Instrumental Orchestration of a Mathematical situation of applications of Double Integrals

Authors

  • Francisco Eteval Feitosa Universidade Federal de Amazonas
  • Roberta dos Santos Rodrigues Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i3p100-119

Keywords:

Instrumental Orchestration, Multivariable Calculus, Double Integral

Abstract

This paper aims to describe and analyze an instrumental orchestration which aimed to apply the double integral in determining the center of mass of a variable density blade and the electrical charge in a given region. The study, qualitative in nature, involved undergraduate mathematics and engineering students of a public university in Amazonas, and the data were collected by observation of classroom activities and recorded through video recording and an electronic form questionnaire. The theoretical framework is composed of Luc Trouche's Theory of Instrumental Orchestration and Guy Brousseau's Theory of Didactic Situations. The results show, among other things, that the stages of action, formulation, validation, and institutionalization when used in the instrumental orchestration performance mode are important elements of didactic situations and that, through them, the teaching and learning processes contribute to the construction of knowledge.

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Author Biographies

Francisco Eteval Feitosa, Universidade Federal de Amazonas

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (1999), mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (2002),Doutorado em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (2016) e Pós-Doutorado em Educação Matemática pela PUC-SP. Atualmente é professor adjunto no Departamento de Matemática da Universidade Federal do Amazonas, professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM-UFAM) e Coordenador do Núcleo Matemática do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid-UFAM). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: matemática, ensino, cálculo diferencial e integral, feiras de matemática e metodologias ativas.

Roberta dos Santos Rodrigues, Universidade Federal do Amazonas

Licencianda em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas e bolsista de iniciação científica da Fundação de Apoio à Pesquisa do Estado do Amazonas - FAPEAM.

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Published

2021-12-27

How to Cite

FEITOSA, F. E.; RODRIGUES, R. dos S. . . Instrumental Orchestration of a Mathematical situation of applications of Double Integrals. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 23, n. 3, p. 100–119, 2021. DOI: 10.23925/1983-3156.2021v23i3p100-119. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/55865. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

DOCUMENTAL APPROACH TO TEACHING