Probity and Faculty Engineering in Mathematics: A Reflection in the light of the Articulation between Documentary Approach, ATD and Didactic Engineering
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i3p70-99Keywords:
Didactics, enterprise, Mathematics, Document, Gênese documental institucionalAbstract
This essay is the result of theoretical discussions, aiming to build a reflection around the notion of suitability and the relationships that are established underlying the development of the teaching work conceived as engineering, identifying possible links with the teaching of mathematics. The exploratory methodology adopted for the development of this work is based on the articulations established among the notions provided by the Documentary Approach to Didactics, Anthropological Theory of Didactics, and Didactic Engineering. The results point out that the notion of expanded suitability in the didactic sense underlying the process constitutes the epistemological foundation of an institutional documentary genesis; it allowed the presentation of theoretical notions in a propositional way, among them: educational enterprise and didactic engineering; it promoted the debate about the epistemology of the teaching praxis.
Metrics
References
Almouloud, S. A., de Queiroz, C., & Coutinho, S. (2008). Engenharia Didática: características e seus usos em trabalhos apresentados no GT-19/ANPEd. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 3(1), 62-77.
Artigue, M. (1988): “Ingénierie Didactique”. Recherches en Didactique des Mathématiques. Grenoble: La Pensée Sauvage-Éditions, v. 9.3, 281-308.
Botelho, J. A. & Assis, C. (2021). O Livro Didático na Perspectiva de Recurso do Professor de Matemática. In S.B.C. Igliori (org). Compreender o trabalho dos professores brasileiros do Ensino Básico: Uma abordagem pelos recursos (pp.127-147). Blucher Open Access.
Bueno, J. G. S. (2001). Função social da escola e organização do trabalho pedagógico. Educar em Revista, (17), 101-110.
Chevallard, Y. (1991). La Transposicion Didactica: Del saber sabio al saber enseñado. Argentina: La Pensée Sauvage.
Chevallard, Y. (1999). El análisis de las prácticas docentes en la teoría antropológica de lo didáctico. Recherches en didactique des mathématiques, 19(2), 221-266.
Chevallard, Y. (2019). On using the ATD: Some clarifications and comments. Educ.
Matem. Pesq., São Paulo, v. 21, n.4, pp. 001-017.
Díaz Arce, D. (2015). El uso de Turnitin con retroalimentación mejora la probidad académica de estudiantes de bachillerato. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 26(51), 197-216.
Ferreira, J. C. (2001). Elementos de Lógica Matemática e Teoria dos Conjuntos. Lisboa: Departamento de Matemática do Instituto Superior Técnico.
Medeiros Neto, E. M de., & Sorrilha, R. C. (2017). O Princípio da Boa-Fé no Ordenamento Jurídico Brasileiro: um breve estudo do novo código de processo civil. Revista Eletrônica de Direito Processual, 18(1).
Remédio, J. A. & Lopes, T.H.T. (2019). A probidade administrativa como direito fundamental difuso. Revista Paradgma, 28 (2), pp.154-176. https://revistas.unaerp.br/paradigma/article/view/1414.
Publicadireito. (S/D). http://www.publicadireito.com.br/artigos/?cod=b1c5d6d28abda1b5.
Rocha, K. de M. (2021). O Aporte do Conceito de Trajetória Documental para Análise do Desenvolvimento Profissional de Professores de Matemática: o estudo do caso de uma professora francesa. In S.B.C. Igliori (org). Compreender o trabalho dos professores brasileiros do Ensino Básico: Uma abordagem pelos recursos (pp.41-63). Blucher Open Access.
Rodrigues-Moura, S., & Sousa, A. (2018). Experimentação e controle de variáveis: proposições didáticas para uma atividade científica sobre flutuação dos corpos. Revista De Ensino De Ciências E Matemática, 8(5), 51-62.
Trouche, L. (2020) et al. A abordagem documental do didático. DAD-Multilingual. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02664943v2/document.
Díaz Arce, D. (2015). El uso de Turnitin con retroalimentación mejora la probidad académica de estudiantes de bachillerato. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 26(51), 197-216.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).