Analysis of effective practices of students in spatial geometry mediated by previous descriptions of techniques for the representation of geometric solids in a paper/pencil environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p523-555

Keywords:

Geometric Solids, Spatial geometry, Praxeology

Abstract

In this article we aim to analyze the effective practices of students in the 2nd grade of high school when they perform tasks on the representation of geometric solids in the paper/pencil environment, based on the manipulation of Concrete Object Construction Project (PCOC) models, obtained by rapid prototyping on the 3D printer. For that, we appropriated the Institutional Analysis and Didactic Sequence as a research methodology. We immerse our studies in the theoretical framework constituted by the Anthropology Theory of Didactics, with emphasis on its praxeological approach, to provide us with elements of analysis of the techno-theoretical techniques and speeches in Spatial Geometry, mobilized by the students in their effective practices. The results reveal that students can represent the solids considered in the paper/pencil environment but do not indicate or describe the techniques they use in the referred representations during their effective practices. Therefore, this is a problem of the reference institution, particularly the 2nd grade of high school, which does not provide training to students involving the indications and descriptions, as we proceeded in developing our a priori analysis around the PCOCs that we worked on with these students.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Afonso Henriques, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Departamento de Ciências Exatas e tecnológicas - DCET Coordenador do curso de Especialização em Ensino de Ciências e Matemática (EECM) Líder do Grupo de Pesquisa em Ensino e Aprendizagem da Matemática em Ambiente Computacional (GPEMAC)

References

Almouloud, S. (2007). Fundamentos da Didática da Matemática. Editora da Universidade Federal de Paraná.

Almouloud, S. A. (2013a). Organizações praxeológicas sobre função exponencial: uma abordagem do livro didático. VII CIBEM. Montevideo, Uruguay.

Almouloud, S. A. (2016). Modelo de ensino/aprendizagem baseado em situações-problema: aspectos teóricos e metodológicos. Revista Eletrônica de Educação Matemática (REVEMAT), V.1, n.2.

Artigue, M. (1988). Ingénierie Didactique. Recherches em Didactique des Mathématiques, v.9, n. 3, pp. 281 – 308.

Brasil. (2006). Orientações Curriculares para o Ensino Médio (volume 2): Ciências da natureza, Matemática e suas tecnologias. Secretaria de Educação Básica (Departamento de políticas de Ensino Médio) – Brasília: MEC, SEB.

Brousseau, G. (1997b) La théorie des situations didactiques: le cours de Montréal. http://www.math.unipa.it/~grim/brousseau_montreal_03.pdf.

Chaachoua, A. (2018). T4TEL Un cadre de reference Didactique pour La Conception des EIAH - Actes du séminaire de didactique des mathématiques de l'ARDM.

Chaachoua, A., Bessot, A. (2019). La notion de variable dans le modèle praxéologique. Educação Matemática Pesquisa, Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.21, n.4, pp. 234-247.

Chevallard, Y. (1992). Concepts fondamentaux de la didactique : perspectives apportées par une approche anthropologique. Recherches en Didactique des Mathématiques, v. 12, n. 1, p. 73-112.

Chevallard, Y. (1999). El análisis de las prácticas docentes en la teoría antropológica delo didáctico. Recherches en Didactique des Mathématiques, Vol 19, nº 2, pp.221-266.

Chevallard, Y. (2009). La TAD face au professeur de mathématiques, UMR ADEF, Toulouse, le 29 avril.

Duval R. (1993). Registres de représentation sémiotique et fonctionnement cognitif de la pensée. Annales de didactique et de sciences cognitives. IREM de Strasbourg, v. 5, p. 35-65.

Henriques, A. (2021). Introdução ao Maple enquanto sistema de computação algébrica & gestão de códigos para impressora 3D. Editus.

Henriques, A. (2019). Saberes Universitários e as suas relações na Educação Básica - Uma análise institucional em torno do Cálculo Diferencial e Integral e das Geometrias. Via Litterarum. Ibicaraí, Bahia. Editora.

Henriques, A. (2016). Análise Institucional & Sequência Didática como Metodologia de Pesquisa, Anais do I Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática (LADIMA) 01-06 de novembro, Bonito, MS. http://grupoddmat.pro.br/wp-content/uploads/2020/05/HENRIQUES.pdf.

Nascimento, J. B. S. (2013). O Estudo de Geometria Espacial por meio da Construção de Sólidos com materiais Alternativos, 125 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas) – Centro Universitário Univates.

Pavanello, R. M. (1993). O abandono do ensinno da geometria no Brasil: causas e consequências. Revista ZEtetiké. v. 1, n. 1.

Paraizo, R. F. (2012). Ensino de geometria espacial com utilização de vídeos e manipulação de materiais concretos - um estudo no ensino médio, 196 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Universidade Federal de Juiz de Fora.

Pohl, V. (1994). Visualizando o espaço tridimensional pela construção de poliedros. In: Lindquist, M. M.; Shulte, A. P. (org.). Aprendendo e ensinando geometria. Tradução: Domingues, H. H. São Paulo: Atual.

Ramos, S. M. (2018) Aplicação de Modelos de PCOC na Aprendizagem da Geometria Espacial no Ensino Médio. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Santa Cruz.

Vidaletti, V. B. B. (2009). Ensino e Aprendizagem da Geometria Espacial a partir da manipulação de Sólido, 109 f. Dissertação (Mestrado Profissionalizante no Ensino de Ciências Extas) – Centro Universitário Univates.

Published

2022-04-22

How to Cite

RAMOS, M. S.; HENRIQUES, A.; SILVA FARIAS, E. Analysis of effective practices of students in spatial geometry mediated by previous descriptions of techniques for the representation of geometric solids in a paper/pencil environment. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 523–555, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i1p523-555. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/55445. Acesso em: 16 jul. 2024.