Challenges and possibilities in the municipal education network of Diadema in the 2021-2024 administration based on the curricular practice of Curricular Justice

Authors

  • Juliana Fonseca de Oliveira Neri Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
  • Branca Jurema Ponce Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
  • Ana Lúcia Sanches Secretaria Municipal de Educação de Diadema

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e69412

Keywords:

Curricular Justice, Participatory Pedagogical Political Project, Integral Education, public policies, legitimation

Abstract

The study of Diadema's experience (2021-2024) based on the Curricular Justice proposal reveals itself as a counterpoint to neoliberal advances because it is guided by social participation and the promotion of human dignity. This article analyzes the challenges and possibilities of this concept and its practical consequences in public policies and pedagogical practices in the municipal network of Diadema, legitimizing the experience of the history of the municipality and the country. The concepts of legitimation, Critical Education Theory, Curricular Justice, pluralistic social justice and the policy cycle are utilized as theoretical references. The qualitative methodology adopts content analysis of public documents. Diadema stands out as a reference for legitimation and the search for Curricular Justice, despite the challenges faced.

Author Biographies

Juliana Fonseca de Oliveira Neri, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Pós-doutoranda em Educação na UFRGS. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação: Currículo da PUC-SP e do Mestrado Profissional Práticas Docentes no Ensino Fundamental da Unimes.

Branca Jurema Ponce, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Formação em Filosofia e Pedagogia. Pós-Doutorado na Universidade da Coruña (2022). Professora Titular da PUC-SP. Vários cargos de gestão acadêmica, incluindo o de Vice-Reitora (2000-2004). Líder do Grupo de Educação e Pesquisa em Justiça Curricular (GEPEJUC).

Ana Lúcia Sanches, Secretaria Municipal de Educação de Diadema

Doutora em Educação e Currículo PUC-SP. Secretária de Educação de Diadema e Coordenadora do GT de Educação do Consórcio Intermunicipal Grande ABC.

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Published

2024-12-23

Issue

Section

Artigos