Acre prisons
remission of penalty for reading as a perspective for a desirable citizenship
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2023v44i1a3Keywords:
Literary Reading, Social inequality, Deprivation of LibertyAbstract
Discussions related to the deprivation of liberty deserve attention, since the humanities and language sciences occupy a prominent place by emphasizing the place of the subject at the center of society. The purpose of this text is to understand how education in prisons in Acre contributes to a desirable citizenship perspective. As a theoretical foundation, we use Foucault (1979, 1987), Zilberman and Lajolo (2011) with the concept of reading, and Petit (2010) and Goffman (2004) with discussions about education and reading in crisis spaces, in addition to other authors who deal with these themes. As it is a bibliographical study, we are based on news published on Acrean virtual sites, exclusively, Agazeta.net, to investigate how reading is understood in a context of deprivation of liberty. The results indicate that education and reading can contribute to the formation of the subject in the future search for a desirable citizenship.
Metrics
References
ASCOM. Programa inicia doações de livros para presídio em Cruzeiro do Sul. agazeta.net. Disponível em: https://agazeta.net/noticias/cotidiano/programa-inicia-doacoes-de-livros-para-presidio-em-cruzeiro-do-sul/ . Acesso: 10 mar. 2023.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Paulo Bezerra (Organização, Tradução, Posfácio e Notas). Notas da edição russa: Seguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.
BENELLI, SJ. Foucault e a prisão como modelo institucional da sociedade disciplinar. In: A lógica da internação: instituições totais e disciplinares (des)educativas [online]. São Paulo: Editora UNESP, 2014, pp. 63-84. Disponível em: <https://books.scielo.org/id/74z7q/pdf/benelli-9788568334447-04.pdf>. Acesso em: 12 dez. 2020.
ESPEN, Escola de Formação e Aperfeiçoamento Penitenciário. A história das prisões e dos sistemas de punições. 2021. Disponível em: http://www.espen.pr.gov.br/Pagina/historia-das-prisoes-e-dos-sistemas-de-punicoes. Acesso: 04 mar. 2023.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal 1979.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: Nascimento da Prisão. Tradução Raquel Ramalhete. Petrópolis. Rio de janeiro: Vozes, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança. In: FREIRE, Paulo (Org.). Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014b. p. 21-272.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. - São Paulo: Atlas, 2002.
GOFFMAN, Erving. Estigma: Notas sobre a Manipulação da Identidade Deteriorada. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 2004.
IAPEN/AC. IAPEN: Instituto de Administração Penitenciária. Disponível em: http://iapen.acre.gov.br/. Acesso: 10 mar. 2023.
JULIÃO, E. F., PAIVA, J. A leitura no espaço carcerário. Perspectiva, v. 32(1), 2014, p. 111–128. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2014v32n1p111>. Acesso em: 12 dez. 2020.
JULIÃO, Elionaldo Fernandes. Proposta pedagógica EJA e educação prisional educação para jovens e adultos privados de liberdade: desafios para a política de reinserção social. TV ESCOLA SEED-MEC. Boletim 06, 2007. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/eja_prisao/saltopfuturo_edprisional.pdf. Acesso: 14 dez. 2022.
LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 1993.
LESSA, A. B. C. T.; OLIVEIRA, G. C. de A. Remição de Pena pela Leitura: Uma abordagem transdisciplinar de multiletramentos para a construção da cidadania desejável. Interfaces da Educação, v. 11(32), 2020, p. 466–488. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/4499. Acesso: 13 dez. 2022.
MACEDO, F. C. C e. 25 Anos da Constituição Federal: O Sistema Penal Brasileiro no Estado Democrático de Direito. 2015. Disponível em: https://drafernandacarvalhocampos.jusbrasil.com.br/artigos/113716308/25-anos-da-constituicao-federal-o-sistema-penal-brasileiro-no-estado-democratico-de-direito. Acesso: 04 mar. 2023.
NOVO, Benigno Núñez. A REALIDADE DO SISTEMA PRISIONAL BRASILEIRO. 2018. Jusbrasil. Disponível em > https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/brasil/a-realidade-sistema-prisional-brasileiro.htm > Acesso em agosto de 2022.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos, 1948. Disponível em: <https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos> . Acesso em: 12 dez. 2020.
ORLANDI. Eni Pulcinelli. Discurso e Leitura. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
SILVA, D. A. da. Responsabilidade sobre a educação nas prisões: Estado e sociedade civil. In: Cereja discute: educação em prisões. Associação Alfabetização Solidária. Org. YAMAMOTO, et. al. São Paulo: AlfaSol : Cereja, 2010.
UNESCO. Educando para a liberdade: trajetória, debates e proposições de um projeto para a educação nas prisões brasileiras. – Brasília: UNESCO. Ministério da Educação, Ministério da Justiça, 2006.
UNESCO. Educação em prisões na América Latina: direito, liberdade e cidadania. Brasília: UNESCO. Ministério da Educação, Ministério da Justiça, 2007.
WACQUANT, Loïc. As Prisões da Miséria. Paris: Raisons d'Agir. 1999.
WPB - World Prison Brief: Brazil. Disponível em: https://www.prisonstudies.org/country/brazil. Acesso: 06 mar. 2023.
SILVA, C. R. da.; GRANDIN, G. C.; REIS, T. População carcerária diminui, mas brasil ainda registra superlotação nos presídios em meio à pandemia. G1. 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/monitor-da-violencia/noticia/2021/05/17/populacao-carceraria-diminui-mas-brasil-ainda-registra-superlotacao-nos-presidios-em-meio-a-pandemia.ghtml . Acesso: 06 mar. 2023.
Published
Versions
- 2023-05-22 (2)
- 2023-04-07 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The ESPecialist
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.