Subjectivity and mathematical learning
mapping stricto sensu brazilian academic production
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p556-581Keywords:
Mathematics Education, Subjective formation, Scientific productionAbstract
With this article, we aim to develop understandings about the knowledge produced at the stricto sensu postgraduate level in Brazil until 2020, in the wake of subjectivity and mathematical learning. For this, we carried out a state of knowledge type research, which has a basic, exploratory nature with a mixed approach and bibliographic character. Focused on production at the graduate level, we defined the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and the Theses and Dissertations Catalog of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel as databases, and, supported by the methodological approach adopted, we selected 17 works to compose the research corpus. The results of this study indicate a large concentration of productions in the South and Southeast regions of the country and programs in education. The production is dispersed, with a certain cohesion regarding the methodological nature of the research, since they are all qualitative, but plural in terms of the topics addressed, theoretical and methodological references, data production strategies, and results. Still, it is possible to point out that, despite the importance of the topic, the volume of works is not very expressive, indicating the need for more productions on the theme.
Metrics
References
Almeida, L. R. de; Mahoney, A. A. (2007). Afetividade e aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Edições Loyola.
Braga, N. C. dos R.; Morais, M. B. de. (2020). Desafios da prática docente no ensino de matemática nos anos iniciais: um estudo a partir de três narrativas. Perspectivas da Educação Matemática, 13 (31), 1-22. https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/6059
Carraher T. N.; Carraher, D. W.; Schliemann, A. D. (2001). Na vida dez, na escola zero. 12. ed. Cortez.
D’Ambrósio, U. (2012). Educação matemática: Da teoria à prática. 23. ed. Papirus.
Ferreira, N. S. de A. (2002). As pesquisas denominadas "estado da arte". Educação & sociedade, Campinas, 23 (79), 257-272. http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf
Garcia, R. A. B. (2019). Princípios Teóricos da Psicopedagogia. UniCesumar.
Molon, S. I. (2015). Subjetividade e constituição do sujeito em Vygotsky. 5. ed. Vozes.
Morosini, M. C. (2006). Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior: conceitos e práticas. Educar em revista, 22 (28), 107-124. http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602006000200008&script=sci_arttext
Nacarato, A. M.; Mengali, B. L. da S.; Passos, C. L. B. (2009). A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Autêntica Editora.
Pizzani, L.; Silva, R. C. da; Bello, S. F.; Hayashi, M. C. P. I. (2012). A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 10 (2), 53-66. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1896
Richardson, R. J. (2012). Pesquisa social: métodos e técnicas. 14. Reimpr. Atlas.
Romanowski, J. P.; Ens, R. T. (2006). As pesquisas denominadas do tipo" estado da arte" em educação. Revista diálogo educacional, 6 (19), 37-50. https://www.redalyc.org/pdf/1891/189116275004.pdf
Salvador, C. C.; Alemany, I. G.; Martí, E.; Majós, T. M.; Mestres, M. M.; Goñi, J. O.; Gallart, I. S.; Giménez, E. V. (2000). Psicologia do Ensino. Trad. Cristina Maria de Oliveira. ArtMed editora.
Santos, A. O.; Junqueira, A. M. R.; Oliveira, G. S. de. (2015). Teorias da aprendizagem e conhecimento matemático: aportes teóricos a prática docente. Perspectivas em Psicologia, 19 (1), 179-195. http://www.seer.ufu.br/index.php/perspectivasempsicologia/article/view/30853/16835
Skovsmose, O.; Scandiuzzi, P.; Valero, P.; Alrø, H. (2012). A aprendizagem em uma posição de fronteira: foregrounds e intencionalidade de estudantes de uma favela brasileira. Bolema, 26 (42a), 231-260. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2012000100011
Skovsmose, O. (2014). Um convite à Educação Matemática Crítica. Papirus.
Soares, E. S. (2009). Ensinar Matemática – desafios e possibilidades. Dimensão.
Unesco. (2016). Os desafios do ensino de matemática na educação básica. UNESCO; EdUFSCar.
Weiss, M. L. L. (2020). Psicopedagogia clínica: uma visão diagnóstica dos problemas de aprendizagem escolar. 14 ed. Lamparina.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).