In dark times, bold dialogues

the search for the freirian thinking in the theory of interdisciplinarity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e56547

Keywords:

dialogic curriculum, formation of Being More, interdisciplinarity, freirian pedagogy

Abstract

In this article, we propose to analyze the place that interdisciplinarity occupies within the freirian thinking and the relations that exist between the liberating conception, according to Paulo Freire, and the categories of interdisciplinarity organized by Ivani Fazenda. To this end, we also reflect on the dialogical curriculum as an essential element in the humanization process, which, linked to interdisciplinarity, contributes to the construction of critical-reflective thinking, awakening us to the desire to Be More and mobilizing us for social emancipation-political-historical-ethics, because, when we assume teaching as a gnosiological action and epistemological understanding, we consequently develop the teaching-learning process with a view to transformative action and social equity.

Author Biographies

Genilda Maria da Silva, Universidade de Pernambuco - UPE Campus Petrolina - PE

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação e Formação de professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI) (UPE), Especialista em Pedagogia (UPE), Licenciada em Pedagogia (UPE), professora efetiva da rede municipal de Petrolina - PE e professora substituta na Universidade de Pernambuco Campus Petrolina - PE. Participante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Espaços Escolares e Não-escolares do Sertão Pernambucano (GEPESPE).

Odair França de Carvalho, Universidade de Pernambuco - UPE

Doutorado em educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), é professor Adjunto da Universidade de Pernambuco – UPE Campus Petrolina – PE e Coordenador Geral de Extensão – Pró-Reitoria de Extensão. É Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Escolar e não Escolar no Sertão Pernambucano (GEPESPE).

References

ARAGÓN, Rosane; ZORZI, Analisa; TURCHIELO, Luciana Boff. Concepções e práticas docentes: o que dizem as publicações sobre os cursos de pedagogia a distância. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 58, p. 1-22, e-21404, out./dez., 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao. Acesso em: 07 mar. 2021.

CAVALCANTE, Maria Mikaele da Silva; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Permanecer na docência: o que revelam professores iniciantes do Pibid? Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 58, p.1-24, e-22474, out./dez., 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao. Acesso em: 07 mar. 2021.

DICKMANN, Ivo. Pedagogia do ser mais. Chapecó: Livrologia, 2020.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (coord.). Interdisciplinaridade: pensar, pesquisar e intervir. São Paulo: Cortez, 2014.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Reler Paulo Freire à luz da autonomia na interdisciplinaridade. Revista do Grupo de Estudos e Pesquisa em Interdisciplinaridade, n. 7, p. 84 - 87. 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/interdisciplinaridade/article/view/24878. Acesso em: 13 mar. 2021.

FERREIRA, Maria Elisa de Matos Pires. Perceber-se interdisciplinar. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. 13. ed. [Edição revista e ampliada]. São Paulo: Cortez, 2013, p. 13-14.

FERNANDES, João Viegas. Amor. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002, p. 90-100.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 73. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

FRIGOTTO, Gaudêncio; DICKMANN, Ivo; PERTUZATTI, Ieda. Currículo integrado, Ensino Médio Técnico e Base Nacional Comum Curricular: entrevista com Gaudêncio Frigotto. Revista e-Curriculum, v.15. n. 3, p. 871-884, jul/set., 2017. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em: 25 mar. 2021.

GAETA, Cecília Damas. O permanente ciclo da inovação curricular no Ensino Superior. Revista e-Curriculum. v.18. n. 3, p. 1197-1213, jul/set., 2017. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em: 13 mar. 2021.

GALEANO, Eduardo. Las Palabras Andantes. Montevidéu, Uruguai: Ediciones Chanchito, 1994.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, jan./abril, 2002, p. 20-28. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782002000100003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 17 set. 2020.

LOPES, Alice Casimiro. Políticas curriculares: continuidades ou mudanças de rumos? Revista Brasileira de Educação, n. 26, maio-ago. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782004000200009&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 17 set. 2020.

MASETTO, Marcos Tarciso. Inovação no ensino Superior e Formação por competências. Revista e-Curriculum. v.18. n. 3, p. 1275-1297, jul./set., 2017. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em: 13 mar. 2021.

MORAES, Maria Cândida. Ambientes de Aprendizagem como expressão de convivência e transformação. In: MORAES, Maria Cândida; NAVAS; Juan Miguel Batalloso (orgs.). Complexidade e Transdisciplinaridade em educação: teoria e prática docente. Rio de Janeiro: Wak, 2010. p. 21-62.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Porto Alegre: Salina, 2015.

OLIVEIRA, Elialdo Rodrigues; CHIZZOTTI, Antonio. Currículo e contexto multicultural: significações a partir da realidade vivida na formação docente. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.18. n. 3, p. 1359-1380, jul/set., 2017. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em: 13 mar. 2021.

OLIVEIRA, Maria Marly de; RIBEIRO, Maria Magali de Lima (orgs.). Paulo Freire: 20 anos de ausência presença. Recife: Tarcísio Pereira, 2020.

SHOR, Ira; FREIRE, Paulo. Medo e ousadia – o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

SILVA, Genilda Maria da; CARVALHO, Odair França de. A necessidade do currículo na perspectiva dialógica: entre o discurso e a ação – reflexões interdisciplinares. In: Anais da VII Semana Internacional de Pedagogia – As Lutas da Pedagogia em Tempos de Pandemia: Ciência, Pedagogia e Formação Docente. 29/11/2020 – 05/12/2020. Alagoas: UFAL, 2020. Disponível em: https://doity.com.br/vii-semana-internacional-de-pedagogia-2020. Acesso em: 07 mar. 2021.

SILVA-PIRES, Felipe do Espírito Santo; TRAJANO, Valéria da Silva; ARAUJO-JORGE, Tania Cremonini. A teoria da aprendizagem significativa e o jogo. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 57, p. 1 – 21, e-21088, jul./set., 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao. Acesso em: 07 mar. 2021.

SOUZA, Luiz Carlos Pereira. Ação. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002. 120-121.

SUANNO, João Henrique. Práticas inovadoras em educação: uma visão complexa, transdisciplinar e humanística. In: MORAES, Maria Cândida; NAVAS; Juan Miguel Batalloso (orgs.). Complexidade e Transdisciplinaridade em educação: teoria e prática docente. Rio de Janeiro: Wak, 2010, p. 207-226.

TORRES SANTOMÉ, Jurjo. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artmed, 1998.

VIEIRA, Élio. Trabalho. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p.122-127.

Published

2024-11-19

Issue

Section

Artigos