Deaf education in young and adult education modality
bibliographic questions
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i2e64554Keywords:
Education, Deafs, Libras, Young people, AdultsAbstract
The present work aims to present considerations about the education of deaf people in the education of young people and adults - EJA. We consider it important to carry out a bibliographical survey using theses and dissertations from the Capes Portal based on scientific productions. This collection of information gave us the opportunity to reflect on what research has been like in Brazil on the descriptors “education of the deaf” and “education of young people and adults”. Regarding the methodological proposal for data generation, we opted for a qualitative approach with bibliographic-analytical procedures. One of the initial results shows a marked lack of work regarding the inclusion of deaf people in EJA, mainly in the Northern region of Brazil, demonstrating the need for work in this vein.
Metrics
References
AGUIAR, Raimundo Helvécio Almeida. Educação de Adultos no Brasil: políticas de (des)legitimação. 2001. Tese. (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas, Campinas – SP, 2001.
ANDRADE, Stela Cabral de. A produção de agentes autorizados: o perfil dos professores de Libras de entre os avanços das políticas e a hostilidade do contexto. 2019. Tese. (Doutorado em Estudos da Linguagem) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília – DF. 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn2.pdf. Acesso em: 29 set. 2023.
COELHO, Reginaldo de Oliveira. Estratégias de escrita da língua portuguesa usadas por estudantes surdos jovens e adultos. 2022. Dissertação. (Mestrado Profissional em Educação Escolar) – Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas, Campinas – SP, 2022.
DUARTE, Nayara Araújo. A educação inclusiva no ensino superior: disciplina libras e a preparação para o ensino do português como L2. 2021. Tese. (Doutorado em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa – PB, 2021.
FARIAS, Marcela de Souza. Formação de professores para a educação de jovens e adultos surdos: proposições formativas no cas Wilson Lins. 2021. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação de Jovens e Adultos-MPEJA) - Universidade do Estado da Bahia, Salvador – BA, 2021.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 24 ed. Rio de Janeiro: 1979.
FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados - Cortez, 1988.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 5 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança. 15 ed. Edição, Editora Paz e Terra, Rio de Janeiro, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 47 ed. Editora Paz e Terra, Rio de Janeiro, 2005.
QUADROS, Ronice Muller. Libras. São Paulo: Parábola, 2019.
LUPETINA, Rafaella de Menezes. Rompendo o silêncio: história de vida de indivíduos com surdocegueira adquirida. 2019. Tese. (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro – RJ, 2019.
NEVES, José Luís. Pesquisa qualitativa: características, uso e possibilidades. Cadernos de pesquisa em administração, São Paulo. V. 1, nº 3, 2º sem. 1996.
OLIVEIRA, Adalgisa Aparecida de. Por entre espaços discursivo-biográficos, só estigmas: sobre a escrita de adultos surdos. 2021. Dissertação. (Mestrado em Estudo de Linguagens) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande – MS, 2021.
PERLIN, Gladis Teresinha Taschetto. O ser e o estar sendo surdos: alteridade, diferença e identidade. 2003. Tese. (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre – RS, 2003.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, v. 6, n.19, p.37-50, set./dez. 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/issue/view/301. Acesso em: 18 abr. 2023.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. – 24. ed. – São Paulo: Cortez, 2016.
SILVA, Bianca Sonale Fonseca da. Práticas de ensino bilíngue na educação de jovens e adultos: narrativas de um estudante surdo. 2022. Dissertação. (Mestrado em Ensino - POSENSINO) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró – RN, 2022.
SKLIAR, Carlos. A surdez: um olhar sobre as diferenças. 8. Ed. Porto Alegre: Mediação,2016.
STROBEL, Karin Lilian. Surdos: vestígios culturais não registrados na história. 2008. Tese. (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre -RS, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 The ESPecialist
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.