Analysis of Mathematical Knowledge for Teaching in a Lesson Study

a way to produce Professional Learning Tasks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p156-193

Keywords:

Teaching mathematics, Mathematical knowledge for teaching, Lesson study, Professional learning tasks, Elementary school

Abstract

This research has two objectives: (i) to analyze the mathematical knowledge for teaching mobilized by a teacher when she participates in a Lesson Study cycle; and (ii) present the process of constructing a Professional Learning Task (PLT), developed from authentic samples of practice obtained from data produced during a Lesson Study cycle. Based on the theoretical framework of Mathematical Knowledge for Teaching (MKT), the analyses were carried out from data produced in the context of continuing education for teachers who teach Mathematics in Elementary School. Thus, based on the MKT subdomains, the analyses consider data produced at each moment of a Lesson Study cycle: collective planning of a class, development of this class by a teacher, Maria, in her 5th grade class of Elementary School, and reflection of this class. After this analysis, we elaborated a PLT whose objective is to promote mathematical and didactic-pedagogical discussions to mobilize subdomains of the MKT for the teaching of rational numbers in the early years. The results indicate that the Lesson Study, an approach to teacher education closely related to practice, provides opportunities for the development/refinement of the MKT, as verified from the subdomains mobilized by teacher Maria. This research also suggests a way to produce a PLT, using authentic samples of practice from the three moments of the Lesson Study cycle, including the moment of reflection of the class made by teachers while working collaboratively.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

André Luis Trevisan , Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) - Londrina

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática (UEL - 2013). Mestre em Matemática Aplicada (Unicamp - 2008). Licenciado em Matemática (Unicamp - 2005) e Bacharel em Matemática Aplicada e Computacional (Unicamp - 2005). Realizou Estágio de Pós-Doutorado na UFABC (2018-2019). Atualmente é professor efetivo da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, e docente permanente dos Programas de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (câmpus Londrina/Cornélio Procópio) e do Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia (câmpus Ponta Grossa). Atuou como professor de Matemática nos anos iniciais e finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio e como formador do PNAIC. Participa de programas de formação continuada em parceria com redes municipais e estadual de ensino. Áreas de interesse: Educação Matemática na Educação Básica e Ensino Superior, Ensino de Cálculo Diferencial e Integral, Tarefas matemáticas, Raciocínio matemático, Aprendizagem profissional do professor

References

Ball, D. L. & Cohen, D. (1999). Developing practice, developing practitioners: toward a practice – based theory of professional education. In: G. Sykes, L. Darling–Hammond (Eds.). Theaching as the learning profession: handbook of poliey and practice (pp. 3-32). San Francisco: Jossey Bass.

Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content Knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, n.59, 389-407.

Bezerra, R. C. & Morelatti, M. R. M. (2020). Aprendizagens de Professores que Ensinam Matemática no contexto da Lesson Study. Hipátia, 5(1), 72-85.

Boavida, M. & Ponte, J. P. (2002). Investigação colaborativa: Potencialidades e problemas. In: GTI (Org), Refletir e investigar sobre a prática profissional (pp. 43-55). Lisboa: APM.

Bogdan, R. & Biklen, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação – Uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Porto/PT: Porto Editora LDA.

Campos, T. M. M., Magina, S. & Nunes, T. (2006). O professor polivalente e a fração: conceitos e estratégias de ensino. Educação Matemática Pesquisa, 8(1), 125-136.

Canavarro, A. P. (2011). Ensino exploratório da Matemática: Práticas e desafios. Educação e Matemática, 115, 11-17.

Cochran-Smith, M. & Lytle, S. L. (1999). Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, London: Sage, 24, 249-305.

Curi, E. & Martins, P. B. (2018) Contribuições e desafios de um projeto de pesquisa que envolve grupos colaborativos e a metodologia Lesson Study. R. bras. Ens. Ci. Tecnol., 11 (2), 478-497.

Elias, H. R. (2017). Fundamentos teórico-metodológicos para o ensino do corpo dos números racionais na formação de professores de matemática. [Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina]. http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000213550

Fiorentini, D. & Crecci, V. (2013). Desenvolvimento Profissional Docente: Um Termo Guarda-Chuva ou um novo sentido à formação? Formação Docente, 5(8), 11-23.

Fiorentini, D. & Crecci, V. (2016). Interlocuções com Marilyn Cochran-Smith sobre aprendizagem e pesquisa do professor em comunidades investigativas. Revista Brasileira de Educação, 21(65), 505-524.

Kieren, T. E. (1976). On the mathematical, cognitive, and instructional foundations of rational numbers. In R. Lesh (Ed.) Number and measurement: papers from a research workshop (pp. 101-144). Columbus, Ohio: Eric/Smeac.

Kieren, T. E. (1980). The rational number construct – its elements and mechanisms. In: T. Kieren (Ed.) Recent Research on Number Learning (pp. 125-150). Columbus: Eric/Smeac.

Moreira, P. C. & David, M. M. M. S. (2010). A formação matemática do professor: Licenciatura e prática docente. Belo Horizonte: Autêntica.

Muniz, C. A., Batista, C. O. & Silva, E. B. (2008). Módulo IV: Matemática e Cultura: Decimais, Medidas e Sistema Monetário. Brasília: Universidade de Brasília.

Passos, C. L. B., et al. (2006). Desenvolvimento profissional do professor que ensina matemática: uma meta-análise de estudos brasileiros. Quadrante, 15(1-2), 193-219.

Pimenta, S. G. & Lima, M. S. L. (2005). Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, 3(3-4), 5-24.

Ponte, J. P. (2004). Pesquisar para compreender e transformar a própria prática. Educar em Revista, 24, 37-66.

Ponte, J. P., et al. (2014). Os estudos de aula como processo colaborativo e reflexivo de desenvolvimento profissional. In J. Sousa & I. Cevallos (Eds.), A formação, os saberes e os desafios do professor que ensina Matemática (pp. 61-82). Curitiba: Editora CRV.

Ponte, J. P., et al. (2016). O Estudo de Aula como Processo de Desenvolvimento Profissional de Professores de Matemática. Bolema, 30(56), 868 - 891.

Powell, A. B., Francisco, J. M. & Maher, C. A. (2004). Uma Abordagem à Análise de Dados de Vídeo para Investigar o Desenvolvimento das Idéias Matemáticas e do Raciocínio de Estudantes. Bolema, 17(21), 81-140.

Ribeiro, A. J.; Aguiar, M.; Trevisan, A. L. (2020). Oportunidades de aprendizagem vivenciadas por professores ao discutir coletivamente uma aula sobre padrões e regularidades. Quadrante, 29(1), 52-73.

Saraiva, M. & Ponte, J. P. (2003). O trabalho colaborativo e o desenvolvimento profissional do professor de Matemática. Quadrante, 12(2), 25-52.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Shulman, L.S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.

Smith, M. S. (2001) Practice-Basead Professional Development for Teachers of Mathematics. Reston, Virgínia: National Council of Teachers of Mathematics.

Published

2022-04-22

How to Cite

ELIAS, H. R.; RIBEIRO RODRIGUES, S. .; TREVISAN , A. L. . Analysis of Mathematical Knowledge for Teaching in a Lesson Study: a way to produce Professional Learning Tasks. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 156–193, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i1p156-193. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/55943. Acesso em: 20 dec. 2024.