silveira, E., & Grando, R. C. (2022). A Álgebra no Currículo de Matemática dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: a Voz dos Professores. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, 24(1), 250-288. DOI: http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p250-288.
Kaput, J. J. (2008). What Is Algebra? What Is Algebraic Reasoning?. In: Algebra in the early grades. Routledge. p. 5-18.
Marshman, M. (2021). Learning to teach mathematics: How secondary prospective teachers describe the different beliefs and practices of their mathematics teacher educators. In: The learning and development of mathematics teacher educators. Springer, Cham, p. 123-144. DOI: https://doi.org/ 10.1007/978-3-030-62408-8_7.
Moraes, R. (2018). Da noite ao dia: tomada de consciência de pressupostos assumidos dentro das pesquisas sociais. In: Caminhos da pesquisa qualitativa no campo da Educação em Ciências-Porto Alegre: EDIPUCRS, p. 19-55.
Nacarato, A. M., Passos, C. L. B., Cristovão, E. M., Megid, M. A. B. A., & Coelho, M. A. V. M. P. (2016). Tendências das pesquisas brasileiras que têm o professor que ensina matemática como campo de estudo: uma síntese dos mapeamentos regionais. In: D. Fiorentini, C. L. Passos, & R. C. R. Lima. Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática: período 2001 – 2012. FE-Unicamp: Campinas. ISBN-13 (15): 978-85-7713-198-3.
Ping, C., Schellings, G., & Beijaard, D. (2018). Teacher educators' professional learning: A literature review. In: Teaching and teacher education, v. 75, p. 93-104. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.06.003.
Ponte, J. P. (1994). O estudo de caso na investigação em educação matemática. Quadrante, 3(1), 3-18. DOI: https://doi.org/10.48489/quadrante.22652.
Ponte, J. P., M. L., Branco, N., & Matos, A. (2009). A Álgebra no ensino básico. Portugal: Ministério da Educação, Direção Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular - DGIDC, Lisboa.
Ribeiro, A. J., Aguiar, M., & Trevisan, A. L. (2020). Oportunidades de aprendizagem vivenciadas por professores ao discutir coletivamente uma aula sobre padrões e regularidades. Quadrante, 29(1), 52–73. DOI: https://doi.org/10.48489/quadrante.23010.
Ribeiro, A. J., & Ponte, J. P. da. (2020). Um modelo teórico para organizar e compreender as oportunidades de aprendizagem de professores para ensinar matemática. Zetetiké, Campinas, SP, v. 28, p. e020027. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8659072.
Rodriguez, M. C., Tatto, M. T., Palma, J., Nickodem, K. (2018). A comparative international study of differences in beliefs between future teachers and their educators. In: Exploring the Mathematical Education of Teachers Using TEDS-M Data. Springer, Cham. p. 165-192. DOI: https://doi.org/ 10.1007/978-3-319-92144-0_6.
Saviani, D. (2009). Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira da Educação, 14(40),143-155. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000100012.
Schön, D. A. (2000). Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem: Artes Médicas Sul, Porto Alegre.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 4, p. 4-14. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004.
Superfine, A. C., & Li, W. (2014). Developing mathematical knowledge for teaching teachers: A model for the professional development of teacher educators. Issues in Teacher Education, v. 23, n. 1, p. 113-132.
Superfine, A. C., & Pitvorec, K. (2021). Using community artifacts to support novice math teacher educators in teaching prospective teachers. International Journal of Science and Mathematics Education, v. 19, n. 1, p. 59-75. DOI: https://doi.org/10.1007/s10763-021-10152-7.
Trivilin, L. R., & Ribeiro, A. J. (2015). Conhecimento Matemático para o Ensino de Diferentes Significados do Sinal de Igualdade: um estudo desenvolvido com professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 29, p. 38-59. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a03.
Zopf, D. (2010) Mathematical knowledge for teaching teachers: The mathematical work of and knowledge entailed by teacher education (Unpublished doctoral dissertation). University of Michigan, Ann Arbor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).