TEACHER TRAINING OF BASIC EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF CREATIVE LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1879-1894

Keywords:

Continuing Education, Creative Learning, TPACK, Resume.

Abstract

This paper aims to analyze the impact of the actions of the Directory of Policies and Educational Technologies of the State Department of Education of Paraná, between the years 2016 to 2018, in the light of the concept of Creative Learning and the theory of the 4 Ps. It is also based on the theoretical model Technological Content Pedagogical Knowledge (TPACK), which summarises the intersection among pedagogical, content and technological knowledge necessary for a teaching action integrated with technology. The methodology of this qualitative study involved the description of a formative process of teachers from the state of Paraná. Data were collected after finishing the course. The observation of the teachers continuous training addressing active methodologies demonstrated the difficulty in bringing such methodologies closer to the curriculum contents, as well as the complexity of implementing innovative practices in a school culture based on traditional practices.

Author Biographies

Elisabete Aparecida Alves Soares, UNOPAR - Universidade Norte do Paraná

Mestre em Estudos da Linguagem. Doutoranda em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias da UNOPAR - PR

Maria Elisabette Brisola Brito Prado, UNIAN - Universidade Anhanguera de São Paulo UNOPAR - Universidade Norte do Paraná

Doutora em Educação (Currículo). Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Anhanguera de São Paulo e do Programa de Pós Graduação em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias da UNOPAR - PR

Fátima Aparecida da Silva Dias, UNOPAR - Universidade Norte do Paraná

Doutora em Educação Matemática. Docente do Programa de Pós Graduação em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias da UNOPAR - PR

References

ACKERMANN, Edith. Tools for constructive learning: rethinking interactivity. Massachusetts Institute of Technology Media Laboratory. Epistemology and Learning Group. Epistemology & Learning Memo No. 15, 1993. Disponível em: https://web.media.mit.edu/~edith/publications/1993-tools%20for.const.%20E&L.pdf. Acesso em: 02 mar. 2020.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Tecnologias e currículo: Trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

KOEHLER, Matthew J.; MISHRA, Punya. What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, v. 9, n. 1, 2009. Disponível em: http://www.citejournal.org/vol9/iss1/general/article1.cfm. Acesso em: 01 jul. 2019.

MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew. Technological Pedagogical Content Knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054, 2006.

PAPERT, Seymour. A máquina das crianças. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

PAPERT, Seymour; HAREL, Idit. Situating constructionism. In: HAREL, I.; PAPERT, S. (Ed.). Constructionism. Norwood: Ablex Publishing Corporation, 1991. Disponível em: http://www.papert.org/articles/SituatingConstructionism.html. Acesso em: 10 jul. 2019.

RESNICK, Mitchel. Give P’sachance: Projects, Peers, Passion, Play. In: Proceedings of Constructionism and Creativity Conference, Vienna, Austria, 2014.

SCHELLER, Morgana; VIALI, Lori; LAHM, Regis Alexandre. A Aprendizagem no contexto das tecnologias: uma reflexão para os dias atuais. CINTED- Novas Tecnologias na Educação, [S. l.], dezembro 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/53513 . Acesso em: 11 jul. 2019.

SHULMAN, Lee. S. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), pp. 1-22, 1987.

VALENTE, José Armando. Por quê o computador na educação. In: VALENTE, José Armando (Org.). Computadores e conhecimento: repensando a educação. 2. ed. Campinas: Gráfica Unicamp, 1998. p. 29-53.

VALENTE, José Armando. Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 864-897, jul./set.2016. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em 28 mar. 2020.

Published

2020-12-16

Issue

Section

Artigos