Teachers working in indigenous schools, pedagogical practices, and the ethnomathematics field: some possible reflections

some possible reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i2p189-217

Keywords:

Indigenous education, Ethnomathematics, Teacher education

Abstract

The article aims to problematise what a group of elementary school teachers who work in indigenous villages in the municipality of Ourilândia do Norte - PA says about their mathematics teaching practice. Of a qualitative nature, it has as a theoretical and methodological reference the field of ethnomathematics, concerned with the problematisation of social, political, cultural, and educational aspects also in the teaching of mathematics. The data were produced from recorded discussions and later transcribed, with that group of indigenous education. Data analysis was carried out by means of discursive textual analysis in the perspective of Moraes and Galiazzi (2007), and allowed the emergence, among others, of the idea that, although with scarce public policies for the training of teachers, the respondents seek to implement pedagogical practices based on the cultures of their students. It was also possible to infer that there is an urgent need for core research in the formation of a group of continuous studies, with the effective participation of teachers who teach classes in indigenous communities, with the premise of making, analysing, and developing tasks for indigenous students.

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Author Biographies

Denise Cristina Ribeiro da Silva, Universidade do Vale do Taquari

Formada em Licenciatura Plena em Matemática com mestrado em Ciências Exatas atua como professora na educação indígena no município de Ourilândia do Norte - PA.

Ieda Maria Giongo, Universidade do Vale do Taquari

Graduada em Matemática - Licenciatura Plena pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Especialização em Ensino de Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul PUCRS), Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Atualmente é professora titular da Universidade do Vale do Taquari - Univates de Lajeado, RS, vinculada ao Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Coordena o Grupo de Pesquisa Práticas, Ensino e Currículos (CNPq/Univates). Também atua, como docente permanente, no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas e Programa de Pós-graduação em Ensino da Instituição, coordenando este último. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase nos seguintes temas: Ensino de Matemática na Escola Básica e Nível Superior e Etnomatemática. É Pesquisadora CNPq, Nìvel 2.

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Published

2021-09-01

How to Cite

RIBEIRO DA SILVA, D. C.; GIONGO, I. M. Teachers working in indigenous schools, pedagogical practices, and the ethnomathematics field: some possible reflections: some possible reflections. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 23, n. 2, p. 189–217, 2021. DOI: 10.23925/1983-3156.2021v23i2p189-217. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/52282. Acesso em: 17 jul. 2024.