The insertion of the language dimension in the analysis of the teaching problem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i1p360-389

Keywords:

Language dimension, Didactic problem, Double integral

Abstract

The purpose of this article is to insert the language dimension into the analysis of the didactic problem with the same degree of relevance attributed to the epistemological, ecological and economic dimensions when studying a mathematical object. We planned a meeting with twelve Engineering and Mathematics students from two public universities in the interior of Bahia and proposed a task with the theme Double Integral of a Quadric Surface, the hyperbolic paraboloid. As theoretical assumptions we take as a contribution the Anthropological Theory of Didactics (TAD) and Peircean Semiotics and the construct elaborated by the authors of the four languages: counterfactual, dictated, in course, in (dis) course. Five of the students solved the task, three from Engineering, who created a question in the context of their degree, the other two, from the Mathematics Degree, focused on developing calculations. The results obstained revealed that future engineers strongly applied counterfactual and (dis)course language, while those in the bacherlor’s degree used dictated and in course language; the twelvw students experienced difficulties in co-authoring the elaboration, solution, and analysis of the activities, as they did not find similar models in textbooks and the media. We infer that the language dimension was relevant for the development of abductive reasoning and for the student’s co-authorship in the creation and solution of Double Integral question statements.

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Author Biographies

Ana Karine Dias Caires Brandão, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA)

Doutorado em Educação Matemática

Maria José Ferreira da Silva, PUC-SP

Doutorado em Educação Matemática

Saddo Ag Almouloud, Federal University of Pará

Doutorado em Mathematiques et Applications - Université de Rennes 1 em 1992 - frança. Assistente doutor - pontifícia universidade católica de São Paulo, e assistente doutor da fundação Santo André. Consultor ad hoc da fundação de amparo a pesquisa do estado de são Paulo, da capes, bolsista pesquisador de CNPQ, foi coordenador do programa de estudos pós-graduados em educação matemática da PUC-SP de 2007 à 2009 e de 01/08/2013 a 31/07/2017. Atualmente é vice coordenador do referido programa. Foi coordenador do curso de especialização em educação matemática da PUC-SP de 2006 a 2017. Publicou mais de 50 artigos em periódicos especializados e mais de 83 trabalhos em anais de eventos. Possui 5 capítulos de livros e 12 livros publicados. Possui 1 software e mais de 62 itens de produção técnica. Participou de vários eventos no exterior e mais de 112 no brasil. Orientou mais 77 dissertações de mestrado e teses de doutorado na área de educação matemática entre 1996 e 2016. Participou de mais de 200 bancas de defesa de dissertações e doutorados. Coordenou mais de 5 projetos de pesquisa. Atualmente coordena 2 projetos de pesquisa. Atua na área de educação, com ênfase em educação matemática. É avaliador do prêmio victor civita desde 2013. Em suas atividades profissionais interagiu com mais 70 colaboradores em coautorias de trabalhos científicos. Em seu currículo lattes os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: ensino-aprendizagem, geometria, educação matemática, matemática, demonstração, ensino básico, formação de professores, geometria dinâmica, TIC.

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Published

2024-04-30