Initial teacher education for the pedagogical use of digital technologies

research with students in natural sciences

Authors

  • Irene Raquel Santana Rodrigues Universidade Federal de Itajubá
  • Alessandra Rodrigues Universidade Federal de Itajubá

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e64601

Keywords:

initial teacher education, educational technologies, science education, curriculum

Abstract

This research analyzes curricular experiences of undergraduate students in Natural Sciences in relation to their training to integrate Information and Communication Technologies (ICT) into the school curriculum. This is qualitative research whose data comes from documentary analysis; application of a questionnaire and conducting semi-structured interviews. The results, based on curricular studies and the integration of ICT in education, show that discussions about the pedagogical use of these technologies during graduation are scarce and non-linear. Undergraduate students' understandings of this topic are more related to personal curricular paths or experiences in non-didactic-pedagogical curricular subjects. The students also show a utilitarian view of ICT in education – which, in part, may result from the practices of the trainers and weaknesses in the Pedagogical Projects of the courses.

Author Biographies

Irene Raquel Santana Rodrigues, Universidade Federal de Itajubá

Mestrado em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Itajubá MG - UNIFEI. Graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário de Itajubá- FEPI. Especialização em Educação Especial; Especialização em Gestão do Trabalho Pedagógico (Supervisão, Orientação, Inspeção e Administração).  

Alessandra Rodrigues, Universidade Federal de Itajubá

Doutora em Educação:  Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Mestre em Educação e Graduada em Letras. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal de Itajubá, na linha de Educação e tecnologias.

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Published

2024-12-13

Issue

Section

Artigos