Approaches to mathematical modelling and mathematical literacy based on a bibliographic review
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i2p218-244Keywords:
Mathematical modelling, Mathematical literacy, Competency, Systematic literature reviewAbstract
This article aims to identify possible approaches to mathematical modelling and mathematical literacy based on a systematic literature review, which was done through national and international search bases. Guided by the question “How does mathematical literacy appear in research involving Mathematical Modelling?”, the mapping that we carried out pointed to 20 publications that answer our question. The research has a qualitative nature, and for the treatment and analysis of the data we used the textual discursive analysis, which enabled the emergence of three categories that match the guiding question: i) Mathematical skills and literacy skills are developed and/or required through mathematical modelling activities; ii) mathematical literacy has mathematical modelling as one of its competencies; iii) mathematical literacy skills and mathematical skills are analysed/evaluated through tests using mathematical modelling. Based on these categories, the presence of mathematical modelling in mathematical literacy has been identified, which indicates that the development of modelling activities promotes the skills of mathematical literacy.
Metrics
References
Ahtee, M., Lavonen, J., & Pehkonen, E. (2008). Reasons behind the Finnish success in Science and Mathematics in PISA tests. Problems of Education in the 21st Century, 6, 18.
Almeida, L. M. W. de, & Silva, H. C. da. (2015). A matematização em atividades de modelagem matemática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 8(3), 207-227.
Altun, M., & Bozkurt, I. (2017). A New Classification Proposal for Mathematical Literacy Problems. Education & Science/Egitim ve Bilim, 42(190)
Anjos, J. S. V., & Paiva, K. S. (2020). Uma experiência com modelagem matemática, letramento científico e BNCC (pp. 126-141). In Souza, E. S. R. et al. Modelagem matemática na educação amazônica. Rfb Editora.
Ares, J. B., Blanco, M. F., & Portugal, M. S. (2016). Competencia matemática de los alunos en el contexto de una modelización: aceite y agua. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 19(2), 135-164.
Blum, W. (1996). AnwendungsbezügeimMathematikunterricht – Trends und Perspektiven. SchriftenreiheDidaktik der Mathematik, 23, 15-38.
Bulkova, K; Medova, J; Ceretkova, S. (2018). Students’ competencies in mathematical proofs. In Edulearn 18. 10th International Conference on Education and New Learning Technology (Palma, 2nd-4th of July, 2018): conference proceedings (pp. 5650-5657). IATED Academy.
Coutinho, C. P. (2015) Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas. Leya.
Fernandes, F. L. P. (2019). Práticas de letramento de professores de matemática em formação na licenciatura em educação do campo. (Tese de Doutorado).
Fick, C. R. (2015). Modelagem nas ciências e matemática: das ideias às expressões dos estudantes de ensino fundamental. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUCRS, Porto Alegre.
Gabriel, F., Signolet, J., & Westwell, M. (2018). A machine learning approach to investigating the effects of mathematics dispositions on mathematical literacy, International Journal of Research & Method in Education, 41(3), 306-327.
Hankeln, C., Adamek, C., & Greefrath, G. (2019). Assessing Sub-competencies of Mathematical Modelling – Development of a New Test Instrument. In Lines of inquiry in mathematical modelling research in education (p. 143-160). Springer, Cham.
Kanthawat, C., Supap, W., & Klin-Eam, C. (2019). The development of grade 11 students’ mathematical literacy on sequences and series using mathematical modelling. In Journal of Physics: Conf. Series, 1-6.
Lorin, A. P. Z. (2015). Competências dos alunos em atividades de Modelagem matemática. (Dissertação de Mestrado). Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
Maass, K. et al. (2019). The role of mathematics in interdisciplinary STEM education. ZDM, 1-16.
Mendes, L. O. R., & Pereira, A. L. (2020). Revisão sistemática na área de Ensino e Educação Matemática: análise do processo e proposição de etapas Systematic review in the area of Mathematical Education and Teaching: analysis of the process and proposal of steps. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, 22(3), 196-
-228.
Meyer, J. F. C. A., Caldeira, A. D., & Malheiros, A. P. S. (2017). Modelagem em Educação Matemática (3a ed., ). Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Moraes, R, & Galiazzi, M. C. (2016). Análise Textual Discursiva (3a ed., 264 p.). Ijuí: Editora Unijuí..
Neumann, I. et al. (2013). Modeling and assessing mathematical competence over the lifespan. Journal for educational research online, 5(2), 80-109.
Niss, M. (1999). Kompetencer og uddannelsesbeskrivelse. Uddannelse, 9, 21-29.
Niss, M. (2003). Mathematical competencies and the learning of mathematics: The Danish KOM project (pp. 115-124). In 3rd Mediterranean conference on mathematical education.
Niss, M. (2014). Mathematical competencies and PISA (pp. 35-55). In Assessing mathematical literacy. Springer, Cham.
North, M. (2017). In Pursuit of an Orientation for Life-preparation: A Case Study of the Subject Mathematical Literacy in South Africa, African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education.
OCDE. (1999). Organisation for Economic Cooperation and Development. Measuring student knowledge and skills: a new framework for assessment. Paris: OECD.
OCDE. (2016). Brasil no PISA 2015: análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros/ OCDE – Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. São Paulo: Fundação Santillana.
PRISMA. (2015). Transparent reporting of systematic reviews and meta-analyses. http://www.prisma-statement.org/.
Rizki, L. M., & Priatna, N. (2019). Mathematical literacy as the 21st century skill. In Journal of Physics: Conference Series. IOP Publishing.
Sampaio, R. F., & Mancini, M. C. (2007) Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Rev. bras. fisioter., 11(1), 83-89.
Santos, J. dos, Neves, F. P. de L., & Madruga, Z. E. de F. (2020). Modelagem matemática e o funcionamento do velocímetro. Revista Intersaberes, 15(34).
Santos, A. L. M. dos. (2017). Modelação matemática como método de ensino para o ENEM. (Dissertação Mestrado Profissional). Universidade Federal do Tocantins – Câmpus Universitário de Arraias.
Scheller, M. (2017). Modelagem & Linguagem Científica no Ensino Médio. (Tese de Doutorado). Educação em Ciências e Matemática. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUCRS, Porto Alegre.
Selong, L. M. (2013). Modelação matemática e alfabetização científica da educação básica. (Dissertação de Mestrado). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.
Sodré, G. J. M., & Guerra, R. B. (2018). O ciclo investigativo de modelagem matemática – The investigative cycle in mathematical modeling. Educação Matemática Pesquisa, 20(3).
Sostisso, A. F. (2014). Modelação matemática: competência científica de uma licenciatura em matemática. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUCRS, Porto Alegre
Souza, E. S. R. (2018). Modelagem matemática gerando ambiente de alfabetização científica: discussões no ensino de física. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Mato Grosso/Universidade Federal do Pará, Belém.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação Matemática Pesquisa : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).