Rural Education, mathematics teaching and the pandemic

educational challenges for Elementary School students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61329

Keywords:

field education, mathematics teaching and learning, pandemic

Abstract

This work brings results of a research carried out in a Rural School. Of the qualitative type with action-research characteristics, it aims to discuss the impacts of the pandemic on the teaching and learning of Mathematics. In observations derived from socio-educational research/teaching internship in Rural Education, we noticed that students had difficulties in certain tasks requested by the teacher, whether oral, written on the board or in the notebook. Through dialogues with the subjects and observation in the activity notebooks, we perceived the problem and proposed the carrying out of didactic activities. The data point to challenges in teaching-learning and reflections on possible socio-educational impacts in rural schools: revealing the rise of social inequality due to the difficulty of students’ accessibility to curricular components.

Author Biographies

Carlos Alberto Gaia Assunção, Universidade Federal do Pará - UFPA

Mestrado e Doutorado em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará (UFPA, 2016). Licenciado em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (UEPA, 2006). Especialização em Fundamentos da Matemática Elementar (UEPA, 2008) e em Educação do Campo Desenvolvimento e Sustentabilidade (UFPA, 2009). Professor Adjunto da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA, 2014), no Instituto de Ciências Humanas (ICH), no Curso de Licenciatura em Educação do Campo e no Programa de Pós-Graduação em Ciências e Matemática (PPGECM). Professor da Educação Básica de 1994 a 2014. Atua na área da Educação com ênfase em Educação Matemática, nos seguintes temas: Teorias da Didática da Matemática, Etnomatemática e Práticas Socioculturais com Matemática. Fundamentos da Matemática Elementar. Ensino de Matemática e Práticas Docentes. Educação Básica, Educação do Campo e Formação de Professores.

Veracy dos Santos Lima, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Basic Education Teacher in Rural Schools. Degree in Rural Education - emphasis in Mathematics.

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Published

2024-06-28

Issue

Section

Artigos