Audiovisual media and teaching performance
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61493Keywords:
teachers and media, cinema and education, educational games, cell phonesAbstract
The search for understanding about the use of audiovisual media in education is not recent and has been part of discussions in the academy, since they were inserted in the daily life of schools. There is a consensus that in order to build knowledge on the subject, it is necessary to listen to the teachers and learn about their positioning, judgments and difficulties. This is how this text was constructed, the result of qualitative research that heard teachers, through conversation circles. Specialists in this area of education referenced the study: Martín-Barbero (2021), Duarte (2009) e Bergala (2008) were some of them. The conversations showed that after more than four decades since the beginning of activities with audiovisual media in schools, problems such as lack of training, lack of equipment and precarious access to the internet remain the same.
References
ABREU, Andrea Vicente Toledo. La formación del lector contemporáneo y los nuevos medios digitales: lo que realmente importa. In: IV Congreso Iberoamericano Estilos de Aprendizaje: Integrando Saberes pra una mejor educación, 2018, Concepcion. Anales del IV Congreso Iberoamericano Estilos de Aprendizaje: Integrando Saberes pra una mejor educación. Concepción: Universidad de Concepición, 2018. p. 130-149. Disponível em: http://ciea.udec.cl/Anales_del_CIEA.pdf. Acesso em: 28 mar. 2023.
ABREU, Andrea Vicente Toledo. O Cinema ensina à Escola, a Escola ensina ao Cinema e todos aprendemos juntos. SAPIENS - Revista de divulgação científica, v. 3, n. 2, p. 8-25, 2022. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/sps/article/view/6259. Acesso em: 28 mar. 2023.
ABREU, Andrea Vicente Toledo et al. Encontro de escritores de literatura infantil brasileira e leitores mineiros durante a pandemia de covid 19. Revista Conexão UEPG, v. 18, 2022. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=514173400006. Acesso em: 12 nov. 2023.
BERGALA, Alain. A Hipótese-Cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Booklink; CINEAD-LISE-FE/UFRJ, 2008.
BOURDIEU, Pierre. A Miséria do Mundo. Petrópolis: Vozes, 2007.
BULLARA, Bete; MONTEIRO, Marialva. Cinema: uma Janela Mágica. Rio de Janeiro: Memórias Futuras, 1991.
DUARTE, Rosalia. Cinema & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
DUARTE, Rosalia; CAZELLI, Sibele; MIGLIORA, Rita; COIMBRA, Carlos. Computer skills and digital media uses among young students in Rio de Janeiro. Archivos Analíticos de Políticas Educativas / Education Policy Analysis Archives, v. 21, p. 1/53-29, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/290556640_Computer_skills_and_digital_media_uses_among_young_students_in_Rio_de_Janeiro. Acesso em: 12 nov. 2023.
DUARTE, Rosalia; MIGLIORA, Rita; CARVALHO, Maria Cristina. Narrativas e desenvolvimento de habilidades de uso de mídias digitais. In: ELEA, I. (org.). Agentes e Vozes: um panorama da mídia-educação no Brasil, Portugal e Espanha. Gotëborg: NORDICOM/University of Gothenburg, v. 1, p. 29-38, 2014. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8239768. Acesso em: 12 nov. 2023.
EICHENBAUM, Adam; BAVELIER, Daphne; GREEN, C. Shawn. Video Games: Play That Can do Serious Good. American Journal of Play, v. 7, 2014. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1043955. Acesso em: 22 nov. 2022.
ELIA, Marcos da Fonseca. A História da Informática na Educação no Brasil: uma narrativa em construção. In: SANTOS, Edméa et al. (orgs.). Informática na Educação: sociedade e políticas. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. Disponível em: https://ieducacao.ceie-br.org/historiainformaticaeducacao. Acesso em: 29 mar. 2023.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Mídia, Máquinas de Imagens e Práticas Pedagógicas. Revista Brasileira de Educação, v. 35, p. 290-299, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/C35fNMQLPQrLKdSrwN54pxt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 fev. 2023.
FREITAS, Maria Teresa de Assunção (org.). Escola, Tecnologias Digitais e Cinema. Juiz de Fora: UFJF, 2011.
FRESQUET, Adriana Mabel. Fazer Cinema na Escola: pesquisa sobre as experiências de Alain Bergala e Núria Aidelman Feldman. In: Reunião Nacional da Anped. Anais eletrônicos... Caxambu-MG: Anped, 2008. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt16-4996-int.pdf. Acesso em: 03 jan. 2022.
