Teachers working in indigenous schools, pedagogical practices, and the ethnomathematics field: some possible reflections
some possible reflections
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i2p189-217Keywords:
Indigenous education, Ethnomathematics, Teacher educationAbstract
The article aims to problematise what a group of elementary school teachers who work in indigenous villages in the municipality of Ourilândia do Norte - PA says about their mathematics teaching practice. Of a qualitative nature, it has as a theoretical and methodological reference the field of ethnomathematics, concerned with the problematisation of social, political, cultural, and educational aspects also in the teaching of mathematics. The data were produced from recorded discussions and later transcribed, with that group of indigenous education. Data analysis was carried out by means of discursive textual analysis in the perspective of Moraes and Galiazzi (2007), and allowed the emergence, among others, of the idea that, although with scarce public policies for the training of teachers, the respondents seek to implement pedagogical practices based on the cultures of their students. It was also possible to infer that there is an urgent need for core research in the formation of a group of continuous studies, with the effective participation of teachers who teach classes in indigenous communities, with the premise of making, analysing, and developing tasks for indigenous students.
Metrics
References
Álvarez, H. B. (2008). La integración de la etnomatemática en la etnoeducación. En Encuentro Colombiano de Matemática Educativa. http://funes.uniandes.edu.co/874/1/11Conferencias.pdf.
Álvarez, H. B. & Oliveras, M. L. (2016). Etnomatemática: uma ferramenta política para a América latina. Ripem, 6(1), 112-126. https://doi.org/10.37001/ripem.v11i2.2562
Alves, E. R. (2010). Etnomatemática: multiculturalismo em sala de aula: a atividade profissional como prática educativa. São Paulo: Porto de Ideias.
Bernardi, L. T. M. S. & Caldeira, A. D. (2011). Educação escolar indígena, matemática e cultura: a abordagem etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 4(1), p. 21-39. DOI: 10.22267/relatem.20134.73
Bernardi, L. T. M. S. & Cecco, B. L. (2019). A dimensão sociopolítica da matemática: em foco os processos formativos do professor indígena. Revista Educação Matemática Pesquisa, 21(2), p. 202-2015. http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2018v21i2p202-215
Bicho, J. S. & Mattos, J. R. L. (2019). Etnomatemática e decolonialidade: reflexões sobre a prática pedagógica na educação escolar indígena. Anais do XIII Encontro Nacional de Educação Matemática.
Cimadon, E. & Giongo, I. M. (2019). Geometria e educação infantil: um estudo de inspiração etnomatemática. Revista de Educação em Ciências e Matemáticas. 15(33), p. 56-74.
Condé, M. L. L. (2004). As teias da razão: Wittgenstein e a crise da racionalidade moderna. Belo Horizonte: Argvmentvm Editora.
D’Ambrósio, U. (2001). Transdisciplinaridade. 2. ed. São Paulo: Palas Arthenas.
D’Ambrósio, U. (2012). Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica.
Ferreira, Eduardo S. Os índios Waimiri – Atroari e a Etnomatemática (2004) Etnomatemática, currículo e formação de professores. In: Knijnik, G.; Wanderer, F. & Oliveira, C. J. Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2004, p. 70-88.
Gerdes, P. (2010). Geometria dos trançados de Bora Bora na Amazônia Peruana. Editora Livraria da Física.
Grando, B. & Passos, L. (2010). O Eu e o Outro na escola: contribuições para incluir a história e a cultura dos povos indígenas na escola. Cuiabá: UFMT.
Knijnik, G. (2006). Itinerários da etnomatemática: questões e desafios sobre o cultural, o social e o político na educação matemática. In: Knijnik, G; Wanderer, F. & Oliveira, C. J. Educação matemática, culturas e conhecimento na luta pela terra. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2004, p. 19-38.
Knijnik, G.; Wanderer, F.; Giongo, I M. & Duarte, C. G. (2012). Etnomatemática em movimento. Autêntica Editora.
Knijnik, G. (2017). A ordem do discurso da matemática escolar e jogos de linguagem de outras formas de vida. Perspectivas da Educação Matemática, 10(22).
Mendes, I. A. & Lucena, I. C. R. (2012). Educação matemática e cultura amazônica: fragmentos possíveis. Belém: Açaí.
Monteiro, A. M. (2013) Formação de professores: entre demandas e projetos. Revista História Hoje, 2(3), p. 19-42.
Monteiro, A. & MENDES, J. R. (2019). Saberes em práticas culturais: condutas e contracondutas no campo da Matemática e da Educação Matemática. Horizontes, 37, p. 1-14.
Monteiro, H. (2011). Magistério indígena: contribuições da etnomatemática para a formação dos professores indígenas do estado do Tocantins. 2011. Tese de Doutorado (Tesis de maestría no publicada) - Universidade Federal do Pará, Belém,
Peña-Rincón, P.& Blanco-Álvarez, H. (2015). Reflexiones sobre cultura, currículo y etnomatemáticas. Educación, pueblos indígenas e interculturalidad en América Latina, p. 213-246.
Moraes, R. & Galiazzi, M. C. (2006). Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Revista Ciência & Educação, 12(1), p. 117-128.
Moraes, R. & Galiazzi, M. C. (2007). Análise textual discursiva. [s.l.], 2007. v. 2.
Pereira, A. L. & Mondini, F. (2016). O programa etnomatemática e as possibilidades de inovação no contexto escolar. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática.
Wanderer, F. (2014). Educação matemática, jogos de linguagem e regulação. São Paulo: Editora Livraria da Física.
Wanderer, F. & Schefer, M. C. (2016). Metodologias de Pesquisa na Área da Educação (Matemática). In: WANDERER, Fernanda; KNIJNIK, Gelsa (org.) Educação Matemática e Sociedade. São Paulo: Livraria da Física.
Ribeiro, J. P. M.; Domite, M. C. S. & Ferreira, R. (2004). Etnomatemática: papel, valor e significado. São Paulo: Zouk.
Zanon, R.; Giongo, I. M. & Munhoz, A. V. (2016). Educação matemática, formas de vidas e alunos investigadores: um estudo na perspectiva da Etnomatemática. Educação Matemática em Revista – RS, 17(1), p. 18-27.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação Matemática Pesquisa : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).