Affections and teacher training:

Principles for inclusive practices of human diversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i2e64506

Keywords:

Affectivity, Teacher Training, School Exclusion, Culture and Diversity, Special Education

Abstract

The aim of this paper is to address selective affect in educational relationships as a probable cause of social inequality through exclusion and school dropout. It is of paramount importance to discuss the relations of omission and naturalization of exclusionary practices in the school routine, from the perspective of a selective affectivity that can cause the invisibilization and school dropout of students with disabilities and/or situations of social vulnerability. The study analyzes the absence of affectivity as one of the possible causes for school dropout. Thus, historically, politically and culturally established power relations are addressed as a form of segregation and social exclusion within the school context and teacher training as a potential vehicle for transgressing ideologies of social inequalities. The research reflects on how the identities of students who go through situations of invisibilization in school institutions are affected, against the backdrop of the process of welcoming these students. This is a theoretical research of bibliographic character and the applied methodology consisted of reading articles on the subject, articulating with the observations made in school and non-school spaces. This research dialogues with the theories of Piaget (1978), Vygotsky (1988, 1993, 1995), Wallon (1971, 2007, 2008) and Freire (1992, 1995, 1996, 2015), understanding that the affective bonds established between educators and students favor the integral development of students with and without disabilities and contribute to the learning process occurring satisfactorily. 

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Martha Daniele Santos, Faculdade Venda Nova do Imigrante - FAVENI

Especialista em Educação Especial e Inclusiva (FAVENI); Especialista em Neuropsicopedagogia Clínica e Institucional (FAVENI); Graduada em Pedagogia (UERJ).

Daniane Pereira, Universidade Federal do Sul da Bahia - UFSB, Bahia, Brasil

Doutoranda em Letras (UESC). Mestra em Letras (Unimontes). Especialista em Libras no Contexto da Educação Inclusiva (Faculdade Prisma); especialista em Educação Especial e Inclusiva (UFABC); especialista em Atendimento Educacional Especializado na Perspectiva da Educação Inclusiva (IFNMG). Licenciada em Letras Libras (IFNMG) e licenciada em Letras (UNOPAR). Professora de ensino superior (UFSB).

Joeli Teixeira Antunes, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes, Minas Gerais, Brasil

Doutora em Letras Estudos Literários pela Universidade Federal de Uberlândia – UFU. Mestre em Letras pela Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes. Docente do Departamento de Comunicação e Letras/Unimontes.

References

ADICHIE, C. N. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

AINSCOW, M. Educação Inclusiva para Todos. 1995. Disponível em: https://docplayer.com.br/6135409-Educacao-para-todos-torna-la-uma-realidade.html. Acesso em: 5 mai. 2022.

BEZERRA JR., B. Identidade, diferença e exclusão na sociedade brasileira contemporânea. In: ACSELRAD, G. org. Avessos do prazer: drogas, Aids e direitos humanos. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2005, pp. 35-50. Disponível em: http://books.scielo.org/id/bgqvf/epub/acselrad-9788575415368.epub. Acesso em: 5 mai. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 7 mai. 2022.

CAPONI, S. Da compaixão à solidariedade: uma genealogia da assistência médica. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2000.

DE CARVALHO, A. F.; MENEZES, E.; PAGNI, P. A. Diferença e corpo heterotópico da deficiência: um convite para se pensar de outro modo a escola inclusiva: Difference and the heterotopic body of disability: an invitation to think differently about inclusive school. Revista Cocar, [S. l.], n. 13, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4568. Acesso em: 03 jan. 2022.

CHAMBOULEYRON, R. Jesuítas e as crianças no Brasil quinhentista. In: PRIORE, Mary Del (Org.). História das crianças no Brasil. 2ª ed. São Paulo: Contexto. 2000, p. 55-83.

DINIZ, D. O que é deficiência? São Paulo: Brasiliense, 2007.

FREINET, C. A educação pelo trabalho. Lisboa: Presença, 1974.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GALVÃO, I. Henri Wallon: uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

GELEDÉS. Tem racismo na escola sim. É só perguntar às crianças negras. 2017. Disponível em: https://www.geledes.org.br/tem-racismo-na-escola-sim-e-perguntar-criancas-negras/. Acesso em: 3 jan. 2022.

GOMES, N. L. Educação e diversidade cultural: refletindo sobre as diferentes presenças na escola. 1999. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.sinprodf.org.br/wp-content/uploads/2012/01/educa%C3%87%C3%83o-e-diversidade-cultural1.pdf. Acesso em: 2 out. 2022.

