The use of the concept of documentational trajectory to analyze the relationship between resources and the mathematics teachers’ professional development
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i3p455-481Keywords:
Professional development of the mathematics teacher, Resources, Trajectories, ExperienceAbstract
In this article, we mobilize the concept of documentational trajectory, proposed in the framework of the Documentational Approach to Didactics, to analyze the mathematics teachers’ professional development. Therefore, we are guided by the methodological principles proposed in Reflective Investigation. In this framework, we analyze how mathematics teachers transform their knowledge and resources over time. We analyzed the case of a French elementary school teacher in a period of curriculum changes. Our analysis showed that throughout her trajectory, the teacher has changed the way she relates to textbooks, digital resources, and co-workers. The teacher went from a practice with content/exercise to a work with problems and playful situations.
Metrics
References
Fleck, L. (1934). Genesis and Development of a Scientific Fact. University of Chicago Press (Édition 2015).
Gueudet, G., & Trouche, L. (trad. K.M. Rocha) (2015). Do Trabalho documental dos professores: gênesis, coletivos, comunidade. O caso da matemática. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-americana, 6(3), 1-45. https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2243
Pastré, P. (2005). Genèse et identité. In P. Rabardel & P. Pastré (Éds.), Modèles du sujet pour la conception : dialectique activités développement (pp. 231 259). Toulouse : Octarès.
Pastré, P. (2011). La didactique professionnelle. Approche anthropologique du développement chez les adultes. Paris : Presses universitaires de France.
Perrenoud, P. (2001). Développer la pratique réflexive dans le métier d’enseignant. Paris : ESF Sciences humaines.
Rabardel, P. (2007). Principes pour la constitution d’une didactique professionnelle. Activité humaine et conceptualisation. Questions à Gérard Vergnaud. Coordonné par Merri, M. Toulouse: Editions Presses Universitaires du Mirail, 87-90.
Rabardel, P., & Bourmaud, G. (2005). Instruments et systèmes d’instruments. In P. Rabardel & P. Pastré (Éds.), Modèles du sujet pour la conception. Dialectiques activités développement (pp. 211 229). Toulouse : Octarès.
Rocha, K. (2019). Une étude des effets du travail documentaire et collectif sur le développement professionnel des enseignants de mathématiques: Apport des concepts d’expérience et de trajectoire documentaires. [Tese de Doutorado em Didática da Matemática, Ecole normale supérieure de Lyon, France]. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-02399664/.
Rocha, K. (2021). O Aporte do Conceito de Trajetória Documental para Análise do Desenvolvimento Profissional de Professores de Matemática. In: S. Igliori, Compreender o Trabalho dos Professores Brasileiros do Ensino Básico: Uma Abordagem pelos Recursos (pp.41-64). São Paulo: Blucher.
Trouche, L., Gueudet, G., & Pepin, B. (2018). Documentational approach to didactics. In S. Lerman (Éds.), Encyclopedia of mathematics education. New york : Springer.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).