MathLibras in 3rd grade Elementary School: first impressions on three videos of the project
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i4p009-046Keywords:
Mathematics teaching for deaf, video lessons, Sign language, Video lessons, VideoAbstract
This article aims to describe and problematize the first presentations of three videos from Phase 1 of the MathLibras project in a class of deaf students in the 3rd grade of elementary school, in a bilingual school for the deaf in 2022, in RS, Brazil. Each video presents in Libras a narrative that proposes a mathematical challenge related to the additive field based on composition problems. The methodology is qualitative and involved broadcasting three videos in two sessions in which deaf students, a school coordinator, and the MathLibras team were present. The data comprised filming the presentations and materials students produced. To analyze the videos, the team selected some scenes considered critical events, based on which the students expressed their understanding of the proposed challenge. As a result, the perception of visual errors when editing the images stands out, which generated students' confusing interpretations. One of the teachers had to explain and write the calculation on the board so the students understood the statement proposed in the video. With the explanations and exemplifications written on the board, the students independently solved the challenge proposed in the third video. The reception evaluation also highlighted that actors must signal Libras more slowly, targeting children.
Metrics
References
Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/.
Boaler, J., Chen, L., Williams, C. & Cordero, M. (2016). Seeing as Understanding: The Importance of Visual Mathematics for our Brain and Learning. Journal of Applied & Computational Mathematics, 5(5), 1-6. https://www.youcubed.org/wp-content/uploads/2017/04/JACmaths-seeing-article.pdf.
Borges, F. A. & Nogueira, C. M. I. (2013). Quatro aspectos necessários para se pensar o ensino de matemática para surdos. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana. 4(3), 1-19. https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2226/1798.
Campello, A. R. e S. (2008). Aspectos da visualidade na educação de surdos. [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/91182. Acesso em: 29 jul. 2021.
Dos Santos Júnior, O. (2022). Roteiro Cinematográfico: proposta para o ensino que contemple as especificidades da cultura surda e sua visualidade. [Dissertação de Mestrado, Universidade do Estado de Santa Catarina]. Biblioteca Setorial do CEAD/UDESC. https://www.udesc.br/arquivos/cead/id_cpmenu/1796/Processo_UDESC_00056647_2022_1682542931161_1796.pdf.
Digiampietri, M. C. C. & Matos, A. H. (2013). Pedagogia Visual, Pedagogia Bilíngue e Pedagogia Surda: faces de uma mesma perspectiva didática? Libras em estudo: política educacional / Neiva de Aquino Albres e Sylvia Lia Grespan Neves (organizadoras). – São Paulo: FENEIS.
Gesser, A. (2009). Libras?: Que língua é essa?: crenças e preconceitos em torno da língua de sinais e da realidade surda. Parábola.
Grutzmann, T. P., Lebedeff, T. B., & Alves, R. da S. (2019a). Tecnologia assistiva: uma possibilidade com os vídeos de Matemática com Libras do projeto MathLibras. REDIN – Revista Educacional Interdisciplinar. 8(1). 1-12. http://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1539.
Grutzmann, T. P., Lebedeff, T. B., & Alves, R. da S. (2019b). O uso de recursos visuais para o ensino de Matemática: uma discussão sobre o MathLibras. Revista Espaço. 52(2), 85-106. https://seer.ines.gov.br/index.php/revista-espaco/article/view/1535/1471.
Grutzmann, T. P., Alves, R. da S. & Lebedeff, T. B. (2020). Pedagogia Visual na Educação de Surdos: uma experiência com o ensino da matemática no MathLibras. Práxis Educacional - Edição Especial. 16(37), 51-74. http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5982/4484.
Grutzmann, T. P., Lebedeff, T. B., Campos, M. A., & Luz, H. P. (2023). MathLibras no parque de diversões: uma análise linguística, matemática e dos recursos audiovisuais. Educ. Matem. Pesq., 25(1), 336-362. https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/59903/42072.
Lacerda, C. B. F. de, Santos, L. F. dos, & Caetano, J. F. (2011). Estratégias metodológicas para o ensino de alunos surdos. In: Goes, A. M. Língua brasileira de sinais – Libras: uma introdução. UFSCAR. http://livresaber.sead.ufscar.br:8080/jspui/handle/123456789/690.
