Propositions to the teaching of Geometry: a proposal of didactic sequence for the study of conics using GeoGebra

Authors

  • Francisco Jose Lima Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará https://orcid.org/0000-0001-5758-5159
  • Elisama Costa Tomaz Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2022.v11i1p061-084

Keywords:

teaching, geometric learning, teacher training

Abstract

This work aims to present and describe a path to the teaching of conics through GeoGebra in the perspective of development of spatial geometric thinking of high school students, improving the visualization of mathematical concepts and objects. The study is based on assumptions of qualitative research and initially took the literature review as a way to approach theoretical contributions to support the study. Then, didactic sequences were constructed, based on the stages Prior Analysis and A Priori Analysis. For the construction of the proposal, the use of technologies and dynamic geometry software were indispensable in order to overcome visualization difficulties and better understanding of geometry contents to deal with everyday situations. The discussions and reflections are relevant in order to propose an alternative for the improvement of the teaching and learning processes of conics in Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco Jose Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Doutorado em Educação (UNIMEP). Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática (UFC). Especialização em Metodologias do Ensino Fundamental (UVA) e em Gestão Escolar (UDESC). Licenciaatura em Matemática (IFCE campus Cedro) e em Pedagogia (UVA). Professor do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) campus Cedro. Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Ensino e Aprendizagem. 

Elisama Costa Tomaz, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Licencianda em Matemática pelo IFCE campus Cedro. Membro do Grupo Interdiciplinar de Pesquisa em Ensino e Aprendizagem (GIPEA)

References

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

BENNEMANN M., ALLEVATO N.S.G. Utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação nas aulas de Matemática na perspectiva da Educação Matemática Crítica. Revista de Ensino de Ciências e Matemática – ULBRA. v. 16, n. 3 (2014).

BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática na Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC/CNE, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF _110518_ versaofinal_site.pdf. Acesso em: 12 fev. 2021.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997, Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/ pdf/livro01.pdf. Acesso em: 10 fev 2021.

D’AMBROSIO, U. Da realidade à ação: Da realidade à ação reflexões sobre educação (e) matemática. São Paulo: Summus Editorial, 1986.

DANTE, L. Matemática: contexto e aplicações. 2. ed. São Paulo: Ática, 2013.

DIAS. M. S. S. Resolução de problemas geométricos no GeoGebra. Revistas Eletrônicas da PUC-SP. v.1. n.1. São Paulo. 2012.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita – elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. [Tradução e organização: Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro]. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2004.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. - São Paulo: Atlas, 2008.

HENRIQUE M. P. BAIRRAL M. A. Retas que se cortam e dedos que se movem com dispositivos de geometria dinâmica. Educação Matemática Pesquisa. v. 21, n. 1 (2019).

IEZZI, G. Fundamentos da Matemática Elementar. 5. ed. São Paulo: Atual, 2005.

LEONARDO, F. M. Conexões com a matemática. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2013.

LOPES, E. M. C.; SOUZA JUNIOR, A. J. Ensinar e aprender geometria analítica com tecnologias digitais por meio de um trabalho colaborativo. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 10, n. 2, p. 66-79, 2019.

LOPES. S. P. Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico. Dissertação (Mestrado) - PUC- SP. São Paulo, 2014. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/11008 Acesso em: 22 de abr de 2021.

MENEZES, L. C. de. Matemática em todas as disciplinas. Revista Nova Escola, São Paulo, edição 215, set. 2008.

NASCIMENTO F., GOMES N. D. C, CASTRO E. Geometria Analítica com uso do software GeoGebra: Experiências vivenciadas no contexto escolar. Portal de Periódicos da Faculdade de Letras - UFMG. n. 1, v. 4. 2015.

NEVES, J. Distância entre dois pontos; Educa Mais Brasil. Disponível em: https://www. educamaisbrasil.com.br/enem/matematica/distancia-entre-dois-pontos. Acesso em 23 de abril de 2021.

PAIS, L C. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

PAVANELLO, R. M. O abandono do ensino da Geometria no Brasil: causas e consequências. Zetetiké. v. 1, n. 1, p. 7-17, 1993.

SILVA R. S., BIANCHINIU B. L. Equação da reta: uma proposta de atividades para o Ensino Médio a partir de conversões de registros de representação semiótica com o uso. Revista de Produção Discente em Educação Matemática. v. 3, n. 2. 2014.

SILVA, M. B. Secções Cônicas: atividades com Geometria Dinâmica com base no Currículo do Estado de São Paulo. Dissertação (Mestrado) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/IGISP/ article/view/34778. Acesso em: 25 setembro de 2019.

SILVA, L. P. M. O que é plano cartesiano? Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br /o-que-e/matematica/o-que-e-plano-cartesiano.htm. Acesso em 23 de abril de 2021.

SILVEIRA A. P. R. O GeoGebra como ferramenta de apoio para aprendizagem significativa da Geometria. Revista de Produção Discente em Educação Matemática. v. 7, n. 1 (2018).

VALENTE, J. A; ALMEIDA, F. J. Visão analítica da informática na educação no Brasil: a questão da formação do professor. Revista Brasileira de Informática na Educação, Florianópolis, v. 1, 1997.

VIANA O. A., BOIAGO C. E. P. Registros de representação semiótica em atividades de desenho geométrico no GeoGebra. Revista Matemática de Educação Eletrônica. v. 10, n. 1 2015.

ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: ARTMED, 1998.

Published

2022-06-07

How to Cite

Lima, F. J., & Tomaz, E. C. (2022). Propositions to the teaching of Geometry: a proposal of didactic sequence for the study of conics using GeoGebra. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 11(1), 061–084. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2022.v11i1p061-084

Issue

Section

Artigos