Critical reading in the construction of oral and written textual genres in Portuguese:

decoloniality and intercultural skills in the school education of the Kanela/Memortunré people.

Authors

  • Solange Maria Pereira da Silva Ana Casusa da Silva Pedro Pereira da Silva
  • Tiago de Aguiar Rodrigues Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa , Paraíba, Brasil https://orcid.org/0000-0001-5120-0908

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i2e64069

Keywords:

Textual genres, Critical Reading, Portuguese language, Indigenous School Education

Abstract

This article discusses the product of the professional master's degree in Linguistics and Teaching at the Federal University of Paraíba. The objective of the proposal is to offer a training course for a decolonial approach to the study of the most useful oral and written textual genres for the Kanela/Memortunré people. It is the result of action research which aims to collaborate with the community participating in this study. To support this study and the training proposal, we used the framework of Antunes (2003), Bakthin (1997), Paulo Freire (2016), Kleiman (2005, 2006), Mignolo (2003, 2014), Nascimento (2012), Rojo ( 2004), schneuwly; Dolz (1999), Walsh (2009, 2010) among others.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Tiago de Aguiar Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa , Paraíba, Brasil

Mestre (2011) e doutor (2017) em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGL) da Universidade de Brasília. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal da Paraíba e docente permanente do Programa de Mestrado Profissional em Linguística e Ensino 

References

ANTUNES, Irandé. Aula de Português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

BRASIL. MEC. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. Brasília: MEC/SEF/DEPEF, 1998.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 54. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Paz e Terra, 2016.

KLEIMAN, Angela B. Leitura e prática social no desenvolvimento de competências no ensino médio. In: BUNZEN, C.;

MENDONÇA, M. (Orgs.).Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 23-36.

LEITE, Ana Maria de Carvalho. Cadeias referenciais em textos do gênero carta aberta: um projeto didático para a educação de jovens e adultos. Tese (doutorado em Estudos Linguísticos)-Universidade Federal de Minas Gerais., Belo Horizonte, 2014.

SCHNEUWLY, Bernard e DOLZ, Joaquim. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. Rev. Bras. Educ. [online]. 1999, n.11, pp.05-16. ISSN 1413-2478.

ROJO, R. Letramento e capacidades de leitura para a cidadania. São Paulo: SEE: CENP, 2004.

MIGNOLO, W. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Tradução Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.

MIGNOLO, W. O controle dos corpos e dos saberes. Entrevista com Walter Mignolo. Tradução André Langer. Revista IHU, São Leopoldo, jul. 2014. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/noticias/533148- Acesso em: 05 dez. 2021.

NASCIMENTO, André Marques. Português Intercultural: fundamentos para a educação linguística de professores e professoras indígena em formação superior específica numa licenciatura intercultural. Tese de doutorado (Doutorado em letras e linguística) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, 2012.

WALSH, C. Interculturalidad crítica y educación intercultural. III CAB. La Paz: Convênio Andrés Bello, 2010.

Published

2024-03-27

How to Cite

Silva, S. M. P. da, & Rodrigues, T. de A. . (2024). Critical reading in the construction of oral and written textual genres in Portuguese:: decoloniality and intercultural skills in the school education of the Kanela/Memortunré people. The ESPecialist, 45(2), 107–124. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i2e64069

Issue

Section

Transgressive Teachings, Solidarity Learning Dossier