FRESQUET, Adriana Mabel. Cinema e Educação: reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
GARCEZ, Andrea; DUARTE, Rosalia; EISENBERG, Zena. Produção e análise de videogravações em pesquisas qualitativas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n.2, p. 249-262, mai./ago. 2011. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022011000200003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 29 mar. 2023.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. IBGE Cidades – Cataguases, 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/cataguases/panorama. Acesso em: 12 fev. 2023.
GUSMÃO, Milene de Cássia Silveira. Nas Telas do Projeto Janela Indiscreta. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, p. 70-75, 10 nov. 2008.
GUSMÃO, Milene de Cássia Silveira. Dos Cineclubes ao Janela Indiscreta: memória e cinema em Vitória da Conquista. Memória Conquistense. Edições Uesb, v. 06, p. 183-206, 2002.
INSTITUTO FRANCISCA DE SOUZA PEIXOTO. Coordenação de Marcelo Inácio Peixoto. Apresenta notícias sobre ações e projetos desenvolvidos pela instituição e sua mantenedora. S.d. Disponível em: https://www.chica.org.br/. Acesso em: 28 mar. 2023.
KAUFMANN, Jean-Claude. A entrevista: um guia para a pesquisa de campo. Petrópolis: Vozes, 2013.
LACASA, Pilar. Los videojuegos: aprender en mundos reales y virtuales. Madri: Ediciones Morata, 2011.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Comunicação na Educação. São Paulo: Contexto, 2021.
MIGLIORIN, Cezar. Inevitavelmente cinema: educação, política e mafuá. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2015.
MINAYO, Maria Cecilia de Souza; SANCHES, Odécio. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Caderno Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, Set. 1993. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X1993000300002&lng=en&nrm=iso. Acesso em:19 fev. 2022.
MONTEIRO, Marialva. CINEDUC: história e memória. Rio de Janeiro: Multifoco, 2023.
MONTANARO, Paulo Roberto. Educação Transmídia: contribuições acerca da cultura da convergência em processos educacionais. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/11725. Acesso em: 27 mar. 2023.
MOURA, Adriana Ferro; LIMA, Maria Glória. A reinvenção da Roda de Conversa: um instrumento metodológico possível. Temas em Educação, João Pessoa, v.23, n.1, p. 98-106, jan.-jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/18338. Acesso em: 5 out. 2022.
PENA, Graziele Borges de Oliveira; GONÇALVES, Luciene Pereira da Silva; OLIVEIRA, Kaique de. Análise do Papel da Escola em Tempos de Pandemia da Covid-19: sob a Ótica do Ciclo de Políticas de Ball. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 20, n. 4, p. 1653-1681, out./dez. 2022. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/54879. Acesso em: 30 mar. 2023.
POLO AUDIOVISUAL ZONA DA MATA DE MINAS GERAIS. Coordenação de César Piva. Desenvolvido pela Agência Polo Audiovisual da Zona da Mata Minas Gerais. Apresenta articulação, planejamento, realização, registro e difusão das produções que acontecem no âmbito do Polo Audiovisual. Disponível em: http://www.poloaudiovisual.org.br/. Acesso em: 28 mar. 2023.
PROGRAMA DE ALFABETIZAÇÃO AUDIOVISUAL. Realizado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e pelas Secretarias de Cultura e de Educação do Município de Porto Alegre. Coordenação Maria Carmen Silveira Barbosa e Maria Angélica dos Santos. Promove diferentes ações que aproximam o audiovisual da escola pública e refletem sobre a intersecção entre cinema e educação. Disponível em: https://alfabetizacaoaudiovisual.poa.br/. Acesso em: 12 nov. 2023.
REDE KINO. Coordenação de Clarisse Alvarenga, Debora Nakache, Fernanda Omelczuk, Gustavo Jardim, Isaac Pipano e Wenceslao Oliveira. Iniciativa que congrega pessoas e instituições para compartilhar experiências e somar esforços no intuito de viabilizar ações conjuntas relacionadas ao cinema e à educação. Disponível em: http://www.redekino.com.br/. Acesso em: 12 nov. 2023.
SFORNI, Marta Sueli de Faria. Interação entre Didática e Teoria Histórico-Cultural. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 375-397, abr./jun. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/Fx3RsNJtkq8QVxzXWCvYg6p/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 nov. 2022.
TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro et al. (orgs.). Telas da docência: professores, professoras e cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; LOPES, José de Sousa Miguel. A escola vai ao cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
UNSWORTH, Nash; REDICK, Thomas S., MCMILLAN, Brittany. D.; HAMBRICK, David Z.; KANE, Michael J.; ENGLE, Randall W. Playing Video Games Related to Cognitive Abilities? Psychological Science Online First, 2015. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797615570367. Acesso em: 22 nov. 2022.
WEBER, Max. Metodologia das Ciências Sociais: Parte 1. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.