LA TAILLE, Y.; OLIVEIRA, M. K.; DANTAS, H. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992.

LEVINSOHN, C. V. Retorno às aulas presenciais traz desafio de manter a saúde mental. 2022. Disponível em: https://exame.com/bussola/retorno-as-aulas-presenciais-traz-desafio-de-manter-a-saude-mental/. Acesso em: 2 out. 2022.

DA MATTA, R. Você tem cultura? Rio de Janeiro: Jornal da Embratel, 1981.

MARCÍLIO, M. L. História social da criança abandonada. São Paulo: Hucitec, 2006.

DE MELLO, A. Corpos (in)capazes. 2021. Disponível em: https://jacobin.com.br/2021/02/corpos-incapazes/. Acesso em: 9 jul. 2022.

MAHONEY, A. A.; ALMEIDA, L. R. de (org.). Henri Wallon: psicologia e educação. São Paulo: Edições Loyola, 2010.

NIETZSCHE, F. Sobre verdade e mentira. São Paulo: Editora Hedra, 2007.

ONU. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. 2006. Disponível em: Chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.mpgo.mp.br/portalweb/hp/41/docs/comentarios_a_convencao_sobre_os_direitos_das_pessoas_com_deficiencia.pdf. Acesso em: 11 mar. 2022.

PAIVA, Y. M. S. Afetividade na aprendizagem: uma breve introdução ao tema. In: ELIAS, M. D. C. (org.). Pedagogia Freinet: Teoria e prática. Campinas, SP: Papirus, 1996.

PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1999.

PIAGET, J. Relações entre a afetividade e a inteligência no desenvolvimento mental da criança. Tradução e organização: Cláudio J. P. Saltini e Doralice B. Cavenaghi. Rio de Janeiro: Wak, 2014.

ROSS, P. R. Aprendizagem e conhecimento: fundamentos para as práticas inclusivas. Florianópolis: Perspectiva, v. 24, p. 273-299, 2006.

SAWAIA, B. (Org.) et al. As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. 2ª edição. Petrópolis: Editora Vozes: 2001.

SCHNEIDER, D. da C. Micropolítica e pedagogia menor: desdobramentos conceituais para se pensar a educação pelas vias da experimentação. Cascavel: Travessias, 2014. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/8653. Acesso em: 19 out. 2022.

SILVA, A. S. da. Direitos humanos e lugares minoritários: um convite ao pensar sobre os processos de exclusão na escola. 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/343981822_Direitos_Humanos_e_lugares_mi noritarios_Um_convite_ao_pensar_sobre_os_processos_de_exclusao_na_escola_PROGRAMA_ETICA_E_CIDADANIA_construindo_valores_na_escola_e_na_sociedade. Acesso em: 11 mar. 2022.

UNESCO. Declaração de Salamanca e enquadramento da ação na área das necessidades educativas especiais. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1994. Disponível em: http://uniapae.apaebrasil.org.br/wp-content/uploads/2019/10/DECLARA%C3%87%C3%83O-DE-SALAMANCA-E-LINHA-DA-A%C3%87%C3%83O-SOBRE-NECESSIDADES-EDUCATIVAS-ESPECIAIS.pdf. Acesso em: 29 de out. 2022.

UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para Todos. 1990. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-mundial-sobre-educacao-para-todos-conferencia-de-jomtien-1990. Acesso em: 29 de out. 2022.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1994. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/6928515/mod_resource/content/1/PIAGET%2C%20VYGOTSKY%20e%20WALLON%20pdf.pdf. Acesso em: 5 ago. 2022.

VYGOTSKY, L. S. Fundamentos de defectologia. In: Obras completas. Tomo V. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1997.

VYGOTSKY, L. S. A educação do comportamento emocional. In: L. S. Vigotski. Psicologia pedagógica (p. 113-124). Porto Alegre: Artmed, 2003.

VYGOTSKY, L. S. Teoría de las emociones: Estudio histórico-psicológico. Madrid: Akal Universitaria, 2004.

WALLON, H. As origens do caráter na criança: os prelúdios do sentimento de personalidade. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1971.

WALLON, H. A criança turbulenta: estudo sobre os retardamentos e as anomalias do desenvolvimento motor e mental. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

WALLON, H. Do ato ao pensamento: ensaio de psicologia comparada. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

Published

2024-03-27

How to Cite

Santos, M. D., Pereira, D., & Antunes, J. T. (2024). Affections and teacher training:: Principles for inclusive practices of human diversity . The ESPecialist, 45(2), 233–254. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i2e64506

Issue

Section

Transgressive Teachings, Solidarity Learning Dossier