The Philosophy of Mathematics Education in a wittgensteinian perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i2p147-179

Keywords:

Philosophy of Language, Wittgenstein, Mathematics Education, Philosophical Therapy, Epistemology of Use.

Abstract

This article aims to present reflections, supported by theoretical-philosophical elements, which point to a way of seeing a philosophy of mathematics education from the Wittgensteinian perspective. To do so, we will show the therapeutic character of Wittgenstein's philosophy and the nature of mathematical knowledge from this perspective, pointing out the epistemology of use and its consequences for the pedagogical field. In this way, it is essential that at the outset we present points of the philosophy of language of the Classical and Medieval periods, which allow a better understanding of Wittgenstein's philosophy of language. Subsequently, aspects of a Wittgensteinian perspective of the philosophy of mathematics are explained, briefly discussing the three classical philosophical currents of mathematics (logicism, intuitionism, and formalism) and showing that Wittgenstein differs from them all. Finally, Wittgenstein's philosophical therapy and the epistemology of use are pointed out to clarify confusions of a linguistic nature existing in the scope of mathematics education, resulting from the unilateral uses of the conceptions of traditional philosophical currents that subsidize the nature of mathematical knowledge, such as possibility to advocate in favor of a philosophy of mathematics education from a Wittgensteinian perspective. It appears that, for this, language needs to assume the role of protagonist, so that the knowledge that constitutes the mathematical education is based on a conception of language that goes beyond the referential conception.

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Author Biographies

Paulo Vilhena da Silva, Secretária municipal de Educação de Ananindeua-Pará/Universidade Federal do Pará.

Doutor em Educação em Ciências e Matemáticas (área de concentração: Educação Matemática) (UFPA, 2016).

Valdomiro Pinheiro Teixeira Júnior, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Doutor em Educação em Ciências e Matemática (UFPA) é Professor Adjunto da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), atuando na Licenciatura em Educação do Campo e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Linguagem matemática, Wittgenstein, filosofia da linguagem, educação do campo, formação docente, avaliação da aprendizagem, Cálculo Diferencial e Integral, geometria analítica e análise combinatória.

Daniana de Costa, Universidade Federal de São Carlos

Licenciada em Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Mestre em Desenvolvimento Regional (Educação e Desenvolvimento) pela UTFPR e Doutoranda em Educação (Educação em Ciências e Matemática) pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Alyne Maria Rosa de Araújo Dias, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Graduada pela Universidade Federal do Pará (UFPA), no curso de Licenciatura em Matemática, especialista em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA),com Mestrado acadêmico pela pós-graduação em Educacção em Ciências e Matemáticas (UFPA) e doutoranda pela pós-graduação em Educacção em Ciências e Matemáticas (UFPA). Há nove anos minhas atividades docentes acontecem no Instituto Federal do Pará, nos níveis técnico e tecnológico no campus Bragança.

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Published

2022-08-31

How to Cite

DA SILVA, P. V.; PINHEIRO TEIXEIRA JÚNIOR, V. .; DE COSTA, D.; MARIA ROSA DE ARAÚJO DIAS, A. . The Philosophy of Mathematics Education in a wittgensteinian perspective. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 147–179, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i2p147-179. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/57101. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Especial issue: Filosofia da Educação Matemática 2022