Critical reading in the construction of oral and written textual genres in Portuguese:
decoloniality and intercultural skills in the school education of the Kanela/Memortunré people.
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i2e64069Keywords:
Textual genres, Critical Reading, Portuguese language, Indigenous School EducationAbstract
This article discusses the product of the professional master's degree in Linguistics and Teaching at the Federal University of Paraíba. The objective of the proposal is to offer a training course for a decolonial approach to the study of the most useful oral and written textual genres for the Kanela/Memortunré people. It is the result of action research which aims to collaborate with the community participating in this study. To support this study and the training proposal, we used the framework of Antunes (2003), Bakthin (1997), Paulo Freire (2016), Kleiman (2005, 2006), Mignolo (2003, 2014), Nascimento (2012), Rojo ( 2004), schneuwly; Dolz (1999), Walsh (2009, 2010) among others.
Metrics
References
ANTUNES, Irandé. Aula de Português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
BRASIL. MEC. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. Brasília: MEC/SEF/DEPEF, 1998.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 54. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Paz e Terra, 2016.
KLEIMAN, Angela B. Leitura e prática social no desenvolvimento de competências no ensino médio. In: BUNZEN, C.;
MENDONÇA, M. (Orgs.).Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 23-36.
LEITE, Ana Maria de Carvalho. Cadeias referenciais em textos do gênero carta aberta: um projeto didático para a educação de jovens e adultos. Tese (doutorado em Estudos Linguísticos)-Universidade Federal de Minas Gerais., Belo Horizonte, 2014.
SCHNEUWLY, Bernard e DOLZ, Joaquim. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. Rev. Bras. Educ. [online]. 1999, n.11, pp.05-16. ISSN 1413-2478.
ROJO, R. Letramento e capacidades de leitura para a cidadania. São Paulo: SEE: CENP, 2004.
MIGNOLO, W. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Tradução Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.
MIGNOLO, W. O controle dos corpos e dos saberes. Entrevista com Walter Mignolo. Tradução André Langer. Revista IHU, São Leopoldo, jul. 2014. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/noticias/533148- Acesso em: 05 dez. 2021.
NASCIMENTO, André Marques. Português Intercultural: fundamentos para a educação linguística de professores e professoras indígena em formação superior específica numa licenciatura intercultural. Tese de doutorado (Doutorado em letras e linguística) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, 2012.
WALSH, C. Interculturalidad crítica y educación intercultural. III CAB. La Paz: Convênio Andrés Bello, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 The ESPecialist
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.