The transition from arithmetic to algebraic in mathematics teaching at the Collège

Part two: Curricular perspectives: the notion of modeling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i1p556-596

Keywords:

Curricular reform, Arithmetic, Algebra, Didactic transposition, Mathematical modeling

Abstract

The objective of the article is to discuss the epistemological and didactic dimensions of the curriculum reforms carried out in the 1960s. Among them, the Chevènement reform that aimed to rescue the arithmetic to the detriment of the algebraic. This look at the numerical was seen as something destabilizing of the curriculum in the French education system in the late 1960s. This reform understood the numerical as something practical and coming from reality, that did not need such abstract ideas, as algebra demanded. The Chevènement reform relegates the algebraic aspects in second place but does not exclude them; the use of letters is seen as a preceding generalization of the studies of numerical calculations. The problems posed in the teaching of arithmetic and algebra in the French education system are revealed, they involved the process of didactic transposition established in the official college program. The didactic transposition, which modifies the operation of the objects of knowledge, gives a certain specificity to the official program that the prodigal school proposes to the student. This official program engenders in the student a personal program that, as it is in the official program, will enjoy limited adequacy as the said object of knowledge, which will no longer be a pure didactic stake, will only be a tool of the student's didactic-mathematical activity: for example, the factoring of an algebraic expression may no longer be the goal of his activity, becoming the means to solve a third degree equation, knowing one of its roots.

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Author Biography

Saddo Ag Almouloud, PUC-SP

Doutorado em Mathematiques et Applications - Université de Rennes 1 em 1992 - frança. Assistente doutor - pontifícia universidade católica de São Paulo, e assistente doutor da fundação Santo André. Consultor ad hoc da fundação de amparo a pesquisa do estado de são Paulo, da capes, bolsista pesquisador de CNPQ, foi coordenador do programa de estudos pós-graduados em educação matemática da PUC-SP de 2007 à 2009 e de 01/08/2013 a 31/07/2017. Atualmente é vice coordenador do referido programa. Foi coordenador do curso de especialização em educação matemática da PUC-SP de 2006 a 2017. Publicou mais de 50 artigos em periódicos especializados e mais de 83 trabalhos em anais de eventos. Possui 5 capítulos de livros e 12 livros publicados. Possui 1 software e mais de 62 itens de produção técnica. Participou de vários eventos no exterior e mais de 112 no brasil. Orientou mais 77 dissertações de mestrado e teses de doutorado na área de educação matemática entre 1996 e 2016. Participou de mais de 200 bancas de defesa de dissertações e doutorados. Coordenou mais de 5 projetos de pesquisa. Atualmente coordena 2 projetos de pesquisa. Atua na área de educação, com ênfase em educação matemática. É avaliador do prêmio victor civita desde 2013. Em suas atividades profissionais interagiu com mais 70 colaboradores em coautorias de trabalhos científicos. Em seu currículo lattes os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: ensino-aprendizagem, geometria, educação matemática, matemática, demonstração, ensino básico, formação de professores, geometria dinâmica, TIC.

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Published

2023-04-29

How to Cite

CHEVALLARD, Y.; ALMOULOUD, S. A. The transition from arithmetic to algebraic in mathematics teaching at the Collège: Part two: Curricular perspectives: the notion of modeling. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 556–596, 2023. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i1p556-596. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/61803. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Tradução de artigo ou capítulo de livro