School Inclusion Process of a Blind Student in Mathematics Classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p388-417

Keywords:

School inclusion, Visually impaired, Mathematics teaching

Abstract

The study aims to understand the process of inclusion of a student with visual impairment in mathematics classes in a public basic education institution in Paraná. The methodological approach adopted is exploratory research, with qualitative content analysis, from Bardin (2011). The referrals for the analyses were supported by Vigotski's historical-cultural theory and Galperin’s step assimilation theory. Data recording was collected through systematic observations in the class in which the student was enrolled, along with semi-structured interviews with the establishment principal, the mathematics teacher, and the participating student. The results were systematized into two categories: a) methodological processes and didactic resources used in mathematics teaching for students with visual impairment; b) process of inclusion in the school environment. It was found that the school institution investigated seeks to offer an inclusive education, however, many challenges and barriers are present in the implementation of the inclusion of the student, such as the overcrowding of the class, the lack of teacher training for inclusive education, the lack of adapted materials, the absence of tactile floor in school, and other forms of structural accessibility.

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Author Biographies

Fabio Borges, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professor de Matemática da Educação Básica. Mestre em Ensino de Ciência e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Especialista em Ensino de Matemática para o Ensino Médio pela Universidade Estadual do Centro-Oeste. Participante do grupo de pesquisa o Ensino e a Inclusão da Pessoa com deficiência.

Lucia Virginia Mamcasz-Viginheski, Universidade Estadual de Ponta Grossa, UniGuairacá, Associação de Pais e Amigos dos Deficientes Visuais de Guarapuava

Licenciada em Matemática. Doutora em Ensino de Ciência e Tecnologia. Docente do Programa de Pós-Graduação em Promoção da Saúde, UniGuairacá; Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Docente da Associação de Pais e Amigos dos Deficientes Visuais de Guarapuava, Paraná.

Sani De Carvalho Rutz da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Licenciada em Matemática. Doutora em Ciência dos Materiais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia, mestrado e doutorado, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Elsa Midori Shimazaki, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de São Paulo. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá – UEM

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Published

2022-04-22

How to Cite

BORGES, F.; MAMCASZ-VIGINHESKI, L. V.; SILVA, S. D. C. R. da; SHIMAZAKI, E. M. . School Inclusion Process of a Blind Student in Mathematics Classes. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 388–417, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i1p388-417. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/54260. Acesso em: 20 dec. 2024.