Lebedeff, T. B. (Org.). (2017). Letramento visual e surdez. Walk Editora.
Lebedeff, T. B., & Grutzmann, T. P. (2021). Visualidade na educação: reflexões sobre sua importância e possibilidades de uso em sala de aula. Educação Matemática em Revista-RS, 2(22). 160-167. http://www.sbemrevista.com.br/revista/index.php/EMR-RS/article/view/2911/1983.
Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. (2002). Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências, https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 12 jul. 2022.
Machado, N. J. (2011). Matemática e língua materna: análise de uma impregnação mútua. (6a ed.). Cortez.
Magina, S., Campos, T. M. M., Nunes, T., & Gitirana, V. (2008). Repensando adição e subtração: contribuições da Teoria dos Campos Conceituais. PROEM.
MathLibras. (2018, 15 de outubro). V05 - Adição - Soma 9 [Figurinhas] (Legenda opcional). [Vídeo]. YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0ErYwbsL6fs.
MathLibras. (2018, 15 de outubro). V06 - Adição - Soma 8 [Carrinhos] (Legenda opcional). [Vídeo]. YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=v2PeI-U6b8M&t=71s.
MathLibras. (2018, 15 de outubro). V07 - Adição - Soma 3 [Livros] (Legenda opcional). [Vídeo]. YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dp-9vBIrXlY.
Nogueira, C. M. I. & Soares, B. I. N. (2019). A influência da forma de apresentação dos enunciados no desempenho de alunos surdos na resolução de problemas de estruturas aditivas. Educ. Matem. Pesq., 21(5), 110-120. https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/45556.
Nogueira, C. M. I., & Zanquetta, M. E. M. T. (2013). Surdez, bilinguismo e o ensino tradicional da matemática. In: Nogueira, C. M. I. (ORG). Surdez, inclusão e matemática. (pp. 23-41). CRV.
Nunes, T., Evans, D., Barros, R., & Burman, D. (2013). Promovendo o sucesso das crianças surdas em Matemática: uma intervenção precoce. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 8(11), 263-275. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/14731/13976.
Nunes, T., & Bryant, P. (1997). Crianças fazendo matemática. Artes Médicas.
Nunes, T., Campos, T. M. M., Magina, S., & Bryant, P. (2009). Educação matemática: números e operações numéricas. (2a ed.). Cortez.
Paiva, V. L. M. O. (2019). Métodos de pesquisa qualitativa. In Paiva, V. L. M. O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. (p.59-103). São Paulo, Parábola Editorial.
Powell, A. B., Francisco, J. M., & Maher, C. A. (2004). Uma abordagem à análise de dados de vídeo para investigar o desenvolvimento das ideias matemáticas e do raciocínio de estudantes. Bolema, 17(21), 81-140. https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10538.
Powell, A. B., & Silva, W. Q. (2015). O vídeo na pesquisa qualitativa em educação matemática: investigando pensamentos matemáticos de alunos. In A. B. Powell (Org.). Métodos de pesquisa em Educação Matemática: usando escrita, vídeo e internet (pp. 15-60). Mercado de Letras.
Quadros, R. M. (2019). Libras: Linguística para o ensino superior. Parábola.
Ribeiro, M. N. O. (2022). Potencialidades do uso do vídeo “Soma 3” do Projeto MathLibras para o ensino de Matemática para crianças surdas, a partir da percepção de duas professoras. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Pelotas]. Repositório Institucional da Universidade Federal de Pelotas (Guaiaca). https://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/prefix/8791.
Rosado, L. A. da S., & Taveira, C. C. (2022). Gramática visual para os vídeos digitais em línguas de sinais [recurso eletrônico]. INES. https://www.gov.br/ines/pt-br/central-de-conteudos/publicacoes-1/e-book-gramatica-visual-para-videos-digitais-em-linguas-de-sinais.
Vergnaud, G. (2009). A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Editora da UFPR.
Vieira, R. C., & Rezende Filho, L. A. C. de. (2022). Da emissão à recepção: a construção do endereçamento em vídeos, produzidos por graduandos em Ciências Biológicas, destinados à estudantes do ensino básico. Research, Society and Development, 11(1), 1-11. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i1.24577.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).