Algebraic thinking within National Common Curriculum Base: reflections and alternatives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i2p325-352

Keywords:

Teaching Algebra, BNCC, Phenomenology, Algebraic Thinking and Expression

Abstract

This work is guided by the inquiry about the conception of algebraic thinking present in the text of the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). For this, we analyze the document highlighting the aspects concerning algebraic thinking presented in it and we critically understand them based on the conception described by Edmund Husserl's Phenomenology (1859-1938) about the act of thinking. The analysis of the document showed a technicist, pragmatic and computational vision for the teaching and learning practices of algebra, a vision centered more on language than on the meanings of thought that this language makes explicit. This observation motivated us to look for alternatives for the treatment of this discipline. One of them is that of the Dutch mathematician Hans Freudenthal (1905-1990), who considers the importance of understanding algebra beyond its operative rules.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Juliano Bortolete, Universidade Estadual Paulista - UNESP/Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - IFSP

Possui graduação em Matemática pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2003) , mestrado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2011) e mestrado em Matemática Aplicada e Computacional pela UNICAMP (2016). Atualmente é doutorando no Programa de Educação Matemática da UNESP Rio Claro e professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando, principalmente, nos seguintes temas: otimização matemática; tecnologia; sociedade e educação. (Texto informado pelo autor)

References

Bachelard, G. (1986). A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Contraponto.

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br

Budden, F. J. (1972). The fascination of Groups.Cambridge University Press.

Costa, A. M. (1971). As ideias fundamentais da Matemática e outros ensaios. Editora da Universidade de São Paulo.

Freudenthal, H. (1970). Mathematics as an Educational Task. D. Reidel.

Freudenthal, H. (2002) Didactical phenomenology of mathematical structures. Kluwer Academic Publishers.

Houaiss, A.; Villar, M. S. (2001). Dicionário Houaiss da lingua portuguesa. Objetiva.

Husserl, E. (1962). Lógica formal y Lógica Transcendental: ensayo de uma crítica de la razón lógica. Centro de Estudios Filosóficos. Universidad Nacional Autónoma de México.

Husserl, E. (2006). Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica: Introdução geral à fenomenologia pura. Ideias & Letras.

Husserl, E. (2012). A crise das ciências europeias e a fenomenologia transcendental: uma introdução à Filosofia fenomenológica. Gen.

Husserl, E. (2012a). Investigações Lógicas: investigações para a fenomenologia e a teoria do conhecimento. Gen.

Husserl, E. (2014). Investigações lógicas: prolegômenos à lógica pura. Forense.

Lyotard, J. F. (2000). Peregrinações: Lei, Forma, Acontecimento. Estação Liberdade.

Moura, C. A. R. de. (1989) Crítica da Razão na Fenomenologia. Nova Stella: Edusp.

Peacok, G. (1830). A Treatise on Albegra. J. and J.J. Deighton.

Santos, E. & Tomé, L. (2020). O discurso ausente de democracia na Base Nacional Comum Curricular do Ensino Fundamental. Jornal de Políticas Educacionais. 14 (25), 1-19.

Published

2022-08-31

How to Cite

BORTOLETE, J.; GUARANHA, M. F.; OLIVEIRA, V. de. Algebraic thinking within National Common Curriculum Base: reflections and alternatives. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 325–352, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i2p325-352. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/57397. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Especial issue: Filosofia da Educação Matemática 2022