A study on the additive conceptual field and the problem situations of the extension class elaborated by undergraduate students in Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p70-97

Keywords:

Additive Field, Mathematics Education, Teacher Training

Abstract

Mathematics plays an important role in society as it fosters professional training based on the development of abstract thinking, in addition to mobilizing knowledge required at work and in social relationships. However, the teaching of Mathematics has led students and teachers to face difficulties caused by the need to rethink educators’ training to teach this discipline. In view of this, there are increasing efforts for innovations in the teaching of mathematical content in which the Theory of Conceptual Fields is perceived, which has been supporting pedagogical practices aimed at teaching mathematical content, such as the Additive Conceptual Field. This conception incorporates addition and subtraction problems that can be classified according to the degree of difficulty they present. Thus, the main objective of this article is to discuss the problem-situations of the additive field involved in the class of extensions elaborated by a group of undergraduate students in Pedagogy. It is an excerpt from the investigation carried out within a master's degree research in education. In this way, the study is situated in the qualitative approach, based on the Action-Research methodology. The results show that the students of the Pedagogy course have some difficulties in developing problem situations that involve more sophisticated reasoning. With this, it is possible to conclude the need for theoretical foundation on the additive field in initial teacher education, since this is shown to be a potential conditioning factor in learning the mathematical concepts of addition and subtraction.

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Author Biographies

Adriana Nogueira de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - PPGE/UECE. Bolsista no Programa de Demanda Social da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES. Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Pesquisa "Conhecimentos da formação inicial do professor pedagogo que ensina matemática a partir da subtração de números naturais". Orientação: Prof.ª Dra. Ana Carolina Costa Pereira. Integrante do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM).

Ana Carolina Costa Pereira, Universidade Estadual do Ceará

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (2001), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010). Atualmente é coordenadora de curso de matemática da Universidade Aberta do Brasil, Coordenadora do Laboratório de Matemática e Ensino da UECE, professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará, líder do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática e Diretora da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional do Ceará. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: geometria, livros didáticos, história da matemática, educação matemática e história da educação matemática.

Maria Auricélia Gadelha Reges, Universidade Estadual do Ceará

Doutorado em Educação (2020) e Mestrado em Educação (2006) com Área de concentração em Formação de Professores, ambos pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Especialização em Gestão Escolar (1999) e Licenciatura em Pedagogia (1986), pela Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos - FAFIDAM/UECE. Docente do curso de licenciatura em Pedagogia - FAFIDAM/UECE. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente com os seguintes temas: Formação de Professores, Processos de Ensino e de Aprendizagem da Matemática para os anos iniciais do Ensino Fundamental, Didática, Prática de Ensino e Estágio Supervisionado. Influência francesa da Didática da Matemática, especialmente através da Teoria dos Campos Conceituais (Gerárd Vergnaud) e Teoria das Situações Didáticas (Guy Brousseau). Membro do Grupo de Pesquisa Matemática e Ensino (MAES/CED/UECE) através da linha de pesquisa Ensino e Aprendizagem em Matemática.

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Published

2022-04-22