Curriculum, neuroscience and the teacher training

Authors

  • Márcia Gorett Ribeiro Grossi Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG) http://orcid.org/0000-0002-3550-6680
  • Eliane Silvestre Oliveira Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)
  • Renata Gadoni Porto Fonseca Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e59967

Keywords:

neuroscience, pedagogy courses, teaching courses, teaching and learning processes, curriculum

Abstract

The aim of this article was to repeat the research Neuroscience in teacher education: a study of the Brazilian reality (developed by Grossi et al. in 2013 and published in 2014) and Neuroscience in initial teacher education: a scientific investigation (developed by Grossi et al. al. in 2018 and published in 2019) to see what has changed since then. To this end, a qualitative research was carried out in 2022, with a descriptive approach. As for the technical procedure, a documentary research was carried out. Therefore, this present research indicate that in Brazil the presence of neuroscience knowledge in teacher training courses is still small. Therefore, the reality perceived nine years ago is the same. Thus, it reinforces the need to change the curricular matrices of these courses, introducing disciplines about neuroscience, for teachers to understand how the brain works.

Author Biographies

Márcia Gorett Ribeiro Grossi, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Doutora em Ciência da Informação pela UFMG.  Mestre em Tecnologia pelo CEFET-MG. Especialista em Neuropsicopedagogia pela Nova Faculdade. Graduada no Programa Especial de Formação de Docente pelo CEFET-MG. Graduada em Engenharia Elétrica pela PUCMinas. Professora Titular do Departamento de Educação e do Mestrado em Educação Tecnológica do CEFET-MG. Membro da Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED). Líder do Grupo de pesquisa AVACEFETMG.

Eliane Silvestre Oliveira, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Mestre em Educação Tecnológica pelo CEFET-MG. Pós-graduação em Psicopedagogia pela FUMEC.  Pós-graduação em Design Instrucional para EaD pela UNIFEI. Graduada em Pedagogia pela UFMG. Professora Regente de turma Anos Iniciais na SEE-MG e como tutora EaD no curso de Pedagogia na UFOP. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa AVACEFETMG. Professora na SEE-MG.

 

Renata Gadoni Porto Fonseca, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Mestre em Educação Tecnológica pelo CEFET-MG. Especialista em Clínica com ênfase em Neuroaprendizagem pela Nova Faculdade. Graduada em Psicopedagoga Institucional pela UNOPAR. Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná. Professora da Sociedade de Ensino e Beneficência. Membro do Grupo de pesquisa AVACEFETMG.

 

 

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Published

2024-12-16

Issue

Section

Artigos