Audiovisual media and teaching performance

Authors

  • Andrea Vicente Toledo Abreu Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61493

Keywords:

teachers and media, cinema and education, educational games, cell phones

Abstract

The search for understanding about the use of audiovisual media in education is not recent and has been part of discussions in the academy, since they were inserted in the daily life of schools. There is a consensus that in order to build knowledge on the subject, it is necessary to listen to the teachers and learn about their positioning, judgments and difficulties. This is how this text was constructed, the result of qualitative research that heard teachers, through conversation circles. Specialists in this area of education referenced the study: Martín-Barbero (2021), Duarte (2009) e Bergala (2008) were some of them. The conversations showed that after more than four decades since the beginning of activities with audiovisual media in schools, problems such as lack of training, lack of equipment and precarious access to the internet remain the same.

Author Biography

Andrea Vicente Toledo Abreu, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Doutora em Ciências Humanas - Educação pela PUC-Rio, com doutorado-sanduíche no Programa de Pós-Graduação Memória: Linguagem e Sociedade na UESB - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. É professora no curso de Tecnologia em Cinema e Animação da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), em Cataguases. Dedica-se ao estudo das mídias na educação junto ao Grupo de Pesquisa em Educação e Multimídia (GRUPEM), além de coordenar o Grupo de Pesquisa Educação, Audiovisual e Narrativas Transmídia (GEANT). Desenvolve pesquisas na educação básica com ênfase na formação de professores e em iniciativas audiovisuais e de incentivo à leitura e à escrita com crianças. É bolsista do Programa de Bolsas de Produtividade em Pesquisa (PQ) da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

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Published

2024-12-13

Issue

Section

Artigos