MathLibras in 3rd grade Elementary School: first impressions on three videos of the project

Authors

  • Thais Philipsen Grutzmann Universidade Federal de Pelotas - UFPel
  • Tatiana Bolivar Lebedeff Universidade Federal de Pelotas
  • Mônica Mendes Garcia Universidade Federal de Pelotas
  • Joseane Maciel Viana Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i4p009-046

Keywords:

Mathematics teaching for deaf, video lessons, Sign language, Video lessons, Video

Abstract

This article aims to describe and problematize the first presentations of three videos from Phase 1 of the MathLibras project in a class of deaf students in the 3rd grade of elementary school, in a bilingual school for the deaf in 2022, in RS, Brazil. Each video presents in Libras a narrative that proposes a mathematical challenge related to the additive field based on composition problems. The methodology is qualitative and involved broadcasting three videos in two sessions in which deaf students, a school coordinator, and the MathLibras team were present. The data comprised filming the presentations and materials students produced. To analyze the videos, the team selected some scenes considered critical events, based on which the students expressed their understanding of the proposed challenge. As a result, the perception of visual errors when editing the images stands out, which generated students' confusing interpretations. One of the teachers had to explain and write the calculation on the board so the students understood the statement proposed in the video. With the explanations and exemplifications written on the board, the students independently solved the challenge proposed in the third video. The reception evaluation also highlighted that actors must signal Libras more slowly, targeting children.

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Author Biographies

Thais Philipsen Grutzmann, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Licenciada em Matemática, Especialista em Matemática e Linguagem, Especialista em Educação - ênfase em Educação de Surdos, Mestre em Educação em Ciências e Matemática e Doutora em Educação.

Professora Adjunta do Departamento de Educação Matemática, do Instituto de Física e Matemática da UFPel.

Professora/Orientadora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEMAT/UFPel)

Tatiana Bolivar Lebedeff, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Psicologia do Desenvolvimento. Docente da Área de Libras do Centro de Letras e Comunicação da UFPel.

Mônica Mendes Garcia, Universidade Federal de Pelotas

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UFPel. Tradutora Intérprete de Libras da UFPel. 

Joseane Maciel Viana, Universidade Federal de Pelotas

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Letras da UFPel. Tradutora Intérprete de Libras na UFPel. 

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Published

2023-12-23

Issue

Section

Mathematics education of historically marginalized people in